Lukáš Mižoch píše:
Jestli k tomu mohu ještě poznámku, ačkoliv praktický subtest považuji za výbornou věc, nevím, zda na 75 minut není té práce moc. Možná ale maturanty podceňuji.
Poznámku určitě můžete, nedá se říct, že byste tím tady překážel bouřlivé diskusi
Právě v reakce na praktický subtest jsme doufali. To je to, co je na MZI nové, v celostátním měřítku zatím nevyzkoušené a názor kolegů nás velmi zajímá.
Práce je tam hodně, opravdu není moc času na zaváhání. I proto jsou úkoly utříděny tak, aby bylo jasné, co je lehčí, a do čeho se tedy pustit přednostně. Každopádně se ukazuje, že zvládnout se test dá. Zmíním několik aspektů, které je dobré si v této souvislosti uvědomit.
1) Formát praktické části je pro mnoho studentů dosud neznámý, a jeho poznávání je taky bude stát čas. Je to podobné, jako zvyknout si na přepis odpovědí z didaktického testu do záznamového archu, a vůbec celou řešitelskou taktiku související s didaktickým testem. I tady je tedy užitečné sžít se s formou. Toto umožnit je jedna ze zásadních úloh ilustračního testu.
2) Je potřeba u testu neokounět. Ukazuje se, že když už člověk nebádá nad strukturou subtestu, nasadí vyšší než víkendové tempo práce a nezasekává se tím, že by musel neúměrně mnoho postupů vymýšlet za chodu, stíhá.
3) Pro složení zkoušky stačí "něco udělat", pro pěknou známku v testu už může být podstatná efektivita práce. Tedy základní postupy "mít v krvi", např. přepínání oken klávesovou zkratkou. Dále optimální volba úkolu, tedy kde mám šanci na nejvíc bodů za nejméně času (s ohledem na to, co vím, že ne/umím). A samozřejmě, a to bych chtěl zdůraznit, optimální volba způsobu: označím tisíc řádků v tabulkáči myší, Shiftem a šipkou, nebo si uvědomím Shift a PageDown, nebo se vlastně chtělo "označit vše"? Podobně jde i o volbu aplikací jako takových. Samozřejmě se do toho opět promítají osobní preference, já mám radši zkratky, někdo jiný myš... Nic z toho samozřejmě není podmínkou splnění zkoušky, ale může to hodně pomoct. I potom v životě.
Lukáš Mižoch píše:
PS: Zkusím to dát v září čtvrťákům, jak se s tím poperou. Ještě netuší, co je čeká.
Určitě pak dejte vědět, jak to dopadlo.