Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Klíčové kompetence a gramotnosti
PříspěvekNapsal: pát 29. čer 2012 23:09:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
A nebo se po 10 letech plošného testování ukáže, že to k ničemu není a že pes byl zakopán jinde... Máme za sebou 2 roky plošného testování u státních maturit a rok plošného testování v 5. a 9. ročnících. Co se změnilo? A co se změnilo k lepšímu?

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klíčové kompetence a gramotnosti
PříspěvekNapsal: sob 30. čer 2012 0:20:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 07. čer 2012 21:49:13
Příspěvky: 5
Jeden zcela reálný kladný důsledek je jasný. Polovina loňských neúspěšných maturantů letos maturitu udělala. Většina z nich loni neuspěla u společné části. Znamená to, že díky státní maturitě se zlepšili tak, že v současnosti splňují to minimum, keré je nutné k jejímu vykonání (kdyby státní maturita neexistovala maturitní vysvědčení by dostali už v loňském roce a ke zlepšení v jejich znalostech by nedošlo). Většina těchto studentů zřejmě patří mezi méně motivované děti méně vzdělaných rodičů, které měla státní maturita poškozovat. Ukazuje se tedy, že opak je pravdou a státní maturita je v jejich případě daleko přínosnější než předchozích x let simulovaného studia (to samozřejmě platí pouze za předpokladu, že vzdělání vzniká duševní činností a ne přebíráním diplomů).
Hůře vyčíslitelnou skupinu tvoří studenti, kteří maturitu udělali napoprvé a to hlavně díky tomu, že se báli neúspěchu a zvýšili své studijní úsilí (znám jich několik osobně a je jich rozhodně více než těch, kteří zvýšili své studijní úsilí kvůli budoucí prospěritě ČR).
Konkrétním přínosem pro výuku matematiky je skutečnost, že obě verze státní maturity obsahují příklady, které vedou k přemýšlení více než je obvyklý standard středoškolské matematiky, což některé svědomitější učitele vede ke snaze měnit výuku (to vím z několika osobních diskusí). I když to není masová záležitost, každý takový učitel je úspěch a je jich rozhodně víc než těch, kteří nad svou výukou začali přemýšlet kvůli zavádění ŠVP (takového jsem nepotkal ani jednoho).


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klíčové kompetence a gramotnosti
PříspěvekNapsal: sob 30. čer 2012 6:52:39 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3430
Vážení diskutující! K 29.6. skončila oficiální diskuze. Znamená to, že k tomu dni vypracujeme oficiální shrnutí. Jinak samozřejmě můžete v debatě pokračovat!
Děkujeme vám za účast a příspěvky!

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klíčové kompetence a gramotnosti
PříspěvekNapsal: sob 30. čer 2012 9:40:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. čer 2009 12:14:03
Příspěvky: 80
Je sice pravda. že st. maturita je svým způsobem také plošné testování, ale jinak je ta argumentace opravdu divná. I u nestátních maturit bylo přece běžné, že neúspěšní maturanti se na podzim zlepšili. Prostor pro diskuzi o st.maturitách je ale jinde a je nevyužitý.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klíčové kompetence a gramotnosti
PříspěvekNapsal: sob 30. čer 2012 13:35:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Odkaz na můj nejnovější článek k tématu klíčové kompetence:

JAK BY MOHLY VYPADAT KVALITNÍ MATURITY…

"S rámcovými vzdělávacími programy přišlo do všech středních škol nové pojetí výuky zaměřené na klíčové kompetence, očekávané výstupy a průřezová témata. Učivo již není hlavním cílem výuky, ale stalo se prostředkem k jejich dosahování. Měla by se změnit i maturitní zkouška? Určitě!"

http://www.eduin.cz/titulka/jak-by-mohly-vypadat-kvalitni-maturity/

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klíčové kompetence a gramotnosti
PříspěvekNapsal: sob 30. čer 2012 17:14:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. čer 2009 12:14:03
Příspěvky: 80
Je jistě dobře uvažovat o st. maturitách, ale je také namístě vědět, že současná podoba st. maturit volbu obhajoby závěrečné práce obsahuje (pro jednotlivé předměty) - v článku pana kolegy tedy tolik nového není. Nevím, zda se někde prosadí - spoléhat na opakovanou spolupráci odborníků z vnějšku - zadarmo?

Samozřejmě, že st. maturity zkouší nějaký věcný obsah - i výuka přece realizuje KK na konkrétním obsahu. Jde o to, zda st. maturity tento věcný obsah zkoušejí tradičně - nedávný komentář zde chválí st. maturity z M, že svým pojetím změní konečně výuku ve smyslu ŠVP.

Sloh by se měl logicky hodnotit velmi individuálně - podle originality, myšlenkové bohatosti. To je ale těžko měřitelné a neobjektivní. St. maturity bojují za objektivitu za každou cenu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klíčové kompetence a gramotnosti
PříspěvekNapsal: sob 30. čer 2012 18:26:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Ano, v článku píši, že obhajoby závěrečných prací současná maturita umožňuje. Ale je velký rozdíl, když půjde o povinnou součást a základ maturit, nebo když jako dnes půjde jen o něco navíc a nepovinného! Současná maturita dosažení hlavních cílů RVP (klíčových kompetencí) neověřuje vůbec... Její koncept je zastaralý a vychází ze zrušených osnov!

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klíčové kompetence a gramotnosti
PříspěvekNapsal: ned 01. črc 2012 8:33:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. čer 2009 12:14:03
Příspěvky: 80
Ano - maturita jako obhajoba závěr.prací by byla skvělá. Znamenalo by to ale, že se stát vzdá snahy maturitou kontrolovat úroveň škol a dosažené faktické znalosti maturantů (s naplánovaným počtem neúspěšných) a marných pokusů o objektivitu. Za úroveň výuky v předmětech by ručila škola a k maturitě by měli jít jen studenti, kteří opravdu studium zvládli. Maturita by byla jakýmsi formálním završením a absolvenstké práce by by byly jistě vhodným prostředkem komplexního rozvoje. Těžko by ovšem někdo zcela neprošel, těžko by šlo proces zcela objektivizovat.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klíčové kompetence a gramotnosti
PříspěvekNapsal: ned 01. črc 2012 12:26:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Uvědomuji si, že představuji od základů jiný pohled na maturitní zkoušku - zkoušku, kde mohou absolventi ukázat, co všechno se naučili; nikoliv síto, kterým má někdo propadnout... Ale myslím si, že by takovouto maturitu akceptovaly vysoké školy spíše než tu současnou i minulou!

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klíčové kompetence a gramotnosti
PříspěvekNapsal: stř 04. črc 2012 8:26:15 
Pokusme se od maturity přejít opět ke gramotnostem a KK. V předcházejících příspěvcích se hodně mluví o gramotnosti z pohledu čtení, psaní a počítání. Nezapomínáme občas na toto (citace):

Z hlediska společenského musíme gramotnost posuzovat v širších souvislostech, které zvýrazňují rozsah sociálních rolí - hovoříme o sociální gramotnosti. Jedná se o širší pozadí hodnot, znalostí i zcela konkrétních univerzálních, obecných dovedností.
Můžeme hovořit o čtyřech základních typech gramotnosti, které spolu úzce souvisí:
demokratická gramotnost (schopnost občanů chápat podstatu demokracie);
tržní gramotnost (znalosti a dovednosti nutné pro zvládání osobního i profesního života v tržních vztazích);
metodologická gramotnost (zvládnutí základních operací klasické logiky a obecné metodologie řešení problémů - práce s daty, informacemi, výběr variant, týmová práce, elementární statistické metody atp.);
existenciální gramotnost (schopnost klást si základní otázky smyslu a hodnoty lidské existence, hledat řešení, akceptovat toleranci, umění plánovat svůj život, nalézat vztah k okolí, budování osobní a společenské odpovědnosti atd.).
Autor: PhDr. Zdeněk Palán, Ph.D., Andragogický slovník


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: