Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Ilustrační didaktický test z předmětu informatika
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=631&t=20381
Stránka 1 z 3

Autor:  F.Tumajer [ úte 26. čer 2012 8:22:41 ]
Předmět příspěvku:  Ilustrační didaktický test z předmětu informatika

Dnes jsem obdržel email s ilustračním didaktickým testem z předmětu informatika s žádostí o připomínkování.
Bohužel v doprovodném dopise nebyl uveden email pro zasílání připomínek, proto je uvádím zde.
Připomínky k připravované státní maturitě z informatiky.
Vzhledem k finanční a technické náročnosti navrhuji do státní části maturitní zkoušky z informatiky nezařazovat praktický subtest. Nelze nikdy v celostátním měřítku eliminovat technické závady na PC, popřípadě výpadek elektrického proudu. V těchto případech by pak nemohla být dodržena objektivita této části zkoušky.

Připomínky k teoretickému subtestu základní úrovně obtížnosti.
• Otázka č.9 : vzhledem k popisu kláves na klávesnici a odlišnému rozložení ( či dokonce absenci) kláves na přenosných zařízeních se jeví otázka tohoto typu jako neúčelná.
• Otázka č. 16: špatná čitelnost obrázku.
• Některé otázky příliš upřednostňují konkrétní projekty, které nemusí každý maturant nutně používat.
o Otázka č. 5: otázka preferuje jeden konkrétní vyhledávač „Google“
o Otázka č. 12 : otázka se orientuje na jeden konkrétní soubor licencí a to „Creative Commons“.
o Otázka č. 20: preferuje konkrétní encyklopedii a to „Wikipedii“.
Připomínky k teoretickému subtestu vyšší úrovně obtížnosti.
• Otázka č.4: je příliš vzdálená obsahu učiva.
• Otázka č.5: není vhodné vyžadovat znalost barev v hexadecimálním tvaru.
• Otázka č.6: může být zbytečně časově náročné vyhodnocovat text z hlediska četnosti klíčových slov. Pro orientaci v SEO problematice lze volit jiný druh otázky.
• Otázka č.9: otázka má patrně nahradit jakousi „praktickou zkoušku“. Bohužel žádná otázka tohoto typu nemůže nahradit praktické sestavení PC, nebo alespoň jeho části. Proto by bylo vhodné tuto oblast přenechat praktickým zkouškám odborných škol.
• Otázka č.14: uvádět IP adresu v jiných soustavách než je desítková je zbytečná komplikace.
• Otázka č.16: čtenář nebude patrně správně interpretovat logickou spojku „a zároveň“. Proto by bylo vhodnější rozdělit tuto otázku na dvě. „Na kterou adresu byl email odeslán?“ „Který příjemce určí z hlavičky i ostatní příjemce a který toto určit nemůže?“
• Otázka č.19: navrhuji nahradit plat nebo odměnu jiným pojmem. Plat a odměna jsou svým významem pojmy velmi podobné a student je může ve spěchu zaměnit při výběru odpovědi.
• Otázka č. 10: Ve výchozím textu je pojem RV vysvětlen natolik podrobně, že při pozorném čtení lze odpovědět i bez předchozí znalosti RV. Otázka tedy testuje jak student porozuměl výchozímu textu. Otázka časově zvýhodní studenty, kteří RV již dříve a často používali a proto se nemusí zdržovat čtením výchozího textu.
• Otázka č. 20: otázka se orientuje na jeden konkrétní soubor licencí a to „Creative Commons“.

Autor:  Mgr. Petr Naske [ úte 26. čer 2012 8:38:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ilustrační didaktický test z předmětu informatika

Zdravím Vás,

upřesním - ilustrační test (jeho teoretická i praktická část) jsou školám k dispozici v CERTISu do 1. července. V průvodním dopise bylo napsáno, že CERMAT uvítá připomínky a náměty na emailu info@novamaturita.cz

Vaše posouzení testu jste udělal v kontextu, který jste nám ale nesdělil. Jste učitel gymnázia? SOŠ? Vnímáte rozpory vůči platnému katalogu požadavků? vůči Vašemu konkrétnímu obsahu výuky nebo vůči RVP (G?, SOŠ?)

Jako spolupracovník na obsahu testu Vám garantuji, že se k připomínkám s kolegy prokousáme a jsme připraveni vést diskusi a zařazení úloh obhájit s ohledem na revizní postupy, kterými všechny úlohy prošly i na výsledky pretestů ve školách.

Jen na upřesněnou - veškeré úlohy testu z informatiky tvořili učitelé informatiky z praxe a jejich revizi provedli taktéž aktivní informatici na poli SŠ. Není to obhajobou ničeho, zvláště v informatice, kde jednotný pohled na obsah výuky neexistuje, na druhou stranu snaha o hledání konsensu je opravdu veliká, to mi věřte :-)

Námět na konec - pojďme se dohodnout, jak budeme "měřit" vzdálenost od obsahu učiva. Co je pro Vás obsahem učiva? Jak tuto vzdálenost určíme?

S pozdravem, k reakcím se dostanu, kdybych nebyl pohotový v odpovědích, buďte prosím shovívavý :-)

Petr Naske

Autor:  David Hawiger [ úte 26. čer 2012 16:38:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ilustrační didaktický test z předmětu informatika

Jsem nesmírně rád, že jste otevřel toto téma. Po takřka dvou letech spolupráce na přípravě státní maturity z informatiky jsem nabyl dojmu, že tato část "státní maturity" příliš nezaujal.

Jinak předpokládám, že Petr Naske se vyjádří k Vašim připomínkám, takže nač tříštit síly ;-).

Autor:  Libor Olbrich [ úte 26. čer 2012 17:16:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ilustrační didaktický test z předmětu informatika

Dobrý den,
jen bych upozornil, že je třeba se na to dívat optikou "Katalogu požadavků ..."
Pokud je v něm:
objasnit principy obsažené v licencích GNU/GPL a Creative Commons;
tak je asi logické, že:
Otázka č. 12 : otázka se orientuje na jeden konkrétní soubor licencí a to „Creative Commons“.
Otázka č. 20: otázka se orientuje na jeden konkrétní soubor licencí a to „Creative Commons“.


Upozorňuji, že tímto příspěvkem nehodnotím ani kvalitu otázek, ani kvalitu katalogu.

Autor:  Ondřej Neumajer [ úte 26. čer 2012 21:21:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ilustrační didaktický test z předmětu informatika

Dobrý večer.

Je skvělé, že se diskutuje o konkrétních připomínkách. Mám ovšem dotaz - toto fórum je veřejné, ale ilustrační testy jsou přístupní pouze omezené skupině osob. Je možné tento nesoulad nějak vyřešit?

ON

Autor:  Mgr. Petr Naske [ stř 27. čer 2012 14:47:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ilustrační didaktický test z předmětu informatika

Ondřej Neumajer píše:
Je skvělé, že se diskutuje o konkrétních připomínkách. Mám ovšem dotaz - toto fórum je veřejné, ale ilustrační testy jsou přístupní pouze omezené skupině osob. Je možné tento nesoulad nějak vyřešit?


Ilustrační testy CERMAT zveřejnil všem středním školám v CERTISu s tím, že tento týden probíhá i sběr dat ze škol - odhady počtu maturujících z informatiky, zájem o podzimní generálku celého řešení či upozornění na očekávaná rizika průběhu zkoušky v PC učebnách. Na počátku července CERMAT veškeré dokumenty vyvěsí i na webu novamaturita.cz, budeme Vás informovat.

Zdravím, Petr Naske

Autor:  Mgr. Petr Naske [ stř 27. čer 2012 21:47:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ilustrační didaktický test z předmětu informatika

Ještě zvu k přečtení blogového příspěvku k tématu.
http://svetloastin.blogy.rvp.cz/2012/06/27/informatika-jako-maturitni-predmet/

Hezký den, Petr Naske

Autor:  Lukáš Mižoch [ čtv 28. čer 2012 18:27:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ilustrační didaktický test z předmětu informatika

Za sebe musím říct, že se mi základní úroveň líbí moc, nemám co vytknout, u vyšší bych váhal nad některými otázkami, ale ne natolik, abych je kritizoval. Chtěl jsem reagovat i na výtky kolegy Tumajera, ale myslím, že bychom se asi pohádali, což není nikdy dobrá věc, proto se omezím jen na přání odpočinkových prázdnin. ;)

Autor:  Mgr. Petr Naske [ pon 02. črc 2012 12:43:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ilustrační didaktický test z předmětu informatika

F.Tumajer píše:
Dnes jsem obdržel email s ilustračním didaktickým testem z předmětu informatika s žádostí o připomínkování.
Bohužel v doprovodném dopise nebyl uveden email pro zasílání připomínek, proto je uvádím zde.


Děkujeme za velmi konkrétní připomínky…. Pan Tumajer směřoval dotaz nakonec i na oficiální HELPDESK CERMATu (info@novamaturita.cz), dnes jsme mu poslali odpověď. Zde komentujeme hlavní jádro odpovědi, ke konkrétním věcem se rádi vyjádříme i zde, až si s tazatelem ujasníme postoje a východiska diskuse. Testy od dneška visí i na http://www.novamaturita.cz/ilustracni-testy-z-informatiky-1404035853.html

Nutno připomenout, že určujícím dokumentem pro MZI je katalog požadavků http://www.novamaturita.cz/index.php?id_document=1404034533&at=1. Určuje mnohé mantinely zkoušky, včetně obsahu a modelu. Všem, kdo mají co do činění s přípravou ke státní maturitě z informatiky, čili učitelům i jejich žákům, vřele doporučujeme i jejich podrobné prostudování. Je to nezbytný základ zodpovědné přípravy ke zkoušce.

Rádi bychom dodali, že smyslem naší reakce není smést připomínky ze stolu. Tento test je ilustrační a slouží mimo jiné právě k podobné diskusi. Ta nám umožní osvětlit mnohé aspekty vytváření testu, které z něho samotného nemusí být patrné. V reakcích tedy ukazujeme, proč jsme se v případě jednotlivých úloh rozhodli, jak jsme se za daných okolností rozhodli. Mnoho z připomínek pana Tumajera, pokud by se objevily ve fázi přípravy testu, by mohlo reálně ovlivnit podobu konkrétních úloh (např. s ohledem na to kterou otázku zrovna potřebujeme lehčí, kterou těžší, v případě připomínek o logických spojkách nebo podobnosti slov plat a odměna).

Petr Naske s koordinátory obsahu testů

Autor:  Ondřej Neumajer [ pon 02. črc 2012 19:20:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ilustrační didaktický test z předmětu informatika

Dobrý den,

mám jen jednu okrajovou připomínku ke kvalitě obrázků zveřejněných testů. U Z je především v případě úlohy č. 15 a 16 opravdu hodně špatná kvalita způsobená vysokou kompresí.

ON

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/