Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 14. čer 2012 19:22:41 
Děkuji za odkaz. Ale byla jsem vyrovnanější, dokud jsem o tomto projektu nevěděla. To zase bude slepých uliček. Zlatý Cimrman.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 14. čer 2012 22:22:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Ondřej Hausenblas píše:
Nějaké podklady asi tvůrci a tvůrkyně návrhu té "strategie" měli pohromadě, určitě si nějak excerpovali, a mohli by nám všem dát sem k dispozici jak adresy a bibliografické údaje zdrojů, tak i nějaká svá shrnutí nebo analýzy, ať se poučíme všichni.
A prosím dr. Dvořáka, aby tedy nyní sem vypsal jména a funkce tvůrců návrhu, protože ta jména byla na schůzce 12.6. uvedena, a mylsím, že to i sliboval na začátku této diskuse? Já si zapsal většinu, ale nestihl jsem ty funkce (jsou to hlavně vedoucí nebo podvedoucí oddělení na MŠMT, asi dvě pracovnice z NIDV, jejich funkce tam neznám, též paní Šojdrová z ČŠI a tři až čtyři ředitelé škol, že?) Děkuji.


Tak jsem tady dostal zase řádku úkolů. Myslím, že se ptáte dobře, ale částečně ve špatných dveřích. Stále ještě nejsem šéf skupiny, nesestavil jsem, neřídím ji, nemám seznam členů, tím méně s jejich funkcemi. Kdo je vedoucí skupiny jsem tu už napsal (dr. Hájková z odboru 22), která byla představena na semináři.

Co se týče pokladů, ze kterých jsme vycházeli, některé jsou vyjmenované nebo přímo odkazované v dokumentu. Ano, bude užitečné dát to dohromady, ale můj úvazek v projektu zdaleka nestačí na všechny věci, které by bylo potřeba udělat. Už jsem tu dostal výzvu napsat o úspěšných gramotnostech v různých zemích atd.

Ondřej Hausenblas píše:
Byl jsem rád, že v té skupině jsou i ti ředitelé, ale mrzelo mě, že ne učitelé, někdy jsou lepšími znalci rozvoje gramotnosti oni. Překvapilo mě, že ale v té skupině je tolik státních zaměstnanců. Jak za ta léta znám (spolu)práci s MŠMT, a když čtu ten návrh Strategie, řekl bych, že to lidé z praxe možná měli dost nesnadné.


Už se tu začínají klást stále stejné otázky a dávat stále stejné odpovědi. V pracovní skupině jsou lidé ze státní správy, protože to je strategie doporučující, co má dělat státní správa. V zásadě jde o generickou strategii toho, jak něco dostat do těch škol, kam se to dosud nedostalo. Má doporučit kroky úředníkům, čili úředníci sobě, jak tady správně napsal myslím pan Sotolář, ne učitelům. Ale to už tu zaznělo několikrát, podrobně jsem to zdůvodňoval na semináři. Motáme se v kruhu. Asi bude potřeba jít zapracovávat do dokumentu ty náměty, které tu zazněly.

Radek Sárközi píše:
a MŠMT mezitím vyčlenilo 84 milionů z OP VK na projekt GRAMOTNOSTI´. Trochu chaos, ne?


Když si přečtete, co jsem napsal (už po několikáté) výš, tak ne nutně. Já sám bych o tom projektu ESF rád věděl trochu víc. Ale doufám, že by se to mohlo doplňovat. Tohle by mohl být ten projekt na úrovni učitele, když ten náš je na úrovni "úředníka". V něm budou ti konkrétní odborníci a učitelé, kteří vědí, jak rozvíjet gramotnosti (doufám).


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 15. čer 2012 7:16:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Zatímco my tady planě diskutujeme, ČŠI zjistila díky plošnému testování v 5. a 9. ročnících, že žáci ZŠ jsou na tom s češtinou výborně: http://www.ceskaskola.cz/2012/06/csi-ti ... prvni.html (viz grafy).

Špatně jsou na tom ale v případě angličtiny, takže by to chtělo spíš Strategii k výuce angličtiny...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 15. čer 2012 8:15:16 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Nebo Strategii pro testování (= testovací gramotnost)? :D


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 15. čer 2012 9:12:16 
Byť to není předmětem této diskuse, neví někdo prosím, kdo je dodavatelem zde zmíněného projektu http://www.msmt.cz/file/22644? Projekt sice dle prezentace v květnu začal, ale v materiálu je uvedeno anonymní "dodavatel." Je vůbec pozoruhodné, jak na ministerstvo platí jiná kritéria než pro všechny ostatní realizátory projektů - např. na procenta, kolik aktivit projektu smí realizovat dodavatel a kolik žadatel.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 15. čer 2012 11:37:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Radek Sárközi píše:
Špatně jsou na tom ale v případě angličtiny, takže by to chtělo spíš Strategii k výuce angličtiny...


Plyne z toho řada otázek, některé lehčí, jiné těžší.

Zkusím začít třeba od angličtiny. Podle jiných "signálů" se výsledky AJ zlepšují, zatímco ČJ a M klesají. I to je nutno brát v úvahu, na co se zaměřit. Hlavně ale u té AJ máme současné standardy aspoň nějak ukotvené požadavkům na vrstevníky dětí v zahraničí díky znalosti SERR. V průběhu práce padlo rozhodnutí u cizích jazyků se řídit hlavně SERR.

Zásadní problém našich standardů ČJ a M, testování prováděného ČŠI atd. je, že jsou omezeny RVP ZV (a Dobešovým příkazem udělat jen minimální úroveň). Testy možná změřily, jak jsou na tom děti ve vztahu k RVP ZV, ale nevíme, jak je na tom RVP ZV s nastavením požadavků k tomu, co se požaduje jinde. Nebo snad tvůrci RVP ZV porovnali jeho výstupy s požadavky absolventy školy z jiných zemí, se kterými se chceme a musíme v globální konkurenci srovnávat? Existuje taková komparace? To by si možná všimli, že jim tam chybí ČG, jak tvrdí, asi správně, p. Hausenblas.

Na semináři ke gramotnosti řekl p. Hausenblas, co podle něj standardy jsou a co nejsou (nejsou podle něj cut-score). Souhlasím s tím, co by podle něj standardy měly být, ale obávám se, že standard musí být i cut-score, abychom mohli interpretovat uvedené grafy. A vytvoření těch hladin úspěšnosti v různých typech úloh, na kterých můžeme být s našim systémem spokojeni, bude nutné a bude těžké. Bez toho věcně interpretovat výsledky testu, který hlavně testoval logistiku, moc neumím.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 15. čer 2012 16:27:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Takže tu máme běžící projekt OP VK Gramotnosti, který zlepší čtenářskou gramotnost nákupem čteček, další běžící projekt OP VK s testováním 5. a 9. ročníků,kde čeština dopadla podle ČŠI výborně, a Strategii, že by se v budoucnu mělo něco zkoordinovat. Mně to tedy už hlava nebere... :-D

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 15. čer 2012 18:26:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Radek Sárközi píše:
Takže tu máme běžící projekt OP VK Gramotnosti, který zlepší čtenářskou gramotnost nákupem čteček, další běžící projekt OP VK s testováním 5. a 9. ročníků,kde čeština dopadla podle ČŠI výborně, a Strategii, že by se v budoucnu mělo něco zkoordinovat. Mně to tedy už hlava nebere... :-D


Právě. Ta strategie - i když tomu někdo stále nechce rozumět - je zatím ve stádiu návrhu, aby to někdo, kdo má vhled, na národní úrovni koordinoval. Tyto úvahy zatím počítají s náklady (doslova) méně než jedno promile, kolik tak stávají ty jiné projekty, a kladou si otázku, k čemu by to mělo být a jak by to mohlo být udržitelné, a zda to zase nepomůže jen těm školám, co jsou schopné takové nabídky absorbovat. Jedna z věcí, které chceme ohlídat, je, aby se to testování postupně vyvíjelo tak, jako se vyvíjejí mezinárodní testy: od toho, co se "vždycky" ve škole zkoušelo, k tomu, co budou děti asi potřebovat, resp. k nějakému důstojnému kompromisu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 15. čer 2012 18:45:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Spíš se mi zdá, že přímo na MŠMT chybí odbor, který by se zabýval koncepčností jeho činnosti. Jedna Strategie zaměřená na dvě gramotnosti ničemu nepomůže... Chce to řadu schopných lidí pracujících na plný úvazek!

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 15. čer 2012 23:00:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 21. zář 2010 15:06:49
Příspěvky: 81
Dominik Dvořák píše:
Právě. Ta strategie - i když tomu někdo stále nechce rozumět - je zatím ve stádiu návrhu, aby to někdo, kdo má vhled, na národní úrovni koordinoval. Tyto úvahy zatím počítají s náklady (doslova) méně než jedno promile, kolik tak stávají ty jiné projekty, a kladou si otázku, k čemu by to mělo být a jak by to mohlo být udržitelné, a zda to zase nepomůže jen těm školám, co jsou schopné takové nabídky absorbovat. Jedna z věcí, které chceme ohlídat, je, aby se to testování postupně vyvíjelo tak, jako se vyvíjejí mezinárodní testy: od toho, co se "vždycky" ve škole zkoušelo, k tomu, co budou děti asi potřebovat, resp. k nějakému důstojnému kompromisu.


Pane doktore, jak jste sám psal v jiném příspěvku "je to otázka určení priorit". Předpokládám, že nemálo pedagogů akceptuje prioritu zvýšení čtenářské a matematické gramotnosti. Koneckonců to dle mého soudu bude mít pozitivní vliv i na další "neduhy" našeho vzdělávacího systému.
Bohužel úspěch této představy nezaručuje to, zda si ji za prioritu stanoví odborná pedagogická veřejnost, ale zda bude přijata na úrovni společnosti a jejího "managementu" (tedy na vládní úrovni). Pokud má jakákoliv strategie ambici "překročit stín" ryze školských debat, pak bychom jí měli "my školáci" vydláždit cestu minimálně v podobě nalezení konsensu. Pokud se ale jedná o jednu z aktivit, která má doplnit mozaiku "vzdělávacích" opatření, pak je na pořadu dne najít minimálně buď zastřešující strategii nebo kompetentního koordinátora. Jedno či druhé prozatím postrádám.
Přitom je asi logické, že nalezení kompetentního koordinátora je minimálně z časového hlediska snadněji dosažitelné. Tak sem s ním ;-). Přece nalezení jména, přidělení jí příslušných kompetencí nemůže být takový problém, je-li vůle na vládní úrovni.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 333 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 34  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: