Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 333 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 22. čer 2012 19:52:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Podle mě toho víme o zahraničních postupech obecně hodně málo... Netýká se to jen diskuzí.

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pát 22. čer 2012 20:45:45 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Ano, určitě je dobré se rozhlédnout i "za humny". Ale opatrně. Dnes jsem v Hyde Parku (ČT :) ) slyšela věty (parafrázuji): Kdo v Americe nechce platit školné, jde na vojenskou školu (rozuměj vysokou), kdo chce studovat umění, ať si pořádně zaplatí. A to je náš vzor. Není to poněkud alarmující? :?: :?:


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 25. čer 2012 12:35:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Vážení diskutující - opět jsem společně s Lenkou Urbanovou pro Vás shrnuli, některé důležité komentáře a názory k materiálu Národní strategie podpory základních gramotností. (odkaz na souhrn)
Vzhledem k tomu, že plánovaný konec diskuze je 29. června, využijte příležitost a vyjádřete své připomínky a nebo podpořte již uvedené názory. Tato diskuze nebyla zadána jako celonárodní, ale bylo by dobré využít Vašich připomínek například při přípravě již výše zmiňované celonárodní diskuze avizované v rámci Strategie.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 25. čer 2012 15:35:02 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Téma čtenářské gramotnosti je diskutováno také zde: viewforum.php?f=423
Matematická gramotnost zde: viewforum.php?f=555
Finanční gramotnost zde: viewforum.php?f=299
ICT gramotnost zde: viewforum.php?f=479
Přírodovědnou gramotnost jsem v diskuzích nenašla.

Eventuelně zde viewtopic.php?f=101&t=17781&p=49903#p49903 je otevřen rozcestník diskuzí ke gramotnostem obecně.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 25. čer 2012 15:49:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Dominik Dvořák píše:
Jinak přece v naší strategii doporučujeme, aby se dopracovaly standardy i pro další úrovně, aby se nezůstalo u současného stavu.
Vzhledem k tomu, že jste připravoval i dnešní mizerné a v podstatě nepoužitelné standardy, kde máme brát k tomuto vašemu dalšímu sebestřednému pokusu důvěru?

Z veřejného projednávání, které bylo hanebně oznámeno jen pár dní před termínem, není dodnes zveřejněn zápis a jeho audionahrávku ani nechce MŠMT zveřejnit. Tím vším se tato strategie od samého počátku znevěrohodňuje.

A je mi skutečně jedno, jestli to je práce pracovníků MŠMT nebo vaše.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 28. čer 2012 15:07:24 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Janek Wagner píše:
A je mi skutečně jedno, jestli to je práce pracovníků MŠMT nebo vaše.


Vystihl jste přesně tuto diskusi - míchají se tu otázky věcné a procesuální, do toho osobní výpady, je nám jedno, jestli je určitá část fóra diskusí o příčinách, o odborných souvislosteech opatření či o tom, jak je ministerstvo to schopno zadministrovat...

Přesto aspoň pro mne některé momenty v diskusi byly užitečné a pokusím se je využít v další práci na strategii nebo jinde. Ovšem věcných podnětů jak k naší analýze příčin problémů českých žáků s gramotností, tak k jednotlivým opatřením jsem tu mnoho nenašel, a proto jsem vděčný i za následující větičku.

Dominik Dvořák píše:
Vzhledem k tomu, že jste připravoval i dnešní mizerné a v podstatě nepoužitelné standardy, kde máme brát k tomuto vašemu dalšímu sebestřednému pokusu důvěru?


Lze tam aspoň najít jakési věcné jádro, a to standardy. Z hlediska strategie jsou relevantní především standardy matematiky a češtiny.

Byl byste tak laskavý a upřesnil, zda považujete všechny standardy - pokud jsou chápány jako minimální standardy -
za stejně "mizerné a v podstatě nepoužitelné"? Když srovnáte třeba češtinu, matematiku, případně angličtinu, nelze přece jenom některé považovat za méně mizerné než jiné?

Mohl byste prosím uvést, jaké standardy by z Vašeho hlediska byly použitelné a proč jsou tyto nepoužitelné?

Proč si myslíte, že tady dosud takové standardy nevznikly, když jinde bývají často dílem nestátního sektoru?

Díky předem za odpověď.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 28. čer 2012 16:15:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Já myslím, že tu nějaké standardy "zdola" vznikly:

SPILKOVA, Vladimíra, aj. Standardy I. stupně ZŠ očima PAU. Praha: Agentura
STROM, 1994

HAUSENBLAS, Ondřej. Standardy 2. stupně ZŠ očima učitelů. Praha: Agentura
STROM, 1994

Jen je MŠMT ignorovalo...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 28. čer 2012 16:46:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Radek Sárközi píše:
Já myslím, že tu nějaké standardy "zdola" vznikly: Jen je MŠMT ignorovalo...


Kéž byste měl pravdu! Já se obávám, že nikoli. A tak jsme směřovali k takovému způsobu vymezování požadavků na naše děti. Podívám se na matiku, ke které mám blíž:

Standard - 5. ročník píše:
"Násobit a dělit v oboru do 1 000 000." "Řešit slovní úlohy."

Rámcové osnovy jako součást téhož dokumentu píše:
"Násobení a dělení do 1 000 000, aplikace ve slovních úlohách."


Někde tady se rodil ten newspeak - standard se liší od osnov v tom, že ve stadnardu je "násobit a dělit", kdežto v osnovách "násobení a dělení". Právě tady někde se rodí duplicitnost, kdy se zdánlivě vymezují různé věci, ale jen se to halí do slovíček, kdy se požadavky formulují vágně a nezávazně (Vyplývá ze standardu požadavek na to, aby páťák vydělil 987123:5487 se zbytkem?)

Jak tak na ty standardy koukám, potvrzují třeba to, že zlomky a desetinná čísla na první stupeň nepatří - proč?

Zatímco čtvrťák má "umět řešit jednoduché i složené slovní úlohy", tak páťák má umět jen "řešit slovní úlohy". Proč?

Tahle podivné snižování požadavků na děti, čím jsou starší, se pak vyskytuje i v dalších předmětech a v dalších dokumentech.

Ba ne, pane Sárközi, obávám se, že další vývoj kurikulárních dokumentů postupoval právě v tomto duchu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 28. čer 2012 17:31:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Já bych ten dokument nehodnotil. Vznikl skoro před 20 lety. Pár let po revoluci. Jen upozorňuji, že tu pokus byl. Což jste nám zamlčel. Ale nijak se dál nerozvíjel...

Současný pokus vznikl shora. Ale šlo v něm jen o alibi pro plošné testování. Proces přípravy byl nedemokratický. Výsledné testování je paskvil! Hlavně ty koláče, co publikovala ČŠI...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 28. čer 2012 18:05:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Radek Sárközi píše:
Já bych ten dokument nehodnotil. Vznikl skoro před 20 lety. Pár let po revoluci. Jen upozorňuji, že tu pokus byl. Což jste nám zamlčel. Ale nijak se dál nerozvíjel...

Současný pokus vznikl shora. Ale šlo v něm jen o alibi pro plošné testování. Proces přípravy byl nedemokratický. Výsledné testování je paskvil! Hlavně ty koláče, co publikovala ČŠI...


1. Do diskuse jste ho vnesl Vy.
2. Při analýze příčin současného stavu ho nemůžu pominout, protože - na rozdíl od Vás - se obávám, že vliv měl.
Radek Sárközi píše:
Což jste nám zamlčel. Ale nijak se dál nerozvíjel...


Vymezení požadavků na páťáky v citovaném dokumentu má asi tolik řádek, kolik mají stejné požadavky v současných standardech stránek. Jde o typově zcela odlišné dokumenty (a jsem přesvědčen, že to byl záměr obou autorských týmů). Proto mě ani nenapadlo ho s "našimi" standardy srovnávat, přestože ho docela znám. Dalo by se říct, že dokument z roku 1994 byl pokusem o obsahový standard, zatímco my se pokoušíme vytvořit evaluační standard.

A teď Vy zase zamlčujete, že rok po Vámi citovaných dokumentech vydalo MŠMT Standard základního vzdělávání, že se promítly promítly očekávané výstupy již do vzdělávacího programu Základní škola...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 333 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: