Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 08. čer 2012 17:07:54 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Ještě k anglickému systému- i zde probíhá inspekce, nicméně inspekce je především kontrolní a pomocný úřad- poskytuje nejen zpětnou vazbu, ale i efektivní pomoc v případě problémů. Něco podobného se děje i na státních školách v Itálii.
A nezlobte se- problémy regionálního školství existují, ale pan Dobeš vnesl do situace více neladu a špatných řešení, než je vůbec zdrávo. Vzhledem k tomu, že jsme museli neustále bojovat s gejzíry jeho nekoncepčních nápadů, moc pochopení pro jeho účinkování skutečně nemám.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 08. čer 2012 17:29:28 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
K dokumentu obecně bych řekl ještě pár slov: jak mnozí dobře chápou, tato diskuse je opět jen povinným rituálním tanečkem (rád si občas zatančím), stejně jako řada diskusí předcházejících. Úkol byl zadán a pan Dvořák a zatím neznámí společníci ho jistě opět dovedou do konce. Nám učitelům tak přilétne na stůl (nebo pod stůl?) jen další zbytečné lejstro. Sama Strategie o sobě v úvodu prozrazuje, že nebude "předepisovat příliš konkrétní kroky" (však kdo by čekal něco konkrétního) a dále, že se nebude samozřejmě snižovat až na úroveň třídy a že prý u nás v poslední době neprobíhala diskuse o čtenářské gramotnosti: myslím, že stačí si otevřít pár místních blogů, abychom viděli, že učitele toto téma nejenom zajímá, ale že také o nápravu usilují a hledají vhodné cesty. I bez vrchností oštemplované Strategie, o které se praví v závěru, že není izolovaným dokumentem. No samozřejmě: dokument A bude poddokumentem dokumentu B v rámci naddokumentu C v souvislostech s dokumenty D, E a F. A pak přijde revize – to už budeme v bodu G.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 08. čer 2012 17:59:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Radek Sárközi píše:
Chtěl bych poprosit pana Dvořáka, aby zde uvedl všechny autory dokumentu, o kterém zde diskutujeme (nebo alespoň ty, kteří za práci na něm dostali zaplaceno...). A především, aby údaje o spoluautorech doplnil do původního textu dokumentu! Je opravdu trapné, když je zveřejněn takový zásadní text, ale je anonymní. Devalvuje to celý text i diskuzi nad ním...


Nemohu vám vyhovět, protože to nevím. Jsem členem pracovní skupiny, řeším odbornou problematiku, ale skupinu jsem ani nesestavoval, ani ji nesvolávám, ani si nefotím prezenční listinu. U poloviny lidí si nepamatuju jméno, ale jejich profesní kvalifikaci, kdo je ze ZŠ, kdo z gymnázia, kdo z málotřídky, kdo z inspekce, kdo z jednotlivých odborů MŠMT, jaké kdo má zkušenosti a co se s ním dá konzultovat.
Pochopte, že obvykle v takovýchto týmech bývá určitá dělba práce, kafe taky vaří někdo jiný. Nevím proto, kdo se účastní v rámci výkonu své pracovní povinnosti a s kým je uzavřena nějaká dohoda. Za sebe vám mohu říci, že jsem zatím za práci nedostal ani korunu, a slíbená odměna za měsíc (samozřejmě to není plný úvazek) vychází asi na úrovni hodiny práce právníka.
Jsem zvyklý posuzovat anonymní a záměrně anonymizované dokumenty, u odborných textů je to běžná praxe, tak mi nepřišlo jako ústřední problém, že jde první verze textu takto. Nějak pořád nemůžu pochopit, když je pod textem podepsané MŠMT a tým má konkrétního pověřeného mluvčího, který není anonymní, proč je to pro vás tak urážlivé a proč to brání v diskusi věcných problémů.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 08. čer 2012 18:32:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Jana Blažková píše:
ale pan Dobeš vnesl do situace více neladu


Ano, to je jedna z jeho největších zásluh. Pan Dobeš převzal školství v situaci, kdy se čeští žáci zhoršují v důležitých kompetencích nejrychleji ze všech vyspělých zemí (zatímco sousední Poláci jsou na tom přesně naopak). A nic se nedělo. Výzkumy veřejného mínění ukazovaly, že rodiče jsou se vším spokojeni (bodejť, když nemají skoro žádné pořádné informace o výsledcích dětí). A Dobešovi předchůdci nejvíc peněz z fondů EU posílali na environmentální výchovu. Jedno Dobešovi neupírají ani odpůrci: že ze školství udělal prioritní téma. On ty problémy jako maturita, krize financování regionálních škol, plzeňská práva..., ESF, nevytvořil. On je jenom přestal zametat, ale řešil je (mnoho lidí si myslí, že špatně; já si myslím, že někdy jen neobratně), ale současně je dostal do centra pozornosti. I kdyby skutečně ostatní dělal špatně, aspoň tohle se změnilo - školství je "issue".


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 08. čer 2012 18:44:24 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Jednoduše proto, že už jsme dostali do rukou veliké množství mnohdy závazných dokumentů, které nestvořili odborníci a které byly šity horkou jehlou. Určitě nikoho z nás nezajímá plat, ale způsob práce týmu, který má tvořit návrh standardů, jež by měly být součástí ucelené koncepce. Také je určitě zajímavé, jak dlouho na tomto dokumentu pracujete. Většinou jsme za svou práci odpovědni velice konkrétně, adresně a jmenovitě. Tak proč ne stále se měnící sestavy z MŠMT?
Odhalit tým až na nějaké schůzce- to trochu zavání zbytečnou exkluzivitou typu nová škodovka. Navíc je to naprosto zbytečné a jak sám vidíte i pro mnohé diskutující poměrně provokativní. Nakonec- diskuze by také mohla probíhat mezi nějakým mluvčím pedagogů a mluvčím MŠMT.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 08. čer 2012 19:55:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 07. čer 2012 13:35:44
Příspěvky: 5
Zkusme se zamyslet, na čem bychom se snad mohli shodnout:

učitele „zajímá podpora gramotnosti, hledají vhodné cesty“ (pan Sotolář)
vědeckou pedagogickou obec zajímá „gramotnost ve vzdělávání“ – tak znělo téma nedávné konference České pedagogické společnosti v Hradci Králové, tak publikuje VÚP
lidé systémově přemýšlející o výhledech ekonomiky lobbují za podporu gramotnosti (viz čtvrteční studie think-tanku IDEA, dřívější studie fy. McKinsey and company)
zástupci průmyslu a firem přemýšlejí, jak mohou školy rozvíjet gramotnosti absolventů (i když třeba zatím sami pojem gramotnosti nepoužívají, mluví o „použitelnosti absolventů“ jejich „připravenosti pro život v 21. století“ apod. - viz vystoupení zástupců průmyslu na nedávné konferenci SKAV v Praze „Rozdílné koncepce vzdělávání a jejich důsledky“
zástupci zřizovatelů chtějí v podstatě totéž, co výše uvedení, tj. „připravené“ absolventy (i když ani oni pojem gramotnosti nepoužívají)
studenti učitelství reagují velmi vstřícně na vysvětlený koncept gramotnosti a hlavně na konkrétní ukázky, jak je možné ji podporovat ve výuce: oceňují to jako obrat základního vzdělávání k „použitelnosti“.
A nakonec:
zastánci kurikulární refomy samozřejmě chtějí další změny, ale s podmínkou, že budou zachovány výdobytky dekády: autonomie škol a kompetenční pojetí cílů vzdělávání. Tomu koncept podpory gramotností nesmí odporovat - vykonal se kus práce a bylo by bláznovství se vracet před reformu, navíc už to ani nejde (to ve svém materiálu, pane Dvořáku, naštěstí říkáte).

Zdá se, že koncept podpory gramotností by mohl být něčím, co by mohlo za určitých okolností spojovat zájmy různých skupin aktérů, tlačících na změny ve vzdělávání. Jestliže je zde téma s takovým potenciálem, nepouštějme je ze zřetele!

Návod k možnému zacházení s konceptem gramotností :
1. vymezit pojem a prosazovat ho v obecném povědomí a jazyce: u zaměstnavatelů, zřizovatelů, na pedagogických fakultách, v médiích …
2. hledat vhodné cesty a příklady dobré praxe, jak učitelé/vedení škol gramotnost podporují a mohli by podporovat
3. vést o gramotnostech a způsobech jejich podpory dialog se zaměstnavateli a zřizovateli (není jednoduchý, ale bude nutný)
4. asi teprve potom navrhnout nějakou strategii podpory gramotností, avšak už maximálně konkrétní
5. získat pro navrhované změny politickou podporu
6. přijmout Národní strategii – možná do jisté míry PREskriptivní, ale za podmínky respektu vůči ziskům kurikulární reformy
7. hledat způsoby, jak podpořit školy v její implementaci
8. přehodnocovat
9. přeformulovávat
… a tak dále donekonečna.

Shrnutí: Má-li koncept gramotností aspoň trochu potenciál smiřovat protiklady, nabízí se jako logická možnost, kam napřít další reformní úsilí pod podmínkou, že se nebude rušit, co už se udělalo.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 08. čer 2012 20:13:09 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Strategie cituje: "Čtenářská gramotnost je schopnost jedince porozumět textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určených cílů, k rozvoji vlastních schpností a k aktivnímu začlenění do života lidského společenství." A já cituji tolik proklínaný RVP ZV, z kompetence komunikativní: "Žák rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění." Co ještě je třeba definovat? Jenom kompetenci jsme přelakovali na gramotnost.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 08. čer 2012 20:50:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Mně v té Strategii chybí jedna důležitá část - co už se všechno udělalo v podpoře čtenářské gramotnosti.

Jinak myšlenka zaměřit se v kurikulární reformě českého školství v příštích letech na gramotnosti (ovšem všechny, ne jenom dvě) se mi velmi líbí!

Ale školy se ještě zcela nesrovnaly s RVP ZV a novými pojmy a hodnotami, které nastolil...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 08. čer 2012 21:00:04 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Radek Sárközi píše:
Mně v té Strategii chybí jedna důležitá část - co už se všechno udělalo v podpoře čtenářské gramotnosti.

Jinak myšlenka zaměřit se v kurikulární reformě českého školství v příštích letech na gramotnosti (ovšem všechny, ne jenom dvě) se mi velmi líbí!

Ale školy se ještě zcela nesrovnaly s RVP ZV a novými pojmy a hodnotami, které nastolil...


Přestě tak. Strategie se tváří, jak by se o čtenářskou gramotnost nikdo nijak nezajímal. Možná se nezajímali oni stratégové, ale učitelé ano.

Školy se ještě s RVP ZV určitě nesrovnaly, ale nesouhlasím s tím, abychom RVP ZV najednou ignorovali a podceňovali (jako pan Dvořák): Standardy předběhly revizi RVP (aby se rychle mohlo testovat), Strategie ignoruje aktuální revizi RVP ZV. Dokumenty se míjí.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 08. čer 2012 21:23:06 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Magdalena Marešová píše:
...pro šestileté ...
V září – třeba - se děti seznámí s pojmem odborná literatura. Čtou odborné texty, pak je samy vytvářejí a prezentují. Učí se je doprovázet ilustracemi a ilustrace číslovat a popisovat. Učí se sestavit (třeba z obrázků) jednoduchý vývojový diagram: ráno vstanu – nasnídám se – jdu do školy. Naučí se, co je návod a samy vytvoří jednoduchý ilustrovaný návod k nějaké činnosti (oloupání pomeranče). Až se trochu rozepíšou, naučí se, co je báseň a samy báseň vytvoří – asi nebude o ptáčcích a kytičkách, ale třeba o zublících (každá malá holka ví, co to je) a transformerech(příšerné, jistě, jenže kluky to baví). Vyrobí si čokoládové bonbóny a udělají si na ně reklamu. Uvaří palačinky a pizzu, zřídí si restauraci a pozvou do ní sousední třídu... V červnu se poučí o struktuře delších textů a napíší vlastní pohádku na 4 strany...

...rozpoznat muchomůrku zelenou a kyj jazýčkovitý – ony totiž budou žít v lese diagramů, návodů a smluv, letáků, reklam a zpráv...

Dovolím si reagovat: o několik příspěvků dál píšete o potřebě zachovat autonomii škol. Předpokládám, že tím míníte i určitou svobodu v metodice výuky. A zde čtu "návod" na rozvíjení čtenářské gramotnosti v první třídě.
Učím už dost dlouho na to, abych mohla s klidným svědomím říct, že jsem rozvinula u svých žáků čtenářskou gramotnost, a to přes to, že jsem v první třídě nepostupovala výše popsaným způsobem a ani v budoucnu bych nechtěla (ale ani jsem neučila slabikovat). To, že v dospělosti budou žáci něco potřebovat, neznamená, že se to musí naučit ausgerechnet v první (druhé) třídě. K cíli nemusí nutně vést jediná cesta.
(Vím, nebo doufám, že tak daleko ještě nejsme, ale považovala jsem za nutné to vyslovit. Asi by bylo korektní zde říci, že učím na waldorfské škole.)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 333 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 34  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: