Anna Lukešová píše:
Dobrý den,
vzhledem k tomu, že dnes je poslední pracovní den, kdy probíhá tato diskuze, prosím, aby byly zodpovězeny dotazy kolegyně Šagátové (kýmkoliv kompetentním buď z MŠMT, ČŠI nebo VUP). Já odpovědi bohužel neznám a jsem na ně velmi zvědavá. Především mě zajímá propagace tohoto materiálu a případná inovace učebnic. Na mnoha školách se učí podle starších učebnic (a tedy i metod) a případný neúspěch žáků u testů může být zapříčiněn i tímto faktem (např. v učebnicích není zařazena korespondence atd.).
Anna Lukešová
myslím si, že mimo jiné je velmi důležité zodpovědět otázku, k čemu toto testování má sloužit. měřit úspěšnost nebo neúspěšnost žáků, kteří již tak v průběhu celé školní docházky jsou testováni, hodnoceni, mi nepřijde jako dobrý cíl. Standardy by měly nabídnout školám, učitelům nějaké "vodítko", "směr" "návod" - shrnutí kompetencí a dovedností, které by žáci mohli v určitých úrovních dosáhnout. Otázkou je, zda je to reálné. K tomu se mohou vyjádřit hlavně učitelé, kteří to vidí v praxi a MŠMT a ČŠI, instituce, které by měly mít celostátní přehled kolik škol má FJ jako 1. jazyk a kolik hodin týdně jej mají - viz mé předešlé dotazy.
Nelze také opomenout to, že standardy jsou zatím neúplné, jelikož neobsahují ústní projev a tudíž nemohou být zatím objektivním a komplexním ukazatelem úrovně žáka ve FJ. Také mě zajímá, jak to bude s písemným projevem v testování na počítači - viz mé předešlé dotazy, pokládám si otázku, zda to bude vůbec možné. V tom případě by zbyly dvě kompetence a to poslech a čtení?
Renata Šagátová