Ondřej Hausenblas píše:
Tak dvě věci:
a) plošně testovat a přitom neúplně je snadné a má to smysl: můžeme požádat všecky školy, aby u žáků v 5. a 9. ročníku zjistily stav například ovládání pravopisu i/y. Nebo jak dokážou sepsat plynulých pět vět o předloženém obrázku....
Myslel jsem to jako příklad politického rozhodnutí, ale budiž, budu reagovat. Samozřejmě, lze udělat takové testování plošně, ale v tomto případě je to zbytečné, protože stačí otestovat reprezentativní vzorek. Pokud by to školy zajímalo, mohou si test udělat samy a porovnat se buď s kritériem, nebo s normou odvozenou na vzorku.
Ondřej Hausenblas píše:
Repektive pitomost takového srovnávání bude lépe patrná než u testů, které jakoby zkoumají celé ovládání předmětu!
Samozřejmě je možné tvrdit, že země, které organizují plošné testování (např. země anglosaské, ale i Polsko), jsou v rukou pitomců. Ale spíš to něco vypovídá o tom odpovědném přístupu, jak se u nás uvažuje o názorech odlišných od těch našich.
Ondřej Hausenblas píše:
Anebo to není neinformovanost, ale podvědomá touha segregovat žáky na ty, co prospěli, a umístit je na lepší školy, a na ty, co neprospěli, a ty poslat do učňáků? Hledám jiné důvody pro srovnávací testy a nenapadají mě žádné demokratické ani odborné. Ale nyní už i úředníci na MŠMT občas dementují, že testování bude srovnávací (tedy sledující sociální normu a porovnávající děti mezi sebou, nebo tím i školy mezi sebou). Tak proč to tady zase čtu? Vždyť i ta Strategie - aspoň doufám! - má přinést obecné povznesení gramotnosti, a ne srovnávání horších a lepších lidí.
Ale v praxi to může taky být naopak. Vzdělávací systémy s vyšší mírou standardizačního tlaku vykazují menší rozdíly mezi žáky (což je logické). Většinou se opatření jako testování zavádějí kvůli pomoci těm, kdo jsou momentálně na tom špatně. V zásadě bez plošného monitoringu naopak necháváte některé žáky na pospas špatným učitelům a špatným školám, nebo jejich znevýhodňujícím životním okolnostem.
Vždyť ta data z testování o žácích se vůbec nemusí pustit kamkoli ven. Mohou se pustit ven jen souhrnné výsledky tříd nebo škol. Chápu, že i to má svá značná rizika. Ale Vy se pořád tváříte, jako že mi tu máme nějaký ideální stav, který ohrožuje nápad na zavedení testování. My tu máme školství s hrozně velkými rozdíly mezi školami, mezi kvalitou učitelů v jedné škole, a klesající úrovní všech skupin dětí.
Kdyby nám to tu fungovalo, tak není důvod dělat změny, zavádět testy, psát standardy. Ale ono nám to tu nefunguje! A většina opatření, která zde dosud vidím, mají potenciál oslovit jen dílčí segment škol.