Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

K dokumentu obecně
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=687&t=20291
Stránka 1 z 34

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 05. čer 2012 12:57:00 ]
Předmět příspěvku:  K dokumentu obecně

Prosíme o vaše komentáře k celému dokumentu Národní strategie podpory základních gramotností v základním vzdělávání.

Autor:  Janek Wagner [ stř 06. čer 2012 10:02:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: K dokumentu obecně

Lenka Urbanová píše:
Prosíme o vaše komentáře k celému dokumentu Národní strategie podpory základních gramotností v základním vzdělávání.
Kdo jsou autoři dokumentu?

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ stř 06. čer 2012 21:05:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: K dokumentu obecně

V předloze je opakovaně ztotožňována čtenářská gramotnost a český jazyk. Např. na s. 12 Problém "není jasné, nakolik cíle výuky českého jazyka... pokrývají všechny roviny příslušných gramotností" a dále Navrhovaná opatření "dopracovat Standardy ZV českého jazyka". To je zcela zcestný přístup.

Autor:  Dominik Dvořák [ stř 06. čer 2012 23:22:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: K dokumentu obecně

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
V předloze je opakovaně ztotožňována čtenářská gramotnost a český jazyk. Např. na s. 12 Problém "není jasné, nakolik cíle výuky českého jazyka... pokrývají všechny roviny příslušných gramotností" a dále Navrhovaná opatření "dopracovat Standardy ZV českého jazyka". To je zcela zcestný přístup.


Máte pravdu v tom, že český jazyk a čtenářská gramotnost nejsou totožné. Z citovaných pasáží podle mne ale neplyne to, co tvrdíte. Navíc v dokumentu je řada míst, která jasně dokládají, že autoři si jsou vědomi, že problém čtenářské gramotnosti nelze ztotožňovat s češtinou.

Např. "Zdůraznit téma čtenářské a matematické gramotnosti v přípravném vzdělávání učitelů, (...) zařazením této problematiky do přípravy studentů učitelských oborů jiných než matematika a český jazyk a literatura (do společného pedagogicko-psychologického základu)."

"Základní gramotnosti nejsou dostatečně rozvíjeny (podobně jako klíčové kompetence nebo průřezová témata) ve všech předmětech i v ostatních činnostech školy."
"...doplnit rozvíjení gramotností napříč vzdělávacími oblastmi do ŠVP jednotlivých škol"

"...organizovat zvyšování kompetencí jak učitelů s příslušnou aprobací, tak všech ostatních učitelů školy v oblasti rozvoje základních gramotností..."

Když to shrnu, určitě bude dobře, když se v dokumentu vyčistí místa, která by se mohla špatně vykládat. Ale na druhou stranu vždycky budou mít zvláštní odpovědnost za rozvoj matematické gramotnosti učitelé matematiky (a standardy matematiky), a analogicky pro čtenářskou gramotnost a češtinu.

Opravdu nechápu, proč je "zcela zcestné" v souvislosti s prací na čtenářské gramotnosti zlepšovat standardy výuky češtiny. Mnoho dílčích cílů z oblasti gramotnosti bude vždy definováno v cílech češtiny. A opravdu si myslíte, že pomáhá věcné diskusi a nalezení řešení pro naše školství v této důležité oblasti způsob vyjadřování, který jste nasadil od prvního příspěvku?

Autor:  Dominik Dvořák [ stř 06. čer 2012 23:30:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: K dokumentu obecně

Janek Wagner píše:
Lenka Urbanová píše:
Prosíme o vaše komentáře k celému dokumentu Národní strategie podpory základních gramotností v základním vzdělávání.
Kdo jsou autoři dokumentu?


Jsem spoluautorem dokumentu jako člen pracovní skupiny vytvořené MŠMT ČR. Dalšími členy byli učitelé a ředitelé ze základních a středních škol, pracovníci MŠMT ČR, rezortních organizací (NÚV, ČŠI a další).

Autor:  Magdalena Marešová [ čtv 07. čer 2012 13:46:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: K dokumentu obecně

Dobrý den,
bylo by prosím možné představit autorský tým už nyní, kdy je veřejnost vyzývána k diskusi? Není právě příjemné vstupovat pod vlastním jménem do diskuse s neznámými. Až bude autorský tým představen celý (12.6. na MŠMT), bude do konce diskuse zbývat 18 dní.

V zahraničí bývají i méně významné zamýšlené změny ve vzdělávací politice předloženy k veřejné diskusi na měsíce nebo dokonce roky. Bývají zřízeny speciální telefonní linky, webové stránky, připomínkuje se to kdekým… Třítýdenní diskuse na portálu rvp.cz je po mém soudu málo.

Autor:  Dominik Dvořák [ čtv 07. čer 2012 14:16:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: K dokumentu obecně

Magdalena Marešová píše:
Není právě příjemné vstupovat pod vlastním jménem do diskuse s neznámými.

Dobrý den, částečně s vámi souhlasím. I mně vadí, že zásadní dokumenty jako třeba RVP ZV nemají jasnou tvář, která by za ně nesla odpovědnost. Představoval bych si něco, jako je v energetice "Pačesova zpráva", kterou autoritou zaštítil ex-šéf akademie věd. Proto je ve Strategii základních gramotností navrženo:
"aby pro implementaci Strategie základních gramotností byl jmenován národní koordinátor ... neposlední řadě bude před pedagogickou i širokou veřejností zastupovat projekt a komunikovat jeho cíle". Protože jsme v Čechách, rovnou dodávám, že si tím nepřipravují pracovníci skupiny post pro sebe, aspoň já nemám sebemenší ambici ucházet se o takovou funkci.
Na druhou stranu tato diskuse je snad o dokumentu. Má svého konkrétního garanta, kterým jsem já, a moje vstupy jsou podepsané a stejně tak budou podepsané případné vstupy dalších lidí z okruhu těch, kdo podkladový materiál pro diskusi připravili.

Magdalena Marešová píše:
V zahraničí bývají i méně významné zamýšlené změny ve vzdělávací politice předloženy k veřejné diskusi na měsíce nebo dokonce roky. Bývají zřízeny speciální telefonní linky, webové stránky, připomínkuje se to kdekým… Třítýdenní diskuse na portálu rvp.cz je po mém soudu málo.


Můžeme diskutovat několik let v situaci, kdy klesající úroveň gramotností podle dnešní analýzy institutu IDEA pravděpodobně devastuje perspektivy této země?

http://idea.cerge-ei.cz/index.php?optio ... &Itemid=31


RVP ZV se diskutovalo několik let, a při tom říká dokument, na který odkazuji v předchozím řádku:

"Navzdory dobrým záměrům a patnácti letům předcházejících diskusí o podobě změn
měla reforma řadu nedostatků. (...)
Výsledkem byl poměrně nepřehledný reformní proces, s kterým se většina pedagogické obce neztotožnila, a který nedosáhl svého potenciálu. V některých
ohledech dokonce došlo k destabilizaci... V řadě škol se výuka prakticky nezměnila a pokračovalo se nadále ve
vyjetých kolejích."
Kolik let se měla ta reforma diskutovat, když 15 let nestačilo?

Lepší je někdy nepřítel dobrého. Protože není zřízena telefonní linka, tak se nepokusíme udělat aspoň něco?

Strategie základních gramotností není dokumentem, který by předepisoval recept na nápravu školství. Je výzvou, abychom v příštích pěti letech začali něco dělat, především abychom se shodli na cílech ve dvou dílčích oblastech, kde se ty cíle rozmlžily, a abychom lépe zjistili, jak na tom jsme.

Autor:  Magdalena Marešová [ čtv 07. čer 2012 15:10:08 ]
Předmět příspěvku:  Role diskuse v záměru je nejasná

Děkuji.
Národní strategie podpory gramotností jsou (nebo byly) v zahraničí politickým dokumentem: experti a praktici je přivedou na svět, ministerstvo vzdělávání je předloží vládě, ta je přijme a následné vlády je implementují a vyhodnocují, protože jde až o desetiletý projekt (VB, Irsko)
• očekávají autoři, že MŠMT předloží strategii vládě?

• pokud ano, v jaké fázi lze tento krok očekávat? Ihned, nebo po skončení diskuse na rvp.cz, nebo po
implementaci první fáze, popsané na str. 12 slovy: "iniciovat širokou diskusi…?“

Autor:  Dominik Dvořák [ čtv 07. čer 2012 15:44:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Role diskuse v záměru je nejasná

Magdalena Marešová píše:
Očekávají autoři, že MŠMT předloží strategii vládě?


Aby mohla strategie nést označení národní, měla by projít vládou, jak píšete. Já v tuto chvíli nevím, jak to nakonec dopadne a zda do vlády bude předložena, protože se změnilo vedení ministerstva. Přesto si myslím, že má cenu mít něco připraveno a vydiskutováno.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 07. čer 2012 15:55:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: K dokumentu obecně

Dopracovat Standardy, které jsou ještě teplé? Chcete tvrdit, že ve chvíli, kdy se lepily standardy se jště nevědělo nic o stavu čtenářské gramotnosti? MŠMT opět předvádí neschopnost jakékoliv jasné a ucelené koncepce. Ještě RVP ZV mluví o Národním programu vzdělávání. Kde je? Na čem ještě pracují všelijaké skupinky?

Stránka 1 z 34 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/