Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Hlavní cíle strategie https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=687&t=20289 |
Stránka 1 z 4 |
Autor: | Lenka Urbanová [ úte 05. čer 2012 12:56:39 ] |
Předmět příspěvku: | Hlavní cíle strategie |
Prosíme o vaše komentáře k hlavním cílům Národní strategie podpory základních gramotností v základním vzdělávání. Najdete je v kapitole 3.3 na straně 7 dokumentu. |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ stř 06. čer 2012 20:44:34 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hlavní cíle strategie |
"...iniciovat změnu v této oblasti ... zvýšením porozumění relevantních cílových skupin pro cíle, jichž je třeba v této oblasti dosáhnout" (s. 7) Může mi některý z autorů (zatím utajených) tento blábol vysvětlit? Jak bude to "zvýšené porozumění" měřitelné,kontrolovatelné? Nebo je pro autory lepší, aby nebylo? |
Autor: | Dominik Dvořák [ stř 06. čer 2012 23:38:21 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hlavní cíle strategie |
Mgr. Zdeněk Sotolář píše: "...iniciovat změnu v této oblasti ... zvýšením porozumění relevantních cílových skupin pro cíle, jichž je třeba v této oblasti dosáhnout" (s. 7) Může mi některý z autorů (zatím utajených) tento blábol vysvětlit? Jak bude to "zvýšené porozumění" měřitelné,kontrolovatelné? Nebo je pro autory lepší, aby nebylo? Tak my třeba podle jiného Vašeho příspěvku "úplně zcestně" ztotožňujeme češtinu a čtenářskou gramotnost. Já si třeba myslím, že hodně lidí (včetně některých učitelů) zaměňuje čtenářství a čtenářskou gramotnost, v médiích se pořád diskuse o špatné úrovni gramotnosti převádí na stížnosti, že děti málo čtou (rozuměj beletrii), ale to taky není totéž. Tak je asi třeba něco udělat pro to, abychom došli k nějakému lepšímu, třeba dokonce společnému/sdílenému pojetí gramotností. Asi to jde říct líp, než jsme to napsali. |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 07. čer 2012 18:55:56 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hlavní cíle strategie |
Měl jsem zato, že definici čtenářské gramotnosti už máme (minimálně vámi citovanou). Neměli naši žáci v mezinárodních testech hlavně problémy s texty nelineárními? |
Autor: | Martin Rusek [ čtv 07. čer 2012 19:48:24 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hlavní cíle strategie |
Pane kolego, aniž bych znal výsledky, hádal bych, že žáci kovaní v hypertextové době s nelineárním textem problémy mít nebudou. U komplexních úloh se setkávám spíš s tím, že text nedočtou, nebo nepřečtou přesně. Pak ztrácí body, protože nezodpoví celou otázku. To byl asi problém i našich žáků testovaných v PISA, nebo se mýlím? Jé a takhle jsem si Vás nepředstavoval, několik let Vás vidím jen sedět v židli |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 07. čer 2012 20:02:03 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hlavní cíle strategie |
Zjevně jsem se mýlil, ve Školství se o PISE 2009 píše: "Na dílčí škále Souvislý text mělo 17 zemí výsledky minimálně o 10 bodů lepší, než na škále Nesouvislý text. Rovněž čeští žáci si vedli lépe v úlohách se souvislými texty, rozdíl v jejich výsledcích na obou škálách je však pouze 5 bodů." Nic moc, ale myslel jsem, že ty nesouvislé texty dopadly hůře. P.S. Musím vás zklamat: Ve skutečnosti zase sedím. |
Autor: | Martin Rusek [ čtv 07. čer 2012 20:23:41 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hlavní cíle strategie |
I tak je to s podivem. Jak si to vykládat? Přistupují žáci k textu jako ke školní věci, proto očekávají lineární text a nelineární je mate? |
Autor: | Dominik Dvořák [ čtv 07. čer 2012 20:28:29 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hlavní cíle strategie |
Mgr. Zdeněk Sotolář píše: Měl jsem zato, že definici čtenářské gramotnosti už máme (minimálně vámi citovanou). Tady nejde o to, abychom napsali nějakou definici té či one gramotnosti, ale o to, aby důležití lidé - učitelé na prvním a druhém stupni (i na středních školách), inspektoři, rodiče té věci rozuměli. Já si třeba myslím, že je široce rozšířené pojetí, že naše děti málou čtou, ale ono je to spíš o tom, že čtou, ale nerozumějí. Mgr. Zdeněk Sotolář píše: Neměli naši žáci v mezinárodních testech hlavně problémy s texty nelineárními? Ty texty v PISA se dají třídit různě. Čeští žáci mají problémy se všemi, ale když jsem porovnával české a finské žáky, naši zaostali nejvíc u pokynu a argumentace, případně výkladu, popisu. Zaostávání bylo nejmenší u vyprávění. Z toho soudím, že čeští žáci ještě tak nejvíc pracují s vyprávěním, což zrovna není ten typ textu, který člověk potřebuje v práci, při posuzování smlouvy o půjčce nebo při čtení volebního programu. Zajímavé taky je, že se z porovnání PISA 2000 / PIRLS 2001 jeví, že žáci ve východní Evropě mají malý zisk mezi 11 a 15 lety věku, jinými slovy druhý stupeň jejich čtenářské gramotnosti moc nepomáhá. Bylo by ještě pár zajímavých zjištění, ale právě mi přešla po klávesnici kočka a zavřela mi neuložený text, tak už to podruhé psát nebudu, anebo jindy. |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 07. čer 2012 20:57:26 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hlavní cíle strategie |
Dominik Dvořák píše: Ty texty v PISA se dají třídit různě. Čeští žáci mají problémy se všemi, ale když jsem porovnával české a finské žáky, naši zaostali nejvíc u pokynu a argumentace, případně výkladu, popisu. Zaostávání bylo nejmenší u vyprávění. Z toho soudím, že čeští žáci ještě tak nejvíc pracují s vyprávěním, což zrovna není ten typ textu, který člověk potřebuje v práci, při posuzování smlouvy o půjčce nebo při čtení volebního programu. Právě proto se bráním ztotožňování ČJ a ČG, právě proto si myslím, že jakékoliv doplňování pouze Stadardu ČJ by nikam nevedlo. Proč nemluvit spíše o standardu ČG jako průřezového tématu pro všechny předměty? Vy se opakovaně bráníte špatnému chápání ČG jako čtenářství, já se obávám, že se většina práce přehodí na ČJ. Tak tomu opravdu i mezi učiteli bývá. Ostatně: Kromě té předmětové komise, je tu nějaká další nabídka pro ČJ? Na jiném písečku se dělá revize RVP ZV, nevšiml jsem si větší podpory ČJ, v povinné časové dotaci to spíše vypadá naopak. |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 07. čer 2012 21:02:22 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hlavní cíle strategie |
A proč vlastně vzniká Strategie samostatně? Proč ji (její cíle) nezakomponovat do revidovaného RVP ZV? |
Stránka 1 z 4 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |