Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

První dojmy
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=647&t=19313
Stránka 1 z 1

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ čtv 01. pro 2011 13:29:41 ]
Předmět příspěvku:  První dojmy

Viděli jste videozáznam výuky předmětu Poznáváme svět a naši republiku z Gymnázia Rumburk?

Jaké jsou vaše první dojmy z hodiny?
Co vás na této hodině zaujalo nebo překvapilo?
Jak představit žákům srozumitelně a názorně složité procesy?
Jaké místo má obrazový a audiovizuální materiál ve výuce?
Jak uchopit výuku integrovaného předmětu?


Těšíme se na vaše příspěvky a názory.

Autor:  Petr Koubek [ čtv 08. pro 2011 9:38:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

Tomáši, moc pěkná hodina! Líbí se mi způsob rozvíjení konceptů učiva a návaznost - domácí úkol, kde bylo zemětřesení 23. 10., směřuje k tomu, že v místech stýkání litosférických desek je zemská činnost výraznější, tak, že ji pociťujeme na povrchu...
Dovol mi položit dvě otázky:
1. na počátku se ve cvičení ukázalo, že někteří žáci si nepřečetli zadání. Oceňuji to, že se tomu věnuješ; zařazuješ víc aktivit, kde by si "osahali" své čtení, prosím, zkus vyjádřit, kolik procent Tvých hodin činí čtení a vysuzovaní za čteného (jak z oborných textů, tak třeba z publicistiky)?
2. vyučovací hodina byla hodinou integrovaného předmětu; jak se tato integrace projevuje? V této hodině to nebylo moc patrné.
Díky, ať se daří!

Autor:  Jaroslav Vávra [ pát 09. pro 2011 7:56:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

Na hodině mě zaujalo:
* přeplněnost třídy
* děti cizinců (všiml jsem se dívky a chlapce) Pokud by zbyl prostor v diskusi, rád bych se zeptal: Jaké má učitel zkušenosti s výukou těchto žáků v zeměpisu, v tématech humánní geografie?
* využívání obrázků jako komplexní informace, které vede k cílovému poznání
* pečlivě vybrané a jasně formulované otázky zaměřené na cílové poznání, které vhodně doprovázejí proces poznávání
* výuka vedená problémovými otázkami a problémovým myšlením (není to povídání o učivu) s úsilím dosáhnout vyšších pater revidované Bloomovy taxonomie v dimenzích kognitivních procesů a znalostí
* střídání tempa a charakteru činností během hodiny
* používání pracovních listů a interaktivní tabule (včetně krátkého videa)
* reakce některých žáků, které téma zaujalo a pouštějí se do fantazírování (v dobrém slova smyslu), "co by, kdyby"; náznak jít do metakognitivní úrovně, ve stylu písničky J. Suchého: Dítě školou povinné
* reakce učitele na otázky žáků, na které momentálně nezná odpověď (žáci učitelovu reakci respektují)
* používání proporčních rozměrů (velikost Země a nejhlubší vrt, struktura a "mocnost vrstev" v řezu Zemí)
* snad více mohla být uplatněna zamýšlená integrační síla zeměpisu. K integraci s dějepisem mě napadá příběh Alfreda Wegenera (v hodině jej učitel zmiňuje), kterému jeho současníci upírali právo podílet se na představě o vývoji pevnin, kterou publikoval ještě před 1. světovou válkou, a to upírání trvalo až do 60. let. Byl totiž původně meteorologem, nikoliv geologem.
Díky za předvedenou hodinu. Mám o čem přemýšlet.

Autor:  Lenka Urbanová [ pát 09. pro 2011 14:09:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

Pro úplnost doplním ještě komentář, který Jaroslav Vávra umístil pod článek k této hodině.
Citace:
Hodina je výborně připravená a vedená. Zaujmout a zaměstnat plnou třídu (myslím v takovém prostoru :-), ve které není „k hnutí“), je také známkou profesionality.
Výborně volené obrázky (komplexní informace), které jsou velmi promyšleně řazené, a vedou žáky k přemýšlení (nikoliv k popisu!). Dokládá to uvažování žáků: Země jako dutá koule, pohyb zemského jádra, organismy v plášti. Učitel výborně reaguje, i když na některé otázky nezná odpověď, a žáci to respektují. Společně se dopracují k poznání důsledků uvolňování energie Země a vnitřních sil (to není popis!).
Oceňuji ilustrativní práci s digitální tabulí (kreslení řezu Zemí). Možná bych volil aktivní práci jednoho či dvou žáků, kdy „překreslují“ řez/schéma na tabuli a jednoduchým způsobem komentují. Výborné je učitelovo vysvětlení proporcí v řezu mezi jádrem, pláštěm a kůrou. Výborně je demonstrována, možná spíše naznačena, propojenost mezi geosférami.
Obecně lze říci (nevztahuji to na předvedenou hodinu), že slabinou českého zeměpisu jsou pojmy a koncepce předmětu. Není zřetelně odlišené, co je krajinná sféra, co je krajina, co je reliéf (to není ani část krajiny ani část litosféry). V anglické literatuře se pro reliéf používá termín 'topography'. Také termín socioekonomická sféra je už dále neudržitelný, podobně jako tomu bylo v terciárním sektoru v sektorové ekonomice, který byl dále strukturovaný do dalších sfér (kvartérní …). V zahraničí se v humánní geografii přechází k místům, regionům, oblastem, územím v globálním měřítku.
Díky za předvedenou hodinu a přeji hodně takových povedených hodin.

Autor:  Petr Koubek [ pát 09. pro 2011 14:20:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

Jaroslav Vávra píše:
Co je reliéf (to není ani část krajiny ani část litosféry). V anglické literatuře se pro reliéf používá termín 'topography'. Také termín socioekonomická sféra je už dále neudržitelný.

Pojem reliéf mi jako laikovi také přišel nepatřičný vzledem k dalším pojmům popisu "krajinných sfér", k druhé poznámce p. Vávry: Tomáš použil pro "vesničku" výraz socio-sféra. Ten mi přišel naopak docela přesný, ač samozřejmě neznám všechny geografické kontexty vč. zahraničních. Krásný víkend a pohodovou třetí neděli adventní! Těšme se na Holly-Baby! A třeba... i na zázrak.

Autor:  Ivo Chytil [ čtv 15. pro 2011 13:55:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

Tato hodina byla velmi pěkná. Líbil se mi začátek, kde si všichni žáci zopakovali látku z předešlé hodiny. Zajímavá prezentace - vydařená. Všichni žáci byli po celou dobu aktivně zapojeni. Jen mi chyběl závěr, kdy pan učitel nestihl zopakovat to, co bylo v hodině probráno. Možná proto, že diskuze o tom, jak bylo zjištěno, co je pod povrchem Země, byla delší.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/