Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) překládá k veřejné diskuzi návrh
Národní strategie podpory základních gramotností v základním vzdělávání (dále jen
Strategie základních gramotností).
Přes velký význam základních gramotností byla tato problematika u nás v poslední době poněkud stranou pozornosti. V důsledku toho u nás neprobíhala dlouhodobá veřejná ani odborná diskuze o tom, jaké pojetí gramotností odpovídá širším vzdělávacím cílům pro 21. století, které formy vyučování a učení k nim vedou a jak dosaženou úroveň ověřovat.
Strategie základních gramotností proto především usiluje o poskytnutí rámce pro dlouhodobé směřování aktérů vzdělávání v této skutečně základní oblasti.
Při hledání východisek
Strategie základních gramotností vyšlo MŠMT z tematických zpráv České školní inspekce a z těch relevantních analýz, které byly v poslední době vytvořeny a jež se zabývaly dosavadními zkušenostmi s naplňováním záměrů Bílé knihy a s implementací kurikulární reformy. Jde především o výroční zprávy České školní inspekce a další výzkumy a analýzy prováděné vysokými školami, rezortními výzkumnými pracovišti, komerčními i neziskovými subjekty v oblasti vzdělávání.
Strategie základních gramotností se zaměřuje na ty možné příčiny současného stavu a na ta doporučení, které se v nich objevují opakovaně. Současně se vychází z podnětů učitelů z praxe i z vlastní zkušenosti autorů jako učitelů, výzkumníků nebo pracovníků státní správy. Pozornost byla věnována zejména těm faktorům, které lze ovlivnit opatřeními prováděnými orgány státní správy na národní úrovni.
Diskuze k návrhu
Strategie základních gramotností potrvá na
Metodickém portálu RVP.cz do konce června 2012. Poté budou připomínky vyhodnoceny a zapracovány do textu.
MŠMT děkuje všem, kteří se do diskuze zapojí a svými názory přispějí k vytvoření kvalitního materiálu.