Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 47 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ZEMĚPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 29. říj 2011 9:42:56 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Vážení pánové, váš spor je nesmírně cenný, protože lépe než jiné diskuze ukázal nesmyslnost tvorby jakýchkoli indikátorů a snahu vytvořit podmínky pro testování. Kdosi se snaží udělat z nás, učitelů, nesvéprávné otroky, kteří budou bez přemýšlení plnit představy toho Kohosi o tom, co se mají děti naučit a jak. Výuka se tak stane zcela bezduchou. Nejhorší na tom je, že se ten Kdosi zaštiťuje tvrzením o zvyšování vzdělání.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ZEMĚPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 29. říj 2011 11:42:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 31. srp 2009 6:18:26
Příspěvky: 43
Jana Petrů píše:
Vážení pánové, váš spor je nesmírně cenný, protože lépe než jiné diskuze ukázal nesmyslnost tvorby jakýchkoli indikátorů a snahu vytvořit podmínky pro testování. Kdosi se snaží udělat z nás, učitelů, nesvéprávné otroky, kteří budou bez přemýšlení plnit představy toho Kohosi o tom, co se mají děti naučit a jak. Výuka se tak stane zcela bezduchou. Nejhorší na tom je, že se ten Kdosi zaštiťuje tvrzením o zvyšování vzdělání.


Vážená paní Petrů,
téma této diskuse jsou vytvořené indikátory zeměpisu na základě již vytvořených očekávaných výstupů. Kde jsou nesvéprávní otroci? Je v těchto indikázorech patrný záměr zvýšit geografické vzdělávání? Jak chcete na konci 9. třídy zjišťovat kvalitu (geografického) vzdělávání? Podle čeho chcete posuzovat kvalitu tohoto vzdělávání? Podle učitele? Podle školy? Podle ředitele? Prosím, diskutujme k indikátorům. Děkuji.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ZEMĚPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 29. říj 2011 12:09:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Já na invektivy pana Vávry reagovat nebudu. Už styl, jakým se prezentuje v této diskuzi, je myslím nehodný odborníka a je za hranicí slušnosti. Ponechám na učitelích zeměpisu, ať se vyjádří, zda jim indikátory vyhovují a zda skutečně popisují to základní, co by každý si každý žák měl bezpodmínečně odnést z 9. ročníku ZŠ.

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ZEMĚPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 29. říj 2011 13:20:14 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jaroslav Vávra píše:
Vážená paní Petrů,
téma této diskuse jsou vytvořené indikátory zeměpisu na základě již vytvořených očekávaných výstupů.


A zkusil jste popřemýšlet o kvalitě výstupů? Nebylo by logické nejprve udělat revizi stávajících výstupů? Myslíte, že plošné testování (a tam všechny ty dobešovské indikátory vlastně směřují) zvýší kvalitu vzdělávání?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ZEMĚPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 30. říj 2011 14:29:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 25. říj 2011 8:34:41
Příspěvky: 10
Jana Petrů píše:
A co když zapomenou GPS nabít? Bez ní se nikam nedostanou?
Já jsem se programově zařekla, že GPS používat nebudu, protože pak "blbnu", zkrátka se na ni příliš spoléhám a když něco nesouhlasí, jsem "nahraná". A tak trénuji orientaci bez GPS a je mi zase fajn. Znamená to, že bych nesplnila požadavky ZŠ? Natož abych mohla být učitelkou?? A ještě za to pobírat plat???
Promiňte, ale mám pocit, že jsme všichni tak trochu zešíleli.
Proč se žáci základní školy učí zeměpis?


GPS používá řada lidí i řada oborů a neobejdou se bez její pomoci. Svým zaměřením spadá do zeměpisu. Jak jsem uvedl dříve, v indikátorech není doprovodný text a nedá se do nich vložit obsah jednotlivých tematických celků. Tam bude určitě patřit i vysvětlení, jaká úskalí mohou při používání GPS nastat. Vysvětlit výhody i nevýhody využití nových technologií v jednotlivých oborech... Domnívám se, že v ostatních indikátorech nejsou opomíjeny klasické techniky, jako práce s buzolou, mapami různých měřítek atd.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ZEMĚPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 30. říj 2011 15:10:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 25. říj 2011 8:34:41
Příspěvky: 10
Radek Sárközi píše:
Řada těch výstupů mi přijde úplně mimo (nejsem učitelem zeměpisu a obávám se, že bych ZŠ ani úspěšně nedokončil, pokud by za nás platily uvedené standardy a indikátory...). Co z uvedených indikátorů žáci skutečně uplatní ve svém životě? A nechybí některé důležité indikátory, které by se žákům pro život hodily? Doporučuji oslovit učitele češtiny a hudební výchovy, aby sepsali, co z oblasti zeměpisu ve svém životě používají... Možná by dali dohromady mnohem užitečnější seznam, než autor těchto indikátorů. Jinak ale oceňuji, že u všech připomínek napsal, že je "lze akceptovat". Na druhou stranu asi moc dobrou práci neodvedl, když je zde tolik sporných indikátorů... Že na to bylo málo času? Skutečný odborník, který má vhled do daného oboru, je schopen indikátory sepsat velmi rychle. Například učitel, který daný předmět vyučuje řadu let...


Řadu let spolupracuji s jinými obory. 16 let vedu pracoviště, které se zabývá integrovanou terénní výukou. Při spolupráci s jinými obory si často člověk uvědomí, co se očekává od jeho oboru při poznávání prostředí, ve kterém žijeme. Z tohoto hlediska se nebráním názorům lidí z jiných oborů. Na terénním pracovišti spolupracuji nejen s přírodovědci, ale i s historiky, výtvarníky apod. Přihlédnout se dá k různým názorům, ale musí být uvedeny a zformulovány.
E.H.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ZEMĚPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 31. říj 2011 22:55:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 25. říj 2011 12:13:59
Příspěvky: 25
Eduard Hofmann píše:
Mgr. Miloš Bukáček píše:
Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?

Úplné podle mého názoru indikátory nejsou, stále zde chybí podrobnější informace o využití především elektronických map na internetu, obecněji pak o GIS. Pozitivně lze hodnotit dovednosti práce s leteckým snímkem, ortofotografií, přístrojem GPS. Alespoň těmito dovednostmi se snad výuka zeměpisu konečně přehoupne do 21. století.Je to však velmi málo! V textu se až na výjimky neobjevuje práce s elektronickými zdroji a mapami na internetu. A pokud ano, pak příliš obecně. Žák by měl např.:
- na základě analýzy družicového snímku zhodnotit např. světelné znečištění, rozšíření zalednění na Zemi (= práce s animacemi, videem, v textu není myslím vůbec zmíněno), změny krajinného pokryvu během roku
- mít alespoň základní představu, co přestavuje zkratka GIS
- umět využívat jednoduché webové interaktivní mapy pro práci s vrstvami, hledání objektů, měření vzdáleností, hledání tras...
- umět pracovat s jednoduchým desktop GIS programem, např. Google Earth, zde zakreslit body, linie a plochy a tak umět vytvořit jednoduchou elektronickou mapu - tato zcela zásadní dovednost není v celém textu vůbec zmíněna !!!


Potíž v zobrazení "holých" indikátorů je v tom, že jim nepředchází komentář, který nutně celou oblast vymezuje a specifikuje, to se týká např. používání GIS ve výuce apod. Další polohu náročnosti či komplexnosti indikátorů časem doplní a upřesní i příkladové úlohy. Uznávám, že současný zeměpis na ZŠ podmínky 21. století nereflektuje. Současný stav indikátorů nepovažujeme za neměnný a Vaše připomínky akceptujeme. Už jen fakt, že lhůta cca 3 měsíce na jejich tvorbu se ve srovnání s vývojem standardů v jiných zemích jeví více než úsměvná. Už dlouho voláme po plošné počítačové gramotnosti učitelů zeměpisu právě pro Vámi zmíněnou oblast. O doplnění indikátorů v tomto směru budeme uvažovat, ale upřímně, zvládnou tyto indikátory současní učitelé zeměpisu? Děkuji za podnětné připomínky a doufám, že to takhle bude pokračovat dále, abychom se dostali někam dál než k vyjmenováváním faktů a regionální geografii typu telefoního seznamu, jak trefně tuto oblast komentuje kolega Vávra.
Eduard Hofmann
E.H.



Plošná počítačová gramotnost učitelů je jistě velice potřebná, ale jako problém vidím spíš vybavenost škol. Kolik škol má počítačovou učebnu vybavenou tak, aby odpovídala 21. století? Na kolika školách je k dispozici GPS?

Já mám pár polorozbitých buzol, několik potrhaných map a to je asi tak všechno. Tady (více než kde jinde) platí, že s malým kašpárkem se nedá hrát velké divadlo. :roll:

A k plošné počítačové gramotnosti učitelů - kdo za mě bude suplovat (pardon, dozorovat - tedy zadarmo)? U nás jsou jakékoliv aktivity, při kterých by měl učitel opustit budovu školy, omezeny na minimum. Na suplování nejsou peníze, na vzdělávání nejsou peníze, na nákup pomůcek nejsou peníze,... Vím, že je to mimo mísu (mimo téma indikátorů), ale bohužel - všechno souvisí se vším.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ZEMĚPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 01. lis 2011 9:39:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 25. říj 2011 8:34:41
Příspěvky: 10
x xxx píše:
Eduard Hofmann píše:
Mgr. Miloš Bukáček píše:
Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?

Úplné podle mého názoru indikátory nejsou, stále zde chybí podrobnější informace o využití především elektronických map na internetu, obecněji pak o GIS. Pozitivně lze hodnotit dovednosti práce s leteckým snímkem, ortofotografií, přístrojem GPS. Alespoň těmito dovednostmi se snad výuka zeměpisu konečně přehoupne do 21. století.Je to však velmi málo! V textu se až na výjimky neobjevuje práce s elektronickými zdroji a mapami na internetu. A pokud ano, pak příliš obecně. Žák by měl např.:
- na základě analýzy družicového snímku zhodnotit např. světelné znečištění, rozšíření zalednění na Zemi (= práce s animacemi, videem, v textu není myslím vůbec zmíněno), změny krajinného pokryvu během roku
- mít alespoň základní představu, co přestavuje zkratka GIS
- umět využívat jednoduché webové interaktivní mapy pro práci s vrstvami, hledání objektů, měření vzdáleností, hledání tras...
- umět pracovat s jednoduchým desktop GIS programem, např. Google Earth, zde zakreslit body, linie a plochy a tak umět vytvořit jednoduchou elektronickou mapu - tato zcela zásadní dovednost není v celém textu vůbec zmíněna !!!


Potíž v zobrazení "holých" indikátorů je v tom, že jim nepředchází komentář, který nutně celou oblast vymezuje a specifikuje, to se týká např. používání GIS ve výuce apod. Další polohu náročnosti či komplexnosti indikátorů časem doplní a upřesní i příkladové úlohy. Uznávám, že současný zeměpis na ZŠ podmínky 21. století nereflektuje. Současný stav indikátorů nepovažujeme za neměnný a Vaše připomínky akceptujeme. Už jen fakt, že lhůta cca 3 měsíce na jejich tvorbu se ve srovnání s vývojem standardů v jiných zemích jeví více než úsměvná. Už dlouho voláme po plošné počítačové gramotnosti učitelů zeměpisu právě pro Vámi zmíněnou oblast. O doplnění indikátorů v tomto směru budeme uvažovat, ale upřímně, zvládnou tyto indikátory současní učitelé zeměpisu? Děkuji za podnětné připomínky a doufám, že to takhle bude pokračovat dále, abychom se dostali někam dál než k vyjmenováváním faktů a regionální geografii typu telefoního seznamu, jak trefně tuto oblast komentuje kolega Vávra.
Eduard Hofmann
E.H.



Plošná počítačová gramotnost učitelů je jistě velice potřebná, ale jako problém vidím spíš vybavenost škol. Kolik škol má počítačovou učebnu vybavenou tak, aby odpovídala 21. století? Na kolika školách je k dispozici GPS?

Já mám pár polorozbitých buzol, několik potrhaných map a to je asi tak všechno. Tady (více než kde jinde) platí, že s malým kašpárkem se nedá hrát velké divadlo. :roll:

A k plošné počítačové gramotnosti učitelů - kdo za mě bude suplovat (pardon, dozorovat - tedy zadarmo)? U nás jsou jakékoliv aktivity, při kterých by měl učitel opustit budovu školy, omezeny na minimum. Na suplování nejsou peníze, na vzdělávání nejsou peníze, na nákup pomůcek nejsou peníze,... Vím, že je to mimo mísu (mimo téma indikátorů), ale bohužel - všechno souvisí se vším.


Zdravím,
mám poměrně slušnou představu o tom, jak jsou školy vybaveny. Dělám si tyto průzkumy pravidelně od roku 1995. Mám na to základní nástroj - studenty na výukových a oborových praxích. Škola bude vždy pokulhávat ve vybavenosti. Hodně z Vašich připomínek by měly vyřešit učebnicové texty -klady a zápory využití výše uvedených technologií, kde berou geografové data, k čemu tato data slouží apod. Indikátory se snažíme tvořit tak, aby rozkryly a zkonkretizovaly očekávané výstupy. Nedomníváme se, že je to konečný proces, ale bude se dále vyvíjet. Jinak s technikou jsme na tom podobně, začínal jsem před třemi lety na VŠ se třemi stanicemi GPS a nebylo zadání grantu, který by mi umožnil jejich rozmnožení atd. To už je mimo tuto diskusi. V každém případě děkuji za Vaše konkrétní reflexe a pokud budete dále dělat se studenty v terénu můžeme tyto rozpravy vést mimo tento portál.
E.H.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ZEMĚPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 07. lis 2011 9:24:42 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. lis 2011 9:12:40
Příspěvky: 4
Neumím si představit k čemu je dobré najít centra původu plodin, stačí podle mého názoru, že je pozná a ví jak se využívají.
Komentář k indikátoru: Z-9-2-03,04-37 - žák s pomocí mapy lokalizuje centra původu jednotlivých kulturních plodin; vysvětlí pojem geneticky modifikované potraviny


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ZEMĚPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 07. lis 2011 9:27:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. lis 2011 9:12:40
Příspěvky: 4
Takové práci zpracovávají žáci na prvním stupni a všechny trasy se v dnešní době dají nalézt na internetu nebo v mobilních telefonech.
Komentář k indikátoru: Z-9-1-04-3 - žák nakreslí svoji cestu do školy a zvýrazní nebezpečná místa z hlediska dopravy


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 47 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron