Magdalena Marešová píše:
Není právě příjemné vstupovat pod vlastním jménem do diskuse s neznámými.
Dobrý den, částečně s vámi souhlasím. I mně vadí, že zásadní dokumenty jako třeba RVP ZV nemají jasnou tvář, která by za ně nesla odpovědnost. Představoval bych si něco, jako je v energetice "Pačesova zpráva", kterou autoritou zaštítil ex-šéf akademie věd. Proto je ve Strategii základních gramotností navrženo:
"aby pro implementaci Strategie základních gramotností byl jmenován národní koordinátor ... neposlední řadě bude před pedagogickou i širokou veřejností zastupovat projekt a komunikovat jeho cíle". Protože jsme v Čechách, rovnou dodávám, že si tím nepřipravují pracovníci skupiny post pro sebe, aspoň já nemám sebemenší ambici ucházet se o takovou funkci.
Na druhou stranu tato diskuse je snad o dokumentu. Má svého konkrétního garanta, kterým jsem já, a moje vstupy jsou podepsané a stejně tak budou podepsané případné vstupy dalších lidí z okruhu těch, kdo podkladový materiál pro diskusi připravili.
Magdalena Marešová píše:
V zahraničí bývají i méně významné zamýšlené změny ve vzdělávací politice předloženy k veřejné diskusi na měsíce nebo dokonce roky. Bývají zřízeny speciální telefonní linky, webové stránky, připomínkuje se to kdekým… Třítýdenní diskuse na portálu rvp.cz je po mém soudu málo.
Můžeme diskutovat několik let v situaci, kdy klesající úroveň gramotností podle dnešní analýzy institutu IDEA pravděpodobně devastuje perspektivy této země?
http://idea.cerge-ei.cz/index.php?optio ... &Itemid=31RVP ZV se diskutovalo několik let, a při tom říká dokument, na který odkazuji v předchozím řádku:
"Navzdory dobrým záměrům a patnácti letům předcházejících diskusí o podobě změn
měla reforma řadu nedostatků. (...)
Výsledkem byl poměrně nepřehledný reformní proces, s kterým se většina pedagogické obce neztotožnila, a který nedosáhl svého potenciálu. V některých
ohledech dokonce došlo k destabilizaci... V řadě škol se výuka prakticky nezměnila a pokračovalo se nadále ve
vyjetých kolejích."
Kolik let se měla ta reforma diskutovat, když 15 let nestačilo?
Lepší je někdy nepřítel dobrého. Protože není zřízena telefonní linka, tak se nepokusíme udělat aspoň něco?
Strategie základních gramotností není dokumentem, který by předepisoval recept na nápravu školství. Je výzvou, abychom v příštích pěti letech začali něco dělat, především abychom se shodli na cílech ve dvou dílčích oblastech, kde se ty cíle rozmlžily, a abychom lépe zjistili, jak na tom jsme.