Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=673&t=19701
Stránka 2 z 2

Autor:  Jarmila Kalábková [ sob 03. bře 2012 17:13:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Dobrý den,
německý jazyk se na naší zakladní škole nabízí jako volitelný již v 6. ročníku (dvakrát se dokonce zadařilo zařadit jednu hodinu jako kroužek již v ročníku 5.). Prošla jsem si pečlivě standardy a ukázky testů a představila si skupinu svých letošních deváťáků, tedy žáků, kteří za sebou mají o něco více hodin, než je v návrhu. Většinu úkolů by zvládli, problémy vidím ve dvou oblastech:
Pokud se týká učiva, je to perfektum - i přes vyšší počet hodin jsme se k němu ještě nedopracovali. Jistě to je silně ovlivněno složením skupiny (převážně žáci se slabšími výsledky i v mateřském jazyce), ale nejen tím.
V oblasti testů vidím největší problém v písemném vyjadřování žáků.Daří se nám poslech, čtení s porozuměním, ale "souvislý" písemný pojev, i když je to jen 6-8 vět, naráží na snahu žáků o doslovný překlad toho, co si připraví (promyslí) v češtině a co je tedy opravdu obvykle nerealizovatelné. Jen ti nejšikovnější se dokáží od češtiny oprostit a pracovat s probranou látkou, potom opravdu není takový problém něco napsat.
Volitelný předmět je na základní škole zařazován jako poslední vyučovací hodina v dopoledním bloku, často také ale až po obědě, žáci se méně koncentrují, řada hodin odpadá díky konání různých akcí. Tempo je pomalejší a učitel se snaží žáky motivovat, udržet jejich zájem. Řada žáků si vybírá spíše předměty zaměřené na sport nebo manuální zručnost, ve kterých jsou obvykle "automaticky" hodnoceni jedničkou. Méně úspěšný žák, který si zvolí jazyk, se pak cítí podveden, je-li hodnocen špatnou známkou. Proto se nároky často snižují. Dokud nebude druhý cizí jazyk povinným předmětem, asi to jinak nepůjde, jen málo lidí totož vidí efekt výuky druhého cizího jazyka jako vklad do budoucnosti, vidí jen "zkažený průměr", pokud se nedaří.A který učitel by se chtěl připravit o své příští žáky? Už tak bojujeme s pověrou, jak je němčina těžká.

Autor:  Dana Hrušková [ ned 04. bře 2012 23:26:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Dobrý večer,
plně souhlasím s kolegyní Kalábkovou. O 6. třídě si mu asi můžeme jen nechat zdát, ale buďme spokojeni se 7.třídou. Kéž by aspoň byla!!! Potvrzuji, že volitelný jazyk je řazen na odpoledne, já jej mám výhradně 7. a 8. hodinu, výjimečně šestou. Takže jak fit jsou žáci po obědě, je všem jistě jasné.

O probrání perfekta jsem také již psala, těžko se to stíhá, záleží na složení žáků. Ale budeme-li realisti, budeme spíše skeptičtější a počítat s tím, že zvládneme méně. Snad to bude u někoho znamenat i více, jak se hezky říká.
Tak bojujme za 7. a 8. hodiny, hlavně ať nějaké jsou!!! (Čímž nechci říct, že bych nechtěla učit NJ ráno a po obědě chodit domů, jako ostatní kolegové :-) )
Dana Hrušková

Autor:  Návštěvník [ pát 05. říj 2018 19:56:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: NĚMECKÝ JAZYK - 9. ročník, úroveň A1 - komentáře

Myslím si, že druhý jazyk by měl být opravdu jen "pro zábavu"a maximálně 2 hodiny týdně. Naučit žáky základ, nadchnout je pro tento jazyk a zkoušet konverzace a použití jazyka v praxi. Podle mne se jakýkoliv jazyk nedá ve škole v lavici při klasické frontální výuce (jak tomu často bývá) naučit. Výuka by měla probíhat všemi možnými způsoby (interaktivně), aby byla zajímavá a atmosféra ve třídě by měla být přátelská. Pak by to asi nějak šlo. Myslím si, že za to, co žáci umí je zodpovědný jenom a jenom pedagog.

Stránka 2 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/