Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: VÝTVARNÁ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 13. lis 2011 20:12:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 13. lis 2011 19:01:57
Příspěvky: 1
Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?
Standarty jsem diskutovala s kolegy a shodli jsme se ,že je to pro nás srozumitelné,dostatečně konkrétní a vyhovující.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 4
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝTVARNÁ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 14. lis 2011 14:47:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. lis 2011 14:37:43
Příspěvky: 1
Přeji dobrý den,
odhlédneme-li od názoru některých výtvarných pedagogů, kteří tvrdí, že výtvarný projev nelze objektivně hodnotit a že jakékoliv standardy jsou pro roboty, a nikoliv pro žáky, je třeba říci, že navržená forma standardů je kvalitní, srozumitelná, konkrétní, a tudíž dobře využitelná. Rozhodně nehodnotí položku talent, jak se mylně domnívá jedna z diskutujících. Naopak zcela věcně formuluje to, co se žáci ve výuce VV učí - nebo co by se učit měli. Se studenty učitelství jsme nad standardy diskutovali a ověřovali si jejich praktické využití - vše bylo bez problémů. Někteří studenti dokonce přiznali, že teprve díky formulacím standardů pochopili plně vzdělávací obsah VV, jak je formulován v RVP ZV.
Děkuji autorům za jejich dobrou práci a věřím, že bude příznivě přijata i ostatními.
P.Šob.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: VÝTVARNÁ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 15. lis 2011 18:07:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 15. lis 2011 17:57:37
Příspěvky: 1
Indikátory jsou srozumitelné, konkrétní, v praxi dobře využitelné. Vystihují podstatu očekávaných výstupů, ke kterým se vztahují. Současně dávají pedagogovi dost prostoru pro vlastní interpretaci učiva, nesvazují.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝTVARNÁ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 16. lis 2011 13:43:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 16. lis 2011 13:35:05
Příspěvky: 1
Standardy jsou pro mě srozumitelné, ale netroufám si hodnotit zda jsou úplné. Přesto mně přijdou vyhovující


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝTVARNÁ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 20. lis 2011 11:48:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 04. zář 2009 0:55:52
Příspěvky: 10
Jana Petrů píše:
Nedá mi, abych se kolegyň, které se shodují v tom, že indikátory jsou srozumitelné (s čímž se dá určitě souhlasit a myslím, že i pro laika), nezeptala, zda se jim zdá vhodné připravovat na základě těchto indikátorů testy, nebo zda i ony vidí cíl výtvarné výchovy na ZŠ jinde.


Rámcový vzdělávací program pro výtvarný obor určuje jeho cíle záměrně velmi otevřeně: je to z toho důvodu, že tvořivost, která je bazálním východiskem oboru i její výsledky jsou specifické právě tím, že přinášejí neočekávaná, nestandardní, překvapivá řešení. Očekávané výstupy RVP VV proto oproti pouze deklarativnímu vyzývání k tvořivosti v předcházejících vzdělávacích programech tuto nezbytnost tvořivosti, založené na individuálních, jedinečných prožitcích a zkušenostech, naopak učinily pro výuku závaznou, když jako výstupy určily „Odhalování subjektivity ve vizuálně obrazném vyjádření“ a „Rozšiřování komunikace prostřednictvím vizuálně obrazného znaku“, s tím že oba tyto procesy, jeden na individuální a druhý na sociální strukturní úrovni svojí otevřeností zajišťují respektování tvořivého přístupu.
Těchto cílů výtvarného oboru se pochopitelně standardy netýkají a nemohou týkat.
Proces rozvoje tvořivosti se však odehrává na bázi znakové, na bázi uplatnění vizuálního jazyka. Současné sémiotické výzkumy dokládají, že znaky neodrážejí přímo skutečnost, ale ve vzájemných vztazích vytvářejí znakové systémy, jejichž stupeň diferenciace a provázanost vztahů určuje, jak diferencovaně dokážeme vytvářet, třídit a v praxi uplatnit svoje vlastní, osobní zážitky a zkušenosti. Tyto relace a diferenciace jsou určeny diskursem dané society a jejich rozeznávání a ovládnutí, jak z hlediska znalostí časové posloupnosti jejich vzniku, tak strukturace celého jejich systému, je nezbytné i pro případnou jejich modifikaci nebo i popření v dalším procesu tvořivosti.
Jako spoluautor netvrdím, že se nám na první pokus podařilo přesvědčivě určit v úplnosti všechny takovéto relace, snažili jsme se však z výše uvedených hledisek určit ty nejpodstatnější a nejzřetelnější. Domnívám se, že další podnětná (třeba i interní oborová) diskuse by měla být právě vedena právě tímto směrem, k jejich další precizaci a systematizaci.


Naposledy upravil Doc. PhDr. Jaroslav Vančát, PhD. dne pon 21. lis 2011 0:11:55, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝTVARNÁ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 20. lis 2011 21:20:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 17. čer 2009 7:55:03
Příspěvky: 1
Jsou indikátory srozumitelné?

Indikátory mi přijdou srozumitelné a dost obecné, aby se daly použít pro různé úlohy.

Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu?

Ano, jsou jasně naformulované, takže i několik úloh.

Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?


Ano, podle mě se indikátory vztahují k výstupům velmi přesně. Nemám dojem, že by mi tam nějaký indikátor chyběl. Snad jen, přijde mi důležité, aby si kromě vyjadřovacích prostředků dokázal žák vybrat také téma - tahle složka, mi přijde, je v indikátorech obsažená méně.

Navrhovala bych (asi) k výstupu : vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření porovnává a hodnotí jeho účinky s účinky již existujících i běžně užívaných vizuálně obrazných vyjádření --- tento idikátor: žák reflektuje a zaznamenává své názory, postoje, zkušenosti, (myšlenky, představy, zážitky) z nich pak vybírá témata pro vlastní výtvarné vyjádření.

Ale zda indikátory vystihují určitý výstup kompletně je podle mě otázka toho, jak s idikátory učitel bude ve výuce zacházet a v jakých kontextech. Věřím, že si učitelé řadu takových indikátorů nadefinovali pro svou práci sami už ve chvíli, kdy začali pracovat s RVP, a to v závislosti na konkrétních úlohách, problémech, které se žáky ve Vv řeší. Domnívám se, že kompletnost indikátoru ve vztahu k výstupu může být naplněna až teprve v konkrétní výuce.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝTVARNÁ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 22. lis 2011 9:16:55 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Oficiální diskuze nad standardy "ostatních" oborů skončila k 21.11.2011. Děkujeme všem zúčastněným za komentáře!
Diskuze neuzavíráme. Pokud budete mít potřebu pokračovat v debatách, můžete v tomto diskuzním prostoru, nebo i jinde na Metodickém portálu RVP.cz.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: