Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
První dojmy https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=647&t=19313 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | Mgr. Alena Nosková [ čtv 01. pro 2011 13:29:41 ] |
Předmět příspěvku: | První dojmy |
Viděli jste videozáznam výuky předmětu Poznáváme svět a naši republiku z Gymnázia Rumburk? Jaké jsou vaše první dojmy z hodiny? Co vás na této hodině zaujalo nebo překvapilo? Jak představit žákům srozumitelně a názorně složité procesy? Jaké místo má obrazový a audiovizuální materiál ve výuce? Jak uchopit výuku integrovaného předmětu? Těšíme se na vaše příspěvky a názory. |
Autor: | Petr Koubek [ čtv 08. pro 2011 9:38:50 ] |
Předmět příspěvku: | Re: První dojmy |
Tomáši, moc pěkná hodina! Líbí se mi způsob rozvíjení konceptů učiva a návaznost - domácí úkol, kde bylo zemětřesení 23. 10., směřuje k tomu, že v místech stýkání litosférických desek je zemská činnost výraznější, tak, že ji pociťujeme na povrchu... Dovol mi položit dvě otázky: 1. na počátku se ve cvičení ukázalo, že někteří žáci si nepřečetli zadání. Oceňuji to, že se tomu věnuješ; zařazuješ víc aktivit, kde by si "osahali" své čtení, prosím, zkus vyjádřit, kolik procent Tvých hodin činí čtení a vysuzovaní za čteného (jak z oborných textů, tak třeba z publicistiky)? 2. vyučovací hodina byla hodinou integrovaného předmětu; jak se tato integrace projevuje? V této hodině to nebylo moc patrné. Díky, ať se daří! |
Autor: | Jaroslav Vávra [ pát 09. pro 2011 7:56:02 ] |
Předmět příspěvku: | Re: První dojmy |
Na hodině mě zaujalo: * přeplněnost třídy * děti cizinců (všiml jsem se dívky a chlapce) Pokud by zbyl prostor v diskusi, rád bych se zeptal: Jaké má učitel zkušenosti s výukou těchto žáků v zeměpisu, v tématech humánní geografie? * využívání obrázků jako komplexní informace, které vede k cílovému poznání * pečlivě vybrané a jasně formulované otázky zaměřené na cílové poznání, které vhodně doprovázejí proces poznávání * výuka vedená problémovými otázkami a problémovým myšlením (není to povídání o učivu) s úsilím dosáhnout vyšších pater revidované Bloomovy taxonomie v dimenzích kognitivních procesů a znalostí * střídání tempa a charakteru činností během hodiny * používání pracovních listů a interaktivní tabule (včetně krátkého videa) * reakce některých žáků, které téma zaujalo a pouštějí se do fantazírování (v dobrém slova smyslu), "co by, kdyby"; náznak jít do metakognitivní úrovně, ve stylu písničky J. Suchého: Dítě školou povinné * reakce učitele na otázky žáků, na které momentálně nezná odpověď (žáci učitelovu reakci respektují) * používání proporčních rozměrů (velikost Země a nejhlubší vrt, struktura a "mocnost vrstev" v řezu Zemí) * snad více mohla být uplatněna zamýšlená integrační síla zeměpisu. K integraci s dějepisem mě napadá příběh Alfreda Wegenera (v hodině jej učitel zmiňuje), kterému jeho současníci upírali právo podílet se na představě o vývoji pevnin, kterou publikoval ještě před 1. světovou válkou, a to upírání trvalo až do 60. let. Byl totiž původně meteorologem, nikoliv geologem. Díky za předvedenou hodinu. Mám o čem přemýšlet. |
Autor: | Lenka Urbanová [ pát 09. pro 2011 14:09:05 ] |
Předmět příspěvku: | Re: První dojmy |
Pro úplnost doplním ještě komentář, který Jaroslav Vávra umístil pod článek k této hodině. Citace: Hodina je výborně připravená a vedená. Zaujmout a zaměstnat plnou třídu (myslím v takovém prostoru , ve které není „k hnutí“), je také známkou profesionality.
Výborně volené obrázky (komplexní informace), které jsou velmi promyšleně řazené, a vedou žáky k přemýšlení (nikoliv k popisu!). Dokládá to uvažování žáků: Země jako dutá koule, pohyb zemského jádra, organismy v plášti. Učitel výborně reaguje, i když na některé otázky nezná odpověď, a žáci to respektují. Společně se dopracují k poznání důsledků uvolňování energie Země a vnitřních sil (to není popis!). Oceňuji ilustrativní práci s digitální tabulí (kreslení řezu Zemí). Možná bych volil aktivní práci jednoho či dvou žáků, kdy „překreslují“ řez/schéma na tabuli a jednoduchým způsobem komentují. Výborné je učitelovo vysvětlení proporcí v řezu mezi jádrem, pláštěm a kůrou. Výborně je demonstrována, možná spíše naznačena, propojenost mezi geosférami. Obecně lze říci (nevztahuji to na předvedenou hodinu), že slabinou českého zeměpisu jsou pojmy a koncepce předmětu. Není zřetelně odlišené, co je krajinná sféra, co je krajina, co je reliéf (to není ani část krajiny ani část litosféry). V anglické literatuře se pro reliéf používá termín 'topography'. Také termín socioekonomická sféra je už dále neudržitelný, podobně jako tomu bylo v terciárním sektoru v sektorové ekonomice, který byl dále strukturovaný do dalších sfér (kvartérní …). V zahraničí se v humánní geografii přechází k místům, regionům, oblastem, územím v globálním měřítku. Díky za předvedenou hodinu a přeji hodně takových povedených hodin. |
Autor: | Petr Koubek [ pát 09. pro 2011 14:20:59 ] |
Předmět příspěvku: | Re: První dojmy |
Jaroslav Vávra píše: Co je reliéf (to není ani část krajiny ani část litosféry). V anglické literatuře se pro reliéf používá termín 'topography'. Také termín socioekonomická sféra je už dále neudržitelný. Pojem reliéf mi jako laikovi také přišel nepatřičný vzledem k dalším pojmům popisu "krajinných sfér", k druhé poznámce p. Vávry: Tomáš použil pro "vesničku" výraz socio-sféra. Ten mi přišel naopak docela přesný, ač samozřejmě neznám všechny geografické kontexty vč. zahraničních. Krásný víkend a pohodovou třetí neděli adventní! Těšme se na Holly-Baby! A třeba... i na zázrak. |
Autor: | Ivo Chytil [ čtv 15. pro 2011 13:55:34 ] |
Předmět příspěvku: | Re: První dojmy |
Tato hodina byla velmi pěkná. Líbil se mi začátek, kde si všichni žáci zopakovali látku z předešlé hodiny. Zajímavá prezentace - vydařená. Všichni žáci byli po celou dobu aktivně zapojeni. Jen mi chyběl závěr, kdy pan učitel nestihl zopakovat to, co bylo v hodině probráno. Možná proto, že diskuze o tom, jak bylo zjištěno, co je pod povrchem Země, byla delší. |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |