Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Úrovně obtížnosti
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=629&t=18835
Stránka 3 z 3

Autor:  Peter Krupka [ stř 21. zář 2011 20:52:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úrovně obtížnosti

Způsob hodnocení maturitní zkoušky zcela ovlivnil nahlížení na její výsledky. V žádném případě není možné na těchto výsledcích stavět jako na vstupních parametrech pro nějakou změnu (míra neobjektivity byla díky použití známek, které udělovala škola svým žákům, zcela zničena) - proto jsem o způsobu hodnocení psal zde. Kdybychom znali výsledky pouze z testové části, měli bychom obrázek lepší, i když šlo jen o testy.

Myslím si, že řešit to, jestli dvě nebo jednu úroveň je řešení problému odprostřed. Musíme najít začátek - tím je správné nastavení maturitních požadavků ve vztahu k tomu, co si přeje stát (a ne k tomu, co jsme byli zvyklí před 20, 15 či 10 lety u maturity zkoušet). Maturita je dnes úplně jiná zkouška.

Podstata mého příspěvku byla v tom, že si myslím, že je jedno, jestli máme dvě nebo jednu úroveň, že oběma způsoby můžeme docílit téhož - změřit úroveň znalostí maturanta vzhledem k nějakému standardu. Nikdy toho ale nedocílíme, když nebude hodnocení objektivní.

Autor:  Josef Zemek [ stř 21. zář 2011 20:56:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úrovně obtížnosti

To s Vámi souhlaím. Dřív přece byla maturitní písemka i z M, a úlohy v takové písemce musely být široké, komplexní, hodnotitel z toho mohl poznat, jak maturant uažuje apod. Dnes máme test se zákazem otevř. úloh, který se tváří, že funkce a geometrie jsou cosi exotického na okraj. Jsem češtinář, z matiky samá trojka, aly když jsem test z M zadal, nedalo mi to a začal jsem to řešit.

Autor:  Návštěvník [ pát 23. zář 2011 12:26:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úrovně obtížnosti

samozřejmě jedna úroveň je možná, ale měla by uspět jen lepší polovina populačního ročníku. Asi nikdo nestanovil, co má garantovat maturita. takže pokud je to předpoklad pro vstup na VŠ, pak je vyučenému truláři k ničemu, protože nepředpokládá další studium VŠ. Pokud by přeci jen chtěl dále studovat, měl by znalosti a dovednosti prokázat na dobré úrovni. Nikoliv maturita, ale "závěrečná" státem garantovaná zkouška (může se jmenovat třeba mistrovská) je předpokladem pro výkon příslušného povolání.

Autor:  Martina Hulešová [ pon 26. zář 2011 17:18:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úrovně obtížnosti

Reakce na návrh p. Sarköziho:
Radek Sárközi píše:
Jsem pro 1 úroveň a hodnocení v podobě procent úspěšně řešených úloh (bodů), např. 100% všechno správně, 80%, 10%, 0%. Každá vysoká škola by si stanovila, kolika procent musí maturant dosáhnout, aby mohl být přijat bez přijímaček. Naopak CERMAT by stanovil, kolik procent znamená, že student maturitu nesložil. Např. méně než 20%. Ovšem podmínkou je, že zadání testových úloh bude kvalitní, ne jako nyní...

S jednou úrovní nesouhlasím, důvody jsem již uváděla výše v diskusi.
Co se týče navrhovaného hodnocení, tak to v podstatě je tak, jak říkáte, jen si myslím, že za číslem musí stát obsah, tedy popis toho, co znamená zvládnout 80 % testu, uspět v PP na 60 % apod. Přece i VŠ musí vědět, co maturant v jakékoli úrovni umí a co od něj tedy může očekávat. Jen číslo nestačí. V případě cizích jazyků (i jiných předmětů) je standard jasně popsán v Katalozích požadavků, které jsou úzce svázány s externím kritériem, jímž je pro nás Společný evropský referenční rámec. RVP, ač možná není tak explicitní jako katalogy požadavků nebo SERRJ, obsahuje jasné reference úrovní dle SERRJ.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 27. zář 2011 10:27:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úrovně obtížnosti

Martina Hulešová píše:
Reakce na návrh p. Sarköziho:
Radek Sárközi píše:
Jsem pro 1 úroveň a hodnocení v podobě procent úspěšně řešených úloh (bodů), např. 100% všechno správně, 80%, 10%, 0%. Každá vysoká škola by si stanovila, kolika procent musí maturant dosáhnout, aby mohl být přijat bez přijímaček. Naopak CERMAT by stanovil, kolik procent znamená, že student maturitu nesložil. Např. méně než 20%. Ovšem podmínkou je, že zadání testových úloh bude kvalitní, ne jako nyní...

S jednou úrovní nesouhlasím, důvody jsem již uváděla výše v diskusi.
Co se týče navrhovaného hodnocení, tak to v podstatě je tak, jak říkáte, jen si myslím, že za číslem musí stát obsah, tedy popis toho, co znamená zvládnout 80 % testu, uspět v PP na 60 % apod. Přece i VŠ musí vědět, co maturant v jakékoli úrovni umí a co od něj tedy může očekávat. Jen číslo nestačí. V případě cizích jazyků (i jiných předmětů) je standard jasně popsán v Katalozích požadavků, které jsou úzce svázány s externím kritériem, jímž je pro nás Společný evropský referenční rámec. RVP, ač možná není tak explicitní jako katalogy požadavků nebo SERRJ, obsahuje jasné reference úrovní dle SERRJ.


A na základě dnešních přijímaček to ví?

Autor:  Josef Zemek [ úte 27. zář 2011 12:47:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úrovně obtížnosti

ANO, jsou 2 možnosti pohledu VŠ:
1) Důležité je, aby uchazeči měli základní předpoklady pro studium, a zda umí tu konkrétní blbinu ze SŠ, je nám jedno, proto jsme rádi, že máme NSZ od Scia. Navíc každý student tam má 3 pokusy...
2) Naše škola si dělá přijímačky z toho, co potřebuje vědět. Je to pěkně drahé a náročné na čas a lidi, ale máme to, co chceme mít.

Autor:  hulešová [ pát 30. zář 2011 11:41:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úrovně obtížnosti

Re pan Sotolář:
A na základě dnešních přijímaček to ví?

Většina škol asi ne, pokud přijímají žáky jen na základě percentilového umístění.

Autor:  Návštěvník [ pát 07. čer 2013 17:29:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úrovně obtížnosti

Josef Zemek píše:
Jedna úroeň je idealismus, to bychom museli mít jednotné středoškolské standardy. A to na rozdíl od ZŠ nejde, protože na SŠ je profesní a tudíž oborová profilace. Nemůžeme chtít totéž po žácích, kteří mají 2 a 5 hodin angličtiny týdně. Pokud ano, musíme yjít z toho, co se lze naučit za 2 týdenní hodiny, a absolventu 5 hodin týdně to bude k smíchu. A maturita nesmí býtk smíchu.

Autor:  Josef Zemek [ pát 07. čer 2013 17:38:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úrovně obtížnosti

Maturita bohužel k smíchu je.
Tato diskuse je už zastaralá - před týdnem jsme to probírali na Maturitním fóru (http://ascestinaru.cz).

Stránka 3 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/