Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 18. čer 2012 18:06:04 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jana Blažková píše:
Milý kolego, jsou hotové rozsáhlé standardy předškolního vzdělávání, takže co myslíte?


Já nevím, co myslí programové prohlášení, když říká: akcentováním rozdílů na úrovni vstupů (odlišné vzdělání přijímaných žáků)pro optimální porovnatelnost poskytovaného vzdělávání." Aby se mohly akcentovat (nebo snad zohledňovat?) rozdíly, musí být nějak indentifikovány. Standard neidentifikuje stav. Proto se (s hrůzou) ptám, zda vláda nehodlá také testovat prvňáky. Že bychom si je proklepli hned při zápisu, když už jsme v tom testování.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 18. čer 2012 18:54:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Já nevím, co myslí programové prohlášení, když říká: akcentováním rozdílů na úrovni vstupů (odlišné vzdělání přijímaných žáků)pro optimální porovnatelnost poskytovaného vzdělávání."


"Zohlednění" by tam asi sedělo líp.
Asi se někdo při psaní podíval do sousedního Polska, kde takový model už přes deset let rozvíjejí. Pro každou školu odpovádající druhému stupni počítají "přidanou hodnotu ve vzdělávání" porovnáním výsledků testů na konci prvního a druhého stupně. Nejsem specialista na tento druh měření, abych mohl soudit, zda to počítají dobře nebo špatně. Ale jsou v zahraničí uváděni jako případ úspěšné vzdělávací reformy. A jejich výsledky v mezinárodním srovnání se utěšeně zvyšují.(O Česku jsem v podobné souvislosti zatím v zahraničí neslyšel.)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 18. čer 2012 19:42:44 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Vážení diskutující - spolu s Lenkou Urbanovou jsme pro Vás shrnuli, některá nejčastější témata a uvádíme i některé statistické informace týkající se návštěvnosti. (více v souhrnu)

Z uvedeného přehledu vyplývá, že se většina diskutujících věnuje podstatným souvislostem, ale méně vlastnímu dokumentu. Vzhledem k tomu, že dokument je národní strategií a měl by určovat rámec cílů vzdělávání na delší období, navrhujeme, abychom se více soustředili na jeho obsah a především napsali své připomínky k navrženým opatřením.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 18. čer 2012 20:22:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Děkuji za přehledné shrnutí diskuze, což bylo vzhledem k jejímu rozsahu určitě náročné. :-)

Do shrnutí bych doplnil, že by v textu Strategie měly být uvedeny u jednotlivých opatření předpokládané náklady, pokud se daný krok zrealizuje.

Strategie je možná pro úředníky MŠMT, ale pokud se k ní nepřihlásí všechny politické strany, které jsou a budou ve vládě, hrozí, že se nepodaří ji realizovat, nebo jen ve zcela zanedbatelném rozsahu - v těch bodech, které nevyžadují žádné finanční náklady...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 18. čer 2012 21:54:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Dominik Dvořák píše:
To ale není podstatné. Podstatnější je, že ve světě se to té první ligy nejdůležitějších kompetencí či gramotností dostává i matematická a přírodovědná gramotnost, ale u nás se tyto dvě gramotnosti/kompetence mezi ty jádrové úkoly základního vzdělávání nedostaly.

Takže za rok dva jiná skupina bude zase předefinovávat základní gramotnosti a vznikne další Strategie xy. (Nejdříve očekávám finanční gramotnost, která by měla být tématem blízkého testování PISA.)
Zaráží mě také horizont 5 let (a vůbec chybějící rozepsané kroky v čase), který je v protikladu s trendem snižování gramotnosti a s poněkud katasrofickými vizemi o snižování konkurenceschopnosti ČR. My bychom potřebovali udělat něco hned. Proto opakovaně mluvím o revizi RVP ZV, která je aktuálně na stole a mohla by "zapůsobit" třeba od září. Strategie se nedostane k učitelům (zdá se, že ani nechce), ti si ji vůbec nepřečtou. RVP ZV je závazný dokument a může ho tlačit ČŠI (když se přestane zabývat pitomostmi jako jsou cedulky na dveřích, protože arabsky popsaná třída by zřejmě vůbec nefungovala).

Strategie budou takto vznikat, dokud bude MŠMT rozdělovat evropské peníze... Tolik vlčáků, co chce grant, nepůsobí a tolik nesmyslných textů snad nevzniká ani na ministerstvu dopravy či obrany :D


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 18. čer 2012 21:56:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Velmi zajímavá diskuze poučených lidí: http://www.eduin.cz/titulka/o-testovaci ... ske-skole/

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Moje stanovisko ke Strategii
PříspěvekNapsal: úte 19. čer 2012 6:29:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:57:04
Příspěvky: 79
Posledních několik měsíců jsem se sledování aktivit MŠMT z důvodů zachování duševního zdraví nevěnoval. Protože ale chci být zároveň v obraze, o čem se mluví (na což je nejlepší Česká škola), zjišťuji, že se zde docela hezky diskutuje na téma dokumentu "Národní strategie podpory základních gramotností v základním
vzdělávání". Chvíli mi trvalo, než jsem ten návrh vůbec našel. Povedlo se. Zde je můj dojem.
To, co se připravuje, je v zásadě správné. Problém vidím v jediné věci. Dělá to dojem, že se snažíme orientovat celou koncepci vzdělávání jen na to, abychom příště byli v mezinárodním srovnání lepší. To je stejné, jako když se sice vyhlašuje, jak každý učitel ví, že připravovat žáky jen na plošné testy je hloupost, ale zavedou se jako hlavní měřítko úspěšnosti škol. Pak každý bude učit jen na ty testy. Je to tedy ve svém důsledku špatné strategické rozhodnutí!
Budiž tedy. Jsem ochoten na tuto hru přistoupit. Pak se ale musím ptát, kdy se mezi základními gramotnostmi objeví schopnost týmové spolupráce - viz PISA Will Assess Collaborative Problem Solving Skills in 2015 (http://blogs.cisco.com/education/57226/).

_________________
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
UK PedF, KITTV - Učitelský Spomocník


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Moje stanovisko ke Strategii
PříspěvekNapsal: úte 19. čer 2012 13:21:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. píše:
Problém vidím v jediné věci. Dělá to dojem, že se snažíme orientovat celou koncepci vzdělávání jen na to, abychom příště byli v mezinárodním srovnání lepší. ... Je to tedy ve svém důsledku špatné strategické rozhodnutí!


Díky za vstup do diskuse. Pokusíme se upravit formulace, pokud vedou k takovému zkreslení. Někdy je ovšem i takovýto pomocný cíl (vyhoupnout se v žebříčku) užitečný, a hlavně je kontrolovatelný.

Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. píše:
...kdy se mezi základními gramotnostmi objeví schopnost týmové spolupráce?


Stejný argument platí pro přírodovědnou gramotnost, která je stabilní součástí PISA, pro finanční gramotnost (PISA 2012), schopnost řešit problémy apod.
Po zvážení pro a proti jsme zatím dali přednost jen dvěma gramotnostem. Navíc - není týmová spolupráce přece jenom spíš klíčová kompetence (a obsažena v KK komunikativní, resp. sociální a personální)?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Moje stanovisko ke Strategii
PříspěvekNapsal: úte 19. čer 2012 17:15:18 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Dominik Dvořák píše:
...hlavně je kontrolovatelný...
Sic!
Dominik Dvořák píše:
...není týmová spolupráce přece jenom spíš klíčová kompetence (a obsažena v KK komunikativní, resp. sociální a personální)?

A není to jedno, jak tomu říkáme? Podstata je tatáž.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: úte 19. čer 2012 18:32:17 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
A jsme zase na začátku a je to stále o témže. Nejenom se budeme dohadovat, co vlastně patří k základním gramotnostem, ale teď něco budeme odstrkovat, že je to přece obsaženo v KK. A když já tam vidím ČG (viz srovnání citace definice ČG a citace z KK komunikativní), tak jsem jediný na světě. Ale co když tam nikdo nevidí tu gramotnost k týmové spolupráci? Nebo je to "jenom" KK?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 333 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 34  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: