Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
V předloze je opakovaně ztotožňována čtenářská gramotnost a český jazyk. Např. na s. 12 Problém "není jasné, nakolik cíle výuky českého jazyka... pokrývají všechny roviny příslušných gramotností" a dále Navrhovaná opatření "dopracovat Standardy ZV českého jazyka". To je zcela zcestný přístup.
Souhlas, souhlas
- strategie by měla pokrývat celé kurikulum a připravovat půdu a navrhnout cesty, prostředky a odborný potenciál, jak kurikulum změnit od nalévání informací k funkční transformaci a asistenci žákům a žákyním při jejich dospívání a rozvoji. Ke změně filosofie školy a vyučování, k níž zatím v průběhu MŠMT nezvládnuté implementace nového modelu řízení kurikula nedošlo. Takovou strategii navrhoval ve své studii zpracované v roce 2010 panel pro ČG VÚP v Praze. Dále cit. tohoto dokumentu:
"
Dlouhodobá a konsenzuální Národní strategie pro rozvoj čtenářské gramotnosti by měla definovat cíle pro povinné vzdělávání v širším kontextu celoživotního učení, neboť dosažená úroveň čtenářské gramotnosti přímo ovlivňuje schopnost učit se po celý život. Ti, kdo nedosahují potřebné minimální úrovně čtenářské gramotnosti, se stávají nejhůře
zaměstnatelnou skupinou obyvatel.
Principy vzniku národní strategie pro rozvoj čtenářské gramotnosti:
•
Důraz není kladen na rychlý vznik strategie (rychlý výsledek), ale na dostatečně dlouhý proces vzniku, který umožní, aby strategie opravdu poučeně zahrnovala a v potřebné míře sjednocovala pohledy různých aktérů (školy, výzkumná pracoviště, ČŠI, NNO, knihovny…).
•
Důraz není kladen na rychlé prosazení pohledu jedné zájmové nebo odborné skupiny, ale na dosažení kompromisu a shody mezi těmi, kteří se čtenářskou gramotností zabývají, aby při první politické změně nedošlo k negaci všeho, co se
dosud učinilo.
• Důraz není kladen na ideální stav, ale na
přijatelnost cílů i postupů pro ty, kdo mají strategii realizovat (především pro učitele).
• Strategie by kromě vizí a cílů měla obsahovat konkrétní prováděcí plány s určením odpovědných institucí nebo osob, termínů a se zajištěným financováním." (...)(Studie, VÚP v Praze, vydána 2011, s. 17-18. Dostupná z:
http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploa ... tudii1.pdf).
Změny v nějakých obsahových částech rámcových programů bez revize cílů vzdělávání, bez zapojení široké veřejnosti do tvorby a ověřování rámce strategie i nástrojů až do strategií učitele a metodiky výchovné a vzdělávací práce a
rázného zlepšení podmínek ve školách včetně financování (směšně nízké "normativy", které vůbec nepočítají s nároky, které na školu a pedagogické pracovníky klade doba!!), jsou zbytečnost, hazardování z již tak podlomenou důvěrou pedagogů v koordinační schopnosti řízení rezortu a plýtvání lidskou tvořivostí...