Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
ZEMĚPIS - komentáře https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=617&t=18755 |
Stránka 5 z 5 |
Autor: | Renáta Sakmarová [ pon 07. lis 2011 9:32:12 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ZEMĚPIS - komentáře |
Tento indikátor mně připadá pro žáka základní školy složitý a vzhledem k měnící se situaci na trhu s ropou i těžko uchopitelný. Komentář k indikátoru: Z-9-4-05-2 - žák vyjmenuje dopady rozhodnutí uskupení OPEC do jeho osobního života nebo do života jeho rodiny |
Autor: | Renáta Sakmarová [ pon 07. lis 2011 9:38:53 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ZEMĚPIS - komentáře |
Některé indikátory pro mne nejsou srozumitelné, chybí mně zde větší provázanost s praxí a já jsem především praktik a ne akademik a nedokážu si vždy představit konkrétní úlohu. Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně? |
Autor: | Jaroslav Vávra [ čtv 10. lis 2011 7:19:39 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ZEMĚPIS - komentáře |
Renáta Sakmarová píše: Tento indikátor mně připadá pro žáka základní školy složitý a vzhledem k měnící se situaci na trhu s ropou i těžko uchopitelný. Komentář k indikátoru: Z-9-4-05-2 - žák vyjmenuje dopady rozhodnutí uskupení OPEC do jeho osobního života nebo do života jeho rodiny Ropa je strategická surovina, která je charakterstická nerovnoměrným rozmístěním. Rozdílná jsou místa těžby a spotřeby, rozdíly jsou ve vztahu k těžbě a spotřebě mezi vyspělými zeměmi a rozvíjejícími se zeměmi. Ropa je také zvláštní tím, že její zdroje jsou vyčerpatelné/neobnovitelné. Státy OPEC tvoří různorodu skupinu (ekonomicky, kulturně, geograficky), která se však ve Vídni (většinou) dohodne na společném postupu vůči trh s ropou. Cenu na trhu mohou ovlivňovat množstvím vytěžené ropy: čím méně vytěží ropy, tím bude na trhu vzácnější a cena vyšší. čím více ji vytěží, tím bude na trhu méně vzácná a cena nižší. Státům OPEC jde o to, najít co nejpříznivější pozici mezi těmito stavy, aby na svém postavení na trhu s ropou vydělaly. Důležité je, jak uvádíte, že tato situace není stabilní a není neměnná. Pro zjednodušení na základní škole, vycházejme jen z těchto výše uvedených předpokladů. K dopadům do osobního života žáka/žákyně: Každý den může žák/žákyně vidět u cesty benzinové pumpy, které útočí na oči cenami pohonných hmot. I když nejsou tyto ceny jedině rozhodující, ale určitě mají výrazný význam v rozhodování řidiče/rodiny, zda natankují či nikoliv, kolik a jak často budou tankovat (uvědomuji si, že životní styl některých jednotlivců/rodiny je nepoužívat auta, pak snad tento indikátor brát jako modelový nikoliv dopadající přímo do osobního života). Jak v tomto vláknu již poukázal Mgr. Bukáčet, vlivů na cenu benzinu/nafty je více (např. spotřební daň, DPH, výrobní náklady a dal.). Držme se pro zjednušení pouze ceny, kterou určují členské země OPEC. Cena prodávané ropy se pohybuje nahoru a dolů a pro zjednodušení předpokládejme, že takto se i pohybují ceny na benzinových pumpách (tedy nahoru a dolů). Jak se budou řidiči/rodiny chovat při stoupající ceně benzinu/nafty a při klesající ceně? Jak se změna cen bude promítat do nákladů podnikatelů (dobrý příklad jsou náklady na rozvoz pečiva). Opět zdůrazňuji, že vycházím z příkladu racionálně ekonomicky uvažujícího člověka (homo economicus z konce 19. století, John Stuart Mill?), které je pro hodnocení asi nejpraktičtější. Nemusí si brát v úvahu různé preference, osobní zkušenosti, situace apod. Přesto pokud by někdo příšel na to, jak tyto hodnotové a postojové složky hodnotit, bylo by to výborné. Výhodu takto stanoveného indikátoru vidím i v tom, že umožňuje navázat na střední škole na toto téma: právě například dalšími vlivy (politika, ekonomika, sociální otázky, osobní proeference a zkušenosti). Může se navázat hlubší analýzou zemí OPEC atd. |
Autor: | Radek Sárközi [ čtv 10. lis 2011 22:27:42 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ZEMĚPIS - komentáře |
"Z-9-4-05-2 - žák vyjmenuje dopady rozhodnutí uskupení OPEC do jeho osobního života" Dopady rozhodnutí uskupení OPEC do osobního života žáka ZŠ jsou samozřejmě nulové a tento indikátor je zcela mimo realitu! |
Autor: | Jaroslav Vávra [ pát 11. lis 2011 18:03:46 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ZEMĚPIS - komentáře |
Radek Sárközi píše: "Z-9-4-05-2 - žák vyjmenuje dopady rozhodnutí uskupení OPEC do jeho osobního života" Dopady rozhodnutí uskupení OPEC do osobního života žáka ZŠ jsou samozřejmě nulové a tento indikátor je zcela mimo realitu! Výše uvedená citace je tvrzením (překřikováním), bez argumentace či bez interpretace. Upozorňuji třeba na tyto zdroje: 1) Organizace zemí vyvážejících ropu, Wikipedia [url]http://cs.wikipedia.org/wiki/Organizace_zemí_vyvážejících_ropu[/url] 2) Kuvajt těží víc ropy, než je jeho kvóta v OPEC, E15 http://zpravy.e15.cz/burzy-a-trhy/komodity/kuvajt-tezi-vic-ropy-nez-je-jeho-kvota-v-opec-696859 3) Všechno, co vám zatajují o ropné krizi, Britské listy http://blisty.cz/art/26691.html 4) OIL PRICE DEVELOPMENTS: DRIVERS, ECONOMIC CONSEQUENCES AND POLICY RESPONSES, OECD Economic Outlook No. 76, http://www.oecd.org/dataoecd/19/6/34080955.pdf Pro vyučovací účely upozorňuji třeba na toto video: How Oil Is Found and Made Into Every Day Things, YouTube http://www.youtube.com/watch?v=t2vzO4ZNvZE Můžeme o nich diskutovat. |
Autor: | Lenka Urbanová [ úte 22. lis 2011 9:12:21 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ZEMĚPIS - komentáře |
Oficiální diskuze nad standardy "ostatních" oborů skončila k 21.11.2011. Děkujeme všem zúčastněným za komentáře! Diskuze neuzavíráme. Pokud budete mít potřebu pokračovat v debatách, můžete v tomto diskuzním prostoru, nebo i jinde na Metodickém portálu RVP.cz. |
Autor: | Petr Knecht [ stř 07. pro 2011 7:40:09 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ZEMĚPIS - komentáře |
Co se týče indikátoru Z-9-3-04 a Z-9-6-02 (žák navrhuje ekologicky, sociálně a ekonomicky únosné řešení vybraných přírodních a společenských problémů ve vybraných regionech světa event. v místním regionu), jde v něm především o to podchytit koherenci kurikula ve smyslu návaznosti indikátorů a klíčových kompetencí. Zmíněným indikátorem jsem sledoval utváření a rozvíjení kompetence k řešení problémů. Tato kompetence je v RVP ZV taktéž definována v rovině dosažitelné u minimálního množství žáků. Pokud budeme chtít, aby zeměpis k jejímu utváření a rozvíjení přispíval, obdobně formulovaným indikátorům se nevyhneme. V případě zmíněných indikátorů by mělo jít spíše o elementární orientaci v patřičné problematice. Jde o to, aby žák dokázal identifikovat problém (povodeň,chudoba,kriminalita), přemýšlel o jeho příčinách a pokusil se najít způsoby jeho řešení. Vše na úrovni žáka ZŠ. P. Knecht |
Stránka 5 z 5 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |