Uspořádání musí být vždy uzpůsobeno podle způsobu výuky. Bohužel podle toho, jak jsou dnes lavice ve třídách umístněny, lze snadno usuzovat, že většina učitelů prosazuje a ve větší míře používá klasické učitelocentrické uspořádání - frontální výuku.
Pakliže chci, aby dítě pracovalo individuálně a zároveň podalo co nejlepší výkon, tak mu musím udělat takové podmínky, které jej budou k tomuto výkonu motivovat.
Pro inspiraci se stačí podívat do školky, jak tam děti sedí a pracují na d svými mini projekty. Některé si rády sednou ke stolu a pracují u něj, jiné si vše položí na zem a pracují tam, další se potřebují někam ukrýt, jiné zase potřebuje u všeho ležet - a kdo ne
, další u práce pobíhá a neposedí, přesto neustále na projektu intenzovně pracuje.
Co taková inspirace znamená?
Udělejte třídu takovou, aby se ta děti chtěli učit a měli prostor používat kreativitu. Napadá mě ještě mimo dívání se do školky také možnost uspořídat anketu - workshop, kde s dětmi koncept inspirativní třídy vymyslíte.
Když se podíváte do moderních firem, uvidíte posun k tomu, že mnoho lidí pracuje jinka než bylo dříve zvykem. Někteří pracují v kavárnách, další v HUBech - otevřených prostorech, kde pracují lidé na jiných projektech a ve společném prostoru mohou komunikovat a spolupracovat a navzájem se inspirovat, někteří lidé pracují velmi uspěšně z domu, další jsou jako doma v tzv. Open space kancelářích, další upřednostňují se zavřít do vlastní kanceláře, kde pracují v tichu a klidu - nerušeni. Takto pracují většinou kreativní - tvořící lidé. Chcete-li v dětech tuto kreativitu probouzet, tak budete muset vytvořit adeškvátní prostory - hnízda, která budou odpovídat naturelu a různosti vašich děti a jejich individuálního přístupu.
Další inspiraci hledejte u sourozenců. Když uvidíte jak ti mladší se inspirují a doslova hltají to co jim předávají ti starší. Není nic snazšího než toho využít a propojovat výuku tak, aby starší a mladší společně řešili projekty.
Jinak samozřejmě jakékoliv rozbití prostoru a tradičního způsobu výuky nese větší nároky a zatížení na učitele, proto je potřeba dopředu promyslet, zda je pro vás tento způsob práce přijatelný. Není to asi pro každého a znamaná to také práci nastavit hodně individuálně, což není uplně snadné.
Jiné přeuspořádání lavic jen proto, aby učitel měl ze svého místa přehled a snazší práci není "změnou". Doporučuji lavice měnit až podle potřeb a změn v samotné výuce a potřeb. Pro frontální výuku je v podstatě jedno, jak budou lavice uspořádány
. Pro většinu asi bude posun k individualizaci nepřekonatelným problémem.