Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

ZEMĚPIS - komentáře
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=617&t=18755
Stránka 5 z 5

Autor:  Renáta Sakmarová [ pon 07. lis 2011 9:32:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: ZEMĚPIS - komentáře

Tento indikátor mně připadá pro žáka základní školy složitý a vzhledem k měnící se situaci na trhu s ropou i těžko uchopitelný.
Komentář k indikátoru: Z-9-4-05-2 - žák vyjmenuje dopady rozhodnutí uskupení OPEC do jeho osobního života nebo do života jeho rodiny

Autor:  Renáta Sakmarová [ pon 07. lis 2011 9:38:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: ZEMĚPIS - komentáře

Některé indikátory pro mne nejsou srozumitelné, chybí mně zde větší provázanost s praxí a já jsem především praktik a ne akademik a nedokážu si vždy představit konkrétní úlohu.
Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?

Autor:  Jaroslav Vávra [ čtv 10. lis 2011 7:19:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: ZEMĚPIS - komentáře

Renáta Sakmarová píše:
Tento indikátor mně připadá pro žáka základní školy složitý a vzhledem k měnící se situaci na trhu s ropou i těžko uchopitelný.
Komentář k indikátoru: Z-9-4-05-2 - žák vyjmenuje dopady rozhodnutí uskupení OPEC do jeho osobního života nebo do života jeho rodiny


Ropa je strategická surovina, která je charakterstická nerovnoměrným rozmístěním. Rozdílná jsou místa těžby a spotřeby, rozdíly jsou ve vztahu k těžbě a spotřebě mezi vyspělými zeměmi a rozvíjejícími se zeměmi. Ropa je také zvláštní tím, že její zdroje jsou vyčerpatelné/neobnovitelné.

Státy OPEC tvoří různorodu skupinu (ekonomicky, kulturně, geograficky), která se však ve Vídni (většinou) dohodne na společném postupu vůči trh s ropou. Cenu na trhu mohou ovlivňovat množstvím vytěžené ropy: čím méně vytěží ropy, tím bude na trhu vzácnější a cena vyšší. čím více ji vytěží, tím bude na trhu méně vzácná a cena nižší. Státům OPEC jde o to, najít co nejpříznivější pozici mezi těmito stavy, aby na svém postavení na trhu s ropou vydělaly. Důležité je, jak uvádíte, že tato situace není stabilní a není neměnná. Pro zjednodušení na základní škole, vycházejme jen z těchto výše uvedených předpokladů.

K dopadům do osobního života žáka/žákyně: Každý den může žák/žákyně vidět u cesty benzinové pumpy, které útočí na oči cenami pohonných hmot. I když nejsou tyto ceny jedině rozhodující, ale určitě mají výrazný význam v rozhodování řidiče/rodiny, zda natankují či nikoliv, kolik a jak často budou tankovat (uvědomuji si, že životní styl některých jednotlivců/rodiny je nepoužívat auta, pak snad tento indikátor brát jako modelový nikoliv dopadající přímo do osobního života). Jak v tomto vláknu již poukázal Mgr. Bukáčet, vlivů na cenu benzinu/nafty je více (např. spotřební daň, DPH, výrobní náklady a dal.). Držme se pro zjednušení pouze ceny, kterou určují členské země OPEC. Cena prodávané ropy se pohybuje nahoru a dolů a pro zjednodušení předpokládejme, že takto se i pohybují ceny na benzinových pumpách (tedy nahoru a dolů). Jak se budou řidiči/rodiny chovat při stoupající ceně benzinu/nafty a při klesající ceně? Jak se změna cen bude promítat do nákladů podnikatelů (dobrý příklad jsou náklady na rozvoz pečiva).

Opět zdůrazňuji, že vycházím z příkladu racionálně ekonomicky uvažujícího člověka (homo economicus z konce 19. století, John Stuart Mill?), které je pro hodnocení asi nejpraktičtější. Nemusí si brát v úvahu různé preference, osobní zkušenosti, situace apod. Přesto pokud by někdo příšel na to, jak tyto hodnotové a postojové složky hodnotit, bylo by to výborné.

Výhodu takto stanoveného indikátoru vidím i v tom, že umožňuje navázat na střední škole na toto téma: právě například dalšími vlivy (politika, ekonomika, sociální otázky, osobní proeference a zkušenosti). Může se navázat hlubší analýzou zemí OPEC atd.

Autor:  Radek Sárközi [ čtv 10. lis 2011 22:27:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: ZEMĚPIS - komentáře

"Z-9-4-05-2 - žák vyjmenuje dopady rozhodnutí uskupení OPEC do jeho osobního života"

Dopady rozhodnutí uskupení OPEC do osobního života žáka ZŠ jsou samozřejmě nulové a tento indikátor je zcela mimo realitu!

Autor:  Jaroslav Vávra [ pát 11. lis 2011 18:03:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: ZEMĚPIS - komentáře

Radek Sárközi píše:
"Z-9-4-05-2 - žák vyjmenuje dopady rozhodnutí uskupení OPEC do jeho osobního života"

Dopady rozhodnutí uskupení OPEC do osobního života žáka ZŠ jsou samozřejmě nulové a tento indikátor je zcela mimo realitu!


Výše uvedená citace je tvrzením (překřikováním), bez argumentace či bez interpretace.

Upozorňuji třeba na tyto zdroje:
1) Organizace zemí vyvážejících ropu, Wikipedia [url]http://cs.wikipedia.org/wiki/Organizace_zemí_vyvážejících_ropu[/url]
2) Kuvajt těží víc ropy, než je jeho kvóta v OPEC, E15 http://zpravy.e15.cz/burzy-a-trhy/komodity/kuvajt-tezi-vic-ropy-nez-je-jeho-kvota-v-opec-696859
3) Všechno, co vám zatajují o ropné krizi, Britské listy http://blisty.cz/art/26691.html
4) OIL PRICE DEVELOPMENTS: DRIVERS, ECONOMIC CONSEQUENCES
AND POLICY RESPONSES, OECD Economic Outlook No. 76, http://www.oecd.org/dataoecd/19/6/34080955.pdf

Pro vyučovací účely upozorňuji třeba na toto video:
How Oil Is Found and Made Into Every Day Things, YouTube http://www.youtube.com/watch?v=t2vzO4ZNvZE

Můžeme o nich diskutovat.

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 22. lis 2011 9:12:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: ZEMĚPIS - komentáře

Oficiální diskuze nad standardy "ostatních" oborů skončila k 21.11.2011. Děkujeme všem zúčastněným za komentáře!
Diskuze neuzavíráme. Pokud budete mít potřebu pokračovat v debatách, můžete v tomto diskuzním prostoru, nebo i jinde na Metodickém portálu RVP.cz.

Autor:  Petr Knecht [ stř 07. pro 2011 7:40:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: ZEMĚPIS - komentáře

Co se týče indikátoru Z-9-3-04 a Z-9-6-02 (žák navrhuje ekologicky, sociálně a ekonomicky únosné řešení vybraných přírodních a společenských problémů ve vybraných regionech světa event. v místním regionu), jde v něm především o to podchytit koherenci kurikula ve smyslu návaznosti indikátorů a klíčových kompetencí. Zmíněným indikátorem jsem sledoval utváření a rozvíjení kompetence k řešení problémů. Tato kompetence je v RVP ZV taktéž definována v rovině dosažitelné u minimálního množství žáků. Pokud budeme chtít, aby zeměpis k jejímu utváření a rozvíjení přispíval, obdobně formulovaným indikátorům se nevyhneme. V případě zmíněných indikátorů by mělo jít spíše o elementární orientaci v patřičné problematice. Jde o to, aby žák dokázal identifikovat problém (povodeň,chudoba,kriminalita), přemýšlel o jeho příčinách a pokusil se najít způsoby jeho řešení. Vše na úrovni žáka ZŠ. P. Knecht

Stránka 5 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/