Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=673&t=19701
Stránka 1 z 2

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 14. úno 2012 17:04:07 ]
Předmět příspěvku:  NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Vítáme Vás v diskuzi ke standardům oboru NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1!

Doporučujeme odpovídat na komentář předřečníka pomocí tlačítka “Citace” (vpravo pod jeho příspěvkem). Tak bude i ostatním jasné, na který předchozí komentář reagujete.

Vstup k textu standardů na stránkách MŠMT:
NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1

Autor:  Dana Hrušková [ úte 28. úno 2012 0:38:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Dobrý večer, určitě bude přínosné testováním zjistit, na jaké úrovni žáci na konci 9. třídy jsou. Bohužel si však neumím představit, že by "moji" žáci mohli uspět. Nastoupila jsem nově na ZŠ v září a po pár měsících jsem zjistila, že škole vůbec nejde o to, aby se žáci něco naučili, ale aby cizí jazyk přestály bez úhony a špatných známek. "Jedná se přece o druhý cizí jazyk", tak po nich nemohu nic moc chtít, měli by se jen dobře zabavit a pobavit, ale o učení tu moc nejde. A budou-li mít špatné známky, budu mít problém já, ale ne žáci. Stížnostmi na učitele se dá přece vyřešit vše, i to, že se mají najednou učit slovíčka či gramatiku, a když to nemuseli dělat doteď, přece nebudou najednou začínat.
Tak to je hořká realita ze ZŠ, nehledě na to, že na ZŠ je na prvním místě udržení kázně a učení pokulhává někde daleko za tímto prvním cílem. Ale naděje umírá poslední, třeba se někdy cíle vymění a žáci se budou chtít (a moci) i něco naučit.
Dana Hrušková

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 28. úno 2012 10:21:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Dobrý den, děkujeme za reakci i za postesknutí!
Prohlédla jste si návrh standardů? Z vašeho příspěvku mi zatím vyplývá, že požadavky pro "druhý cizí jazyk" jsou příliš vysoké, nebo se mýlím?

Autor:  Hana Andrášová [ stř 29. úno 2012 9:46:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Dana Hrušková píše:
Dobrý večer, určitě bude přínosné testováním zjistit, na jaké úrovni žáci na konci 9. třídy jsou. Bohužel si však neumím představit, že by "moji" žáci mohli uspět. Nastoupila jsem nově na ZŠ v září a po pár měsících jsem zjistila, že škole vůbec nejde o to, aby se žáci něco naučili, ale aby cizí jazyk přestály bez úhony a špatných známek. "Jedná se přece o druhý cizí jazyk", tak po nich nemohu nic moc chtít, měli by se jen dobře zabavit a pobavit, ale o učení tu moc nejde. A budou-li mít špatné známky, budu mít problém já, ale ne žáci. Stížnostmi na učitele se dá přece vyřešit vše, i to, že se mají najednou učit slovíčka či gramatiku, a když to nemuseli dělat doteď, přece nebudou najednou začínat.
Tak to je hořká realita ze ZŠ, nehledě na to, že na ZŠ je na prvním místě udržení kázně a učení pokulhává někde daleko za tímto prvním cílem. Ale naděje umírá poslední, třeba se někdy cíle vymění a žáci se budou chtít (a moci) i něco naučit.
Dana Hrušková


Vážená paní kolegyně,
nezoufejte. Dá se předpokládat, že testování bude pro řadu žáků dobrou motivací k tomu, aby ve svých výkonech přidali. Věřím, že pod Vaším vedením testy určitě zvládnou. Vašeho názoru z praxe si nicméně velmi vážím.
Hana Andrášová

Autor:  Dana Hrušková [ stř 29. úno 2012 19:51:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Hezký večer,
děkuji za odpověď. Pročetla jsem si (bohužel zatím jen v rychlosti) navrhované standardy a prohlédla testy a po prvním přečtení se mi zdá, že by dané výstupy žáci mohli zvládnout. Netvrdím, že všichni, to se asi nikdy nikde nestane, ale většina ano. Samozřejmě pouze za předpokladu, že bude ve škole probíhat normální výuka a žáci se během těch 2-3 let naučí základy jazyka, tedy zvládnou úroveň A1.
Dana Hrušková

Autor:  Dana Hrušková [ stř 29. úno 2012 20:07:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Milá paní Andrášová,
děkuji za povzbuzení. Já to zatím nevzdávám, naopak se snažím vydržet a ukázat žákům i kolegům, že němčina má smysl, že jeho znalost jim ulehčí jejich další plány a studium a že bez "práce nejsou koláče".
Myslím si, že pokud budou žáci vedeni od počátku k systematické práci, samozřejmě tak, aby je výuka bavila, musí se po 2-3 letech aspoň malé výsledky objevit. A to by měli právě v navrhovaných standardech prokázat, co není nereálný cíl. Závisí však hodně na přístupu učitele a občas i na složení žáků a jejich přístupu.
Dana Hrušková

Autor:  Dana Hrušková [ stř 29. úno 2012 20:41:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Milé kolegyně,
asi vás spíše zajímají komentáře jednotlivých standardů.
Vyjádřím se zatím jen krátce. Nejsem si jista, zda zvládnu probrat veškerou gramatiku, mám na mysli třeba perfektum, to mohu posoudit, až se třídou dojdu na konec 9.třídy.
V testech se mi dále zdá, že se někdy objevují slova a vazby, kterým žáci nebudou rozumět. Mám proto otázku. Pokud je nutné nějaký takový výraz použít, nepočítáte s jeho překladem pod textem? Objevuje se to tak i u maturitních testů, tak myslím, že by to i zde nebylo na škodu.
Děkuji, D.Hrušková

Autor:  Hana Andrášová [ stř 29. úno 2012 21:01:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Dana Hrušková píše:
Milé kolegyně,
asi vás spíše zajímají komentáře jednotlivých standardů.
Vyjádřím se zatím k úrovni A1(9.tř), který se mě snad bude týkat. Nejsem si jista, zda zvládnu probrat veškerou gramatiku, mám na mysli třeba perfektum, to mohu posoudit, až se třídou dojdu na konec 9.třídy. V testech se mi zdá, že se někdy objevují slova a vazby, kterým žáci nebudou rozumět. Mám proto otázku. Pokud je nutné nějaký takový výraz použít, nepočítáte s jeho překladem pod textem? Objevuje se to tak i u maturitních testů.
Děkuji, D.Hrušková


Milá paní kolegyně,

jsem velmi potěšena, že jste se naší prací tak detailně zabývala. Velmi si toho vážím, protože vím, kolik práce aktivní učitel cizích jazyků vedle vlastní výuky má. Jsme si vědomi toho, že se v některých cvičeních mohla objevit slova či slovní spojení, kterým někteří žáci nebudou rozumět. Snažili jsme se o to, aby jazyk výchozích textů byl v rámco možností co nejživější, nejautentičtější. Dbali jsme ale důsledně na to, aby se "obtížnější" slovní zásoba nevyskytovala v následných úlohách, které mají žáci řešit. Nevylučuji, že v ostrém testování nebudou některá obtížnější slova přeložena. To neodporuje vlastní podstatě testování.
Hana Andrášová

Autor:  Mgr. Ivana Pavlištová [ pát 02. bře 2012 10:28:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Hana Andrášová píše:
Dana Hrušková píše:
Milé kolegyně,
asi vás spíše zajímají komentáře jednotlivých standardů.
Vyjádřím se zatím k úrovni A1(9.tř), který se mě snad bude týkat. Nejsem si jista, zda zvládnu probrat veškerou gramatiku, mám na mysli třeba perfektum, to mohu posoudit, až se třídou dojdu na konec 9.třídy. V testech se mi zdá, že se někdy objevují slova a vazby, kterým žáci nebudou rozumět. Mám proto otázku. Pokud je nutné nějaký takový výraz použít, nepočítáte s jeho překladem pod textem? Objevuje se to tak i u maturitních testů.
Děkuji, D.Hrušková


Milá paní kolegyně,

jsem velmi potěšena, že jste se naší prací tak detailně zabývala. Velmi si toho vážím, protože vím, kolik práce aktivní učitel cizích jazyků vedle vlastní výuky má. Jsme si vědomi toho, že se v některých cvičeních mohla objevit slova či slovní spojení, kterým někteří žáci nebudou rozumět. Snažili jsme se o to, aby jazyk výchozích textů byl v rámco možností co nejživější, nejautentičtější. Dbali jsme ale důsledně na to, aby se "obtížnější" slovní zásoba nevyskytovala v následných úlohách, které mají žáci řešit. Nevylučuji, že v ostrém testování nebudou některá obtížnější slova přeložena. To neodporuje vlastní podstatě testování.edky
Hana Andrášová



Dobry den,

na testovani je vzdycky nejtezsi jak, protoze proc asi vime. Krome vsech moznych potizi s event. spatnymi vysledky a dusledky spis pro uitele (tj. v 5. a 9. tr. jak uz bylo prede mnou receno) vidim jako hodne nedostatecne to, ze se bude testovat pouze pisemne. Je to sice rychle a rekneme objektivni, mame na to pocitace atd. ale vynechat pri prvnim testovani at uz v 5. nebo 9. tride ustni komunikaci, reakci a samostatny projev - to je prece na zacatku ta hlavni dovednost - tak to myslim devalvuje veskere testovani. Pisemne testy jsem si precetla a hned prvni moje myslenka byla: je nutne nutit zakum takove sloveso jako "starten", ktere se dusledne snazim nahrazovat "anfangen", protoze anglictina atd...
a o nekterych obtiznych vyrazech nemluve.
Zkousite takove testy nejdrive na prumernych zacich, nez je publikujete?

Mgr. Ivana Pavlištová

Autor:  Dana Hrušková [ pát 02. bře 2012 22:46:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Souhlasím s kolegyní. Také se snažím důsledně vyhýbat anglicizmům a nahrazovat je německými slovy. Podle mého názoru tím trpí daný jazyk (ať už německý či náš mateřský). Otázka však je, jak je tomu v praktickém životě. Když jsem např.zjišťovala od známých studentů v Německu, co říkají na slůvko "date", protože se mi příčí jej používat, dozvěděla jsem se, že se běžně užívá a jiné už neřeknou, protože všechny německé ekvivalenty jsou dle jejich názoru zastaralé a knižní. Takže je to vlastně námět k diskusi - užívat důsledně německá slova (což podporuji), nebo užívat živý jazyk a reagovat tím na současný vývoj? Neodvažuji se rozhodnout, nejsem jazykovědec, ale asi není na místě izolovat se od současného vývoje.
Dana Hrušková

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/