Středa 26. 2. 2020, 20:00
Husitství, „druhý život“ a paměťová výuka dějepisuJak přistupovat k naší historii, aby byla výuka dějepisu zajímavá a aktuální? Již podruhé nás PhDr. Jan Bárta provede ukázkovým dějepisným tématem.
Cíle setkání:- Práce s aktualizací historické události ve vztahu ke kulturní paměti
- Rozvíjení historické a mediální gramotnosti
Program setkání:Seminář se zaměří na téma husitství a jeho „druhý život“, pozdější interpretace, na husitství jako ikonickou událost českých dějin a důležitý příběh národní a státní sebeidentifikace. Na příkladu jednotlivých převyprávění a soudobého vybírání motivů a postav budu prezentovat dílčí aktualizace příběhu od konce 19. století – v období meziválečné ČSR – 2. světové války – po roce 1945/48 – a po roce 1989. Cílem je dosáhnout toho, že žáci si jednak uvědomují konstruovanost historického vyprávění a zároveň dále vnímají i jeho politický rozměr, jako snahu určité zájmové skupiny přesvědčit většinu o určité historické perspektivě. Na uvedeném příkladu husitství vysvětluji ve druhém ročníku vyššího gymnázia základní teze „politiky paměti“, její nástroje, co jsou žádané obsahy a cíle. S tím souvisí i druhé téma přednášky – obecná problematika samotné paměťové výuky dějepisu, jak ji srozumitelným způsobem žákům zprostředkovat, na co upozornit a s jakými úskalími je případně spojena.
Komu je setkání určeno:Setkání je určeno vyučujícím dějepisu, mediální výchovy, základů společenských věd na SŠ.
Setkání je ZDARMA.
Lektor:PhDr. Jan Bárta - učitel dějepisu na gymnáziu Litoměřická (Praha 9, Prosek) a doktorand Ústavu českých dějin FF UK. Učitelská praxe 13 let.
Chcete se před webinářem nebo po něm na něco zeptat? Můžete přímo tady.
V průběhu webináře budeme dotazy sbírat přímo ve webinářové online místnosti, ale dostane se i na otázky a témata z této diskuze.V digifoliu najdete o webinářích více podrobností!Vstup se otevře 15 minut před začátkem
NA VSTUPNÍ STRÁNCE!