Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Zkouška z českého jazyka
PříspěvekNapsal: pon 12. zář 2011 12:07:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Diskutujete o zkoušce z českého jazyka.
Zjišťuje zkouška z českého jazyka a literatury potřebné znalosti a dovednosti i potřebné kompetence pro život?
Jak připravujete své žáky k ústní zkoušce?
Vytváříte si pracovní listy sami, nebo využíváte banku pracovních listů?
Jak se vám pracuje s kriterii hodnocení při hodnocení písemné práce?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkouška z českého jazyka
PříspěvekNapsal: stř 14. zář 2011 21:07:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. zář 2011 20:59:01
Příspěvky: 50
Zjišťuje zkouška z českého jazyka a literatury potřebné znalosti a dovednosti i potřebné kompetence pro život?
NE, aspoň ne na zákl. úrovni, kde jsou zakázány otevřené úlohy a nejsou tam literární úlohy.

Jak připravujete své žáky k ústní zkoušce?
Otázkami k referátům a rozbory ukázek (i jazykových).

Vytváříte si pracovní listy sami, nebo využíváte banku pracovních listů?
Oboje.

Jak se vám pracuje s kriterii hodnocení při hodnocení písemné práce?
Ještě to není ono, s plynutím času se ta metodika vylepšuje, ale stále jsme se nezbavili subjektivity např. v otázce, zda konkrétní text ještě patří do zadaného žánru/ vztahuje se k zadanému tématu, nebo ne (a tedy 0 bodů rovnou).


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkouška z českého jazyka
PříspěvekNapsal: čtv 22. zář 2011 6:59:19 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Díky za odpovědi!
Prosíme i ostatní, aby našli chvilku a odpověděli.

Dále nabízím k diskuzi citaci z příspěvku v jiném tématu:
Peter Krupka píše:
...V češtině, kde jde o subjektivní hodnocení slohového úkolu, o polovině známky rozhoduje náhoda, kdo je hodnotitelem (pokud už konečně budou hodnotitelé externí, ne učitelé dané školy - tam už vůbec není o čem mluvit)

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 2
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkouška z českého jazyka
PříspěvekNapsal: čtv 22. zář 2011 11:21:43 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. zář 2011 20:59:01
Příspěvky: 50
Ano, je to tak, Cermat zrušil druhého hodnotitele, tak věděl, že tím subjektivitu podpoří.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkouška z českého jazyka
PříspěvekNapsal: úte 27. zář 2011 8:21:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Myslím, pane kolego, že sám CERMAT nic nezrušil... To jen na okraj.
K poznámce pana kolegy Krupky, hodnotitel slohového úkolu má velmi detailní indikátory, jak při hodnocení postupovat a co hodnotit, subjektivní či "náhodné" hodnocení to tedy zdaleka není.
Kdyby bylo více prostoru, bylo by možno polemizovat se samotným konceptem subjektivní vs. objektivní. Při hodnocení samostatného jazykového projevu žáka stejně jako pak v životě při formální i neformální komunikaci určitě neodlišujeme subjektivní dojem a nějaká objektivní kritéria.
Ve formální, například obchodní komunikaci, jde o to, znát základní pravidla, dodat osobní kouzlo a přesvědčit partnera o tom, že jste spolehlivý a Vaše nabídka k obchodu je pro něj minimálně relevantní. Obojí působí naráz - jen do úrovně asistentek je komunikace strojová, dál je již kreativní. A obojí je třeba trénovat - například programy Master of Business and Administration se zaměřují výhradně na kompetence a kreativitu (postavenou ovšem na znalostech, které jsou ale brány jako samozřejmost! Není to odklon od znalostí, jak se u nás z určitých kruhů šíří, ale je to jejich praktické využití, na co směřuje MBA).
A proto jsem rád, že je v maturitě z jazyka tato "volná disciplina", která umožňuje alespoň minimální interakci žáka (osobnosti) a hodnotitele.

A bylo by velkou a neodpustitelnou chybou, kdyby někdo tuto zkoušku vyloučil ze společné části. Co si budeme povídat, při relativně malém zaměření (co se týdenní hodinové dotace týká) některých odborných škol na mateřský jazyk a rozvíjení jazykových kompetencí žáků by byl dopad zrušení ústní a písemné zkoušky z češtiny takový, že školy by přistoupily k nacvičování didaktického testu a nastal by naprostý konec jazykového vzdělávání ve středním školství...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkouška z českého jazyka
PříspěvekNapsal: úte 27. zář 2011 12:54:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. zář 2011 20:59:01
Příspěvky: 50
Celu dobu neříkám nic jiného, je to tak.
Subjektivita je v tom, že 1 hodnotitel rozhoduje o tom, zda je etxt ješt (okrajově) k tématu, tedy 1 bod, nebo už ne, a tedy 0 bodů rovnou z celé práce. Totéž pak u otázky, zda práce splňuje zadaný slohový útvar. Zdůrazňuji, že nejsem proti slohové práci.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkouška z českého jazyka
PříspěvekNapsal: úte 27. zář 2011 16:34:06 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Já osobně k současné podobě maturitní zkoušky z češtiny přistupuji tak, že jsem rád, že už na střední škole neučím, jinak bych musel odejít... A pokud bude zachována, určitě se na střední školu nevrátím.

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkouška z českého jazyka
PříspěvekNapsal: úte 27. zář 2011 17:07:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. zář 2011 20:59:01
Příspěvky: 50
Mne mrzí, že v základní úrovni není literaura, ale zapojení jazyka a stylistiky se trochu zlepšilo - zkrátka musí umět všechno, ne třeba fonetiku. A to, že nemusí na potítku poznat Halase od Holana, je pro úroveň Z také dobře. Že je maturitní písemka kratěí, je také dobře...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkouška z českého jazyka
PříspěvekNapsal: stř 28. zář 2011 8:52:48 
Radek Sárközi píše:
Já osobně k současné podobě maturitní zkoušky z češtiny přistupuji tak, že jsem rád, že už na střední škole neučím, jinak bych musel odejít... A pokud bude zachována, určitě se na střední školu nevrátím.


Můžete napsat konkrétněji co se Vám nelíbí na novém pojetí?
Memorování obsahů a životopisů?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 2
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkouška z českého jazyka
PříspěvekNapsal: čtv 29. zář 2011 13:27:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Je mi jasné, že diskuse k maturitě probíhala již na jaře a že řada argumentů tam již padla. Zároveň probíhají on-line konzultace, které organizuje CERMAT. Nicméně budu rád za konkrétní náměty právě v této diskusi.
Je třeba říci, že ji idealisticky dělám pro možnost navázat konstruktivní diskusi o středoškolském vzdělávání, tedy také o maturitní zkoušce, co chceme u žáků zjistit (co chceme, aby uměli) a proč tomu tak je. (kritizovat zákonný model, že zkoušku zadává centrálně veřejná instituce a ne soukromé společnosti, tak k tomu zde prostor dávat nechci)
V takto postavené diskusi je však třeba postupovat konstruktivně, tedy k věci - u maturity ke konkrétním indikátorům dovedností ("požadavkům" katalogů)?
A) má toto absolvent střední školy s maturitou umět? (Např.: "Žák konající zkoušku použije jazykové prostředky odpovídající komunikační situaci")
B) směřuje moje práce k tomu, aby to uměl? Když ano - pochlubte se, když ne, můžete se svěřit, dostanete rady od kolegů...
Při daném účelu diskuse je zbytečné psát, že je celý maturitní model špatně. Maturita a její katalogy požadavků jsou "materializací" státního závazku, jímž je maturitní vysvědčení. Je třeba i ke kritice přistupovat racionálně a věcně.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: