Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Požadavky v ICT na žáky přicházející ze ZŠ
PříspěvekNapsal: úte 13. zář 2011 19:31:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 01. zář 2011 19:15:14
Příspěvky: 28
Dobrý den,
zajímalo by mě, jaké představy/požadavky mají učitelé na SŠ v oblasti ICT na žáky, kteří jim přicházejí ze ZŠ.
Jen doufám, že se tu nikdo nebude ohánět výstupy z RVP, také umím číst. Mohli bychom být co nejvíce konkrétní?
Děkuji.

_________________
Luďka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nový tematický vstup: Výuka ICT na SŠ
PříspěvekNapsal: stř 14. zář 2011 6:07:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 12. úno 2011 21:52:04
Příspěvky: 18
Dobrý den přeji

Je dobré, že se toto témata řeší. Ne vždy je na to dostatek odvahy, chuti, času...

Můj názor:

Stanovit minima, minima, minima.... neboli obecný základ. Stanovit ho šetrně, precizně, s ohledem na vývoj kolem nás, s dostakem volnosti pro další činnosti. Mělo by to pokrýt tak 30% časové dotace předmětu.

Navázat na minima stanovená pro druhý stupeň ZŠ, která by měla navazovat na minima pro první stupeň ZŠ, která by měla vycházet z doporučení pro MŠ.

Toť můj názor a tip, pro smysluplné řešení.
Ať se daří.


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne stř 14. zář 2011 9:28:17, celkově upraveno 1
oddělení tématu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Požadavky v ICT na žáky přicházející ze ZŠ
PříspěvekNapsal: úte 25. říj 2011 16:21:42 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Luďka Roubíčková píše:
Dobrý den,
zajímalo by mě, jaké představy/požadavky mají učitelé na SŠ v oblasti ICT na žáky, kteří jim přicházejí ze ZŠ.
Jen doufám, že se tu nikdo nebude ohánět výstupy z RVP, také umím číst. Mohli bychom být co nejvíce konkrétní?
Děkuji.
Začala diskuze o standardech a indikátorech viz http://www.vuppraha.cz/standardy-ict-9. Podle mne je to hodně mizerné, co si o tom myslíte?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Požadavky v ICT na žáky přicházející ze ZŠ
PříspěvekNapsal: stř 18. črc 2012 16:41:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 18. črc 2012 15:46:15
Příspěvky: 2
Luďka Roubíčková píše:
Dobrý den,
zajímalo by mě, jaké představy/požadavky mají učitelé na SŠ v oblasti ICT na žáky, kteří jim přicházejí ze ZŠ.
Jen doufám, že se tu nikdo nebude ohánět výstupy z RVP, také umím číst. Mohli bychom být co nejvíce konkrétní?
Děkuji.


Pěkný den,
předně mě velice těší, že se najde někdo, kdo má opravdu zájem se na toto téma bavit, protože celé 3 roky své krátké "učitelské kariéry" nejvíc řeším, jak srovnat tempo 4letých studentů, kteří "ztratili" rok nebo dva informatiky na ZŠ, s osmiletými.

Mám-li být konkrétní, pak budu vycházet jednak z našich plánů z výuky nižších ročníků 8letého studia a z faktu, že základní škola by měla naučit minimálně základní gramotnost.

Moje představa je zhruba:
Jednotka informace (význam) -- bit, byte, násobnosti jednotek. Dále základy ukládání dat (kopírování, mazání, práce se souborovým manažerem), nejpoužívanější datové formáty, možná i rozdíly mezi nejpoužívanějšími zvukovými a graf. formáty (jpeg vs. bitmapa vs. png, mp3 vs. wav), formáty txt, pdf, MS Office a Open/LibreOffice. Použití antiviru.

Základy počítačových sítí: napsání e-mailu včetně významu "neznámých" polí cc a bcc. Netiketa. Spam, phishing, hoax a obrana proti nim, spamfiltr. Základy služby WWW, především rozdíl mezi protokolem http a https. Bezpečnost na internetu v návaznosti na sociální sítě a instant messaging.

No a to nejdůležitější, čemu bych klidně věnoval celou základoškolskou informatiku: typografie. Ale opravdu typografie, ne "psaní ve Wordu". Poctivá znalost přípravy textových dokumentů a především jejich úpravy, kde by se velmi dobře uplatnil i přesah do češtiny, protože jejich znalost gramatiky je tragická a upravit textový dokument umí alespoň trochu použitelně zanedbatelné procento dětí (resp. populace v jakémkoliv věku).

Hlavně velmi opatrně s prezentacemi, ty raději neučit. O těch si přinášejí ze ZŠ nejvíc zlozvyků, především v množství textu, souvislých větných formulacích, úpravě, používání efektů i vystupování a práce s hlasem, což je dáno asi i tím, že slušnou prezentaci umí udělat jen málokdo a těžko se shání vzor (tedy pozitivní ;-)).

Celkově vzato považuji většinu toho, co učím v informatice na gymnáziu za něco, co by se mělo učit na ZŠ, protože jen málo toho je informatika (věda/nauka o informacích), většina z toho je kancelářská práce s počítačem nebo elementární technické dovednosti z výpočetní techniky, což je dle mého součást "sekundární gramotnosti". Ve srovnání s biologií, chemií, fyzikou se v informatice na gymnáziu neučí základy vědního oboru, ale pro současný život a pracovní uplatnění nezbytná základní "řemeslná" dovednost.

Přeji hodně zdaru všem kolegům a kolegyním informatikům na ZŠ, kteří se snaží zbavit informatiku nálepky "oddechového předmětu s hraním si na počítači" a hlavně přeji všem ředitelům, aby páni poslanci konečně vytvořili takové podmínky pro učitele, aby na takovém množství ZŠ, jako to vidím ve svém okolí, nemuseli informatiku učit neaprobovaní vyučující, na které vyšla při tahání sirek nebo metodou "ten je nejmladší, ten bude s počítači umět"...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Požadavky v ICT na žáky přicházející ze ZŠ
PříspěvekNapsal: čtv 19. črc 2012 17:45:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 09. črc 2012 21:00:31
Příspěvky: 51
Lukáš Rýdlo píše:
Celkově vzato považuji většinu toho, co učím v informatice na gymnáziu za něco, co by se mělo učit na ZŠ, protože jen málo toho je informatika (věda/nauka o informacích), většina z toho je kancelářská práce s počítačem nebo elementární technické dovednosti z výpočetní techniky, což je dle mého součást "sekundární gramotnosti". Ve srovnání s biologií, chemií, fyzikou se v informatice na gymnáziu neučí základy vědního oboru, ale pro současný život a pracovní uplatnění nezbytná základní "řemeslná" dovednost.

Mnohokrát děkuji za příspěvek Lukáše Rýdla, s nímž velmi souzním (zejména s citovanou pasáží) a téměř bezezbytku souhlasím.

K požadavkům na žáky ZŠ bych přidal základní použití tabulkového kalkulátoru - jako kalkulačky, resp. nástroje na zpracování dat z laboratorních prací. Součty, průměry - nic velkého, jen vědět, že to existuje, k čemu to je, a že to šetří práci. Většina toho může (má) proběhnout v hodinách matematiky.
Také mám za to, že by žáci ZŠ měli okusit nějakou formu algoritmizace. Zase především proto, aby "věděli, že to existuje". Proto podle mého příliš nezáleží na konkrétním nástroji, pokud se věc dobře podá. Můžeme zůstat u Excelu a podmíněných funkcí, nebo zkusit Baltíka, Scratch, Logo - na tom opravdu nesejde. Spokojil bych se s tím, kdyby žákům přicházejícím ze ZŠ nepřipadal cizí koncept pracovního postupu prováděného strojem na rozličných vstupech.
Mluvím samozřejmě o určitém ideálu, jsem si vědom personální situace na základkách i dalších limitujících vlivů.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: