Eduard Hofmann píše:
Mgr. Miloš Bukáček píše:
Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?
Úplné podle mého názoru indikátory nejsou, stále zde chybí podrobnější informace o využití především elektronických map na internetu, obecněji pak o GIS. Pozitivně lze hodnotit dovednosti práce s leteckým snímkem, ortofotografií, přístrojem GPS. Alespoň těmito dovednostmi se snad výuka zeměpisu konečně přehoupne do 21. století.Je to však velmi málo! V textu se až na výjimky neobjevuje práce s elektronickými zdroji a mapami na internetu. A pokud ano, pak příliš obecně. Žák by měl např.:
- na základě analýzy družicového snímku zhodnotit např. světelné znečištění, rozšíření zalednění na Zemi (= práce s animacemi, videem, v textu není myslím vůbec zmíněno), změny krajinného pokryvu během roku
- mít alespoň základní představu, co přestavuje zkratka GIS
- umět využívat jednoduché webové interaktivní mapy pro práci s vrstvami, hledání objektů, měření vzdáleností, hledání tras...
- umět pracovat s jednoduchým desktop GIS programem, např. Google Earth, zde zakreslit body, linie a plochy a tak umět vytvořit jednoduchou elektronickou mapu - tato zcela zásadní dovednost není v celém textu vůbec zmíněna !!!
Potíž v zobrazení "holých" indikátorů je v tom, že jim nepředchází komentář, který nutně celou oblast vymezuje a specifikuje, to se týká např. používání GIS ve výuce apod. Další polohu náročnosti či komplexnosti indikátorů časem doplní a upřesní i příkladové úlohy. Uznávám, že současný zeměpis na ZŠ podmínky 21. století nereflektuje. Současný stav indikátorů nepovažujeme za neměnný a Vaše připomínky akceptujeme. Už jen fakt, že lhůta cca 3 měsíce na jejich tvorbu se ve srovnání s vývojem standardů v jiných zemích jeví více než úsměvná. Už dlouho voláme po plošné počítačové gramotnosti učitelů zeměpisu právě pro Vámi zmíněnou oblast. O doplnění indikátorů v tomto směru budeme uvažovat, ale upřímně, zvládnou tyto indikátory současní učitelé zeměpisu? Děkuji za podnětné připomínky a doufám, že to takhle bude pokračovat dále, abychom se dostali někam dál než k vyjmenováváním faktů a regionální geografii typu telefoního seznamu, jak trefně tuto oblast komentuje kolega Vávra.
Eduard Hofmann
E.H.
Plošná počítačová gramotnost učitelů je jistě velice potřebná, ale jako problém vidím spíš vybavenost škol. Kolik škol má počítačovou učebnu vybavenou tak, aby odpovídala 21. století? Na kolika školách je k dispozici GPS?
Já mám pár polorozbitých buzol, několik potrhaných map a to je asi tak všechno. Tady (více než kde jinde) platí, že s malým kašpárkem se nedá hrát velké divadlo.
A k plošné počítačové gramotnosti učitelů - kdo za mě bude suplovat (pardon, dozorovat - tedy zadarmo)? U nás jsou jakékoliv aktivity, při kterých by měl učitel opustit budovu školy, omezeny na minimum. Na suplování nejsou peníze, na vzdělávání nejsou peníze, na nákup pomůcek nejsou peníze,... Vím, že je to mimo mísu (mimo téma indikátorů), ale bohužel - všechno souvisí se vším.