Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=697&t=20747
Stránka 5 z 6

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ stř 31. říj 2012 21:04:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

V ČR takový výzkum neexistuje, finanční gramotnost na ZŠ není povinnou součástí výuky, takže v tuto chvíli není zatím co mapovat.
Radek Sárközi píše:
Existuje nějaký výzkum, že výuka finanční gramotnosti na ZŠ funguje jako "prevence předlužení" v dospělosti? Podle mě to žáci zapomenou (jako spoustu dalších věcí...).

Autor:  Jana Petrů [ stř 31. říj 2012 21:42:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

A nebylo by tedy lepší to "pilotně" ověřit a teprve potom nafukovat "osnovy"? (Já vím, že osnovy nejsou, ale je to kratší.)
A k té korupci, neměla by se školení v těchto očekávaných výstupech financovat radši současným politikům místo školáků? Společnosti by to prospělo určitě víc. (Vnímejte to spíše jako řečnickou otázku. Neočekávám na ni odpověď ;) .)

Autor:  Radek Sárközi [ stř 31. říj 2012 23:25:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Já se ptal samozřejmě na zahraniční výzkum. :-) V ČR se zásadně žádné výzkumy před zavedením něčeho nového nedělají, natož aby se pak třeba zjišťovaly dopady a výsledky...

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ čtv 01. lis 2012 8:37:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Doporučuji k prostudování materiály, které jsou na stránkách OECD v sekci finanční vzdělávání (viz http://www.oecd.org/finance/financialeducation/).

Doporučuji především materiál Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness z roku 2005, kde je například doporučováno začít s finančním vzděláváním co nejdříve a od co nejnižšího věku.

Na výše uvedených stránkách se například píše následující: "The 2005 OECD Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness recommends that financial education start as early as possible and be taught in schools. Including financial education as part of the school curriculum is a fair and efficient policy tool. Financial education is a longterm process. Building it into curriculums from an early age allows children to acquire the knowledge and skills to build responsible financial behaviour throughout each stage of their education. This is especially important as parents may be ill-equipped to teach their children about money: levels of financial literacy are generally low around the world."

První mezinárodní měření finanční gramotnostnosti žáků proběhlo letos, výsledky budou známy v roce 2014. Posuzování dopadů finančního vzdělávání na jednání v dospělosti bude podle mého názoru možné za 10 - 20 let, až se současná generace žáků dostane do produktivního věku. Otázkou samozřejmě také je, zda je vůbec možné zjistit, jak se s odstupem času školní vzdělávání odráží v životě jedince....

Radek Sárközi píše:
Já se ptal samozřejmě na zahraniční výzkum. :-) V ČR se zásadně žádné výzkumy před zavedením něčeho nového nedělají, natož aby se pak třeba zjišťovaly dopady a výsledky...

Autor:  Markéta Chmelová [ čtv 01. lis 2012 9:01:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Mgr. Alena Hesová píše:
Moc děkujeme za postřehy z Vaší praxe i rodinného života, tyto připomínky jsou pro nás velmi cenné.

Vzhledem k tomu, že téma spoření, půjčování a dluhů je součástí Standardu finanční gramotnosti pro 1. stupeň ZŠ, tak se nutnost zařazení tohoto obsahu opírá o shodu členů Pracovní skupiny pro finanční vzdělávání. Jako jeden z prioritních cílů finančního vzdělávání je prevence proti předlužení.

Domnívám se, že zařazení výše zmíněných témat na 1. stupeň ZŠ tento preventivní rozměr finančního vzdělávání podporuje.

Jana Petrů píše:
No právě, lze lecos. Ale je to nutné?
Mgr. Alena Hesová píše:
...že je ale lze velmi dobře přiblížit dovednostem a běžnému životu žáků na konci druhého období prvního stupně.


Podporuji názory paní Hesové. Zavedení základů finanční gramotnosti na 1. stupeň ZŠ je rozhodně nutnější než písemné odmocňování a goniometrické funkce na 2. stupni ..., jak píšete výše.

Autor:  Markéta Chmelová [ čtv 01. lis 2012 9:12:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Jana Petrů píše:
Tady ale přece nejde jen o to, jestli to potřebuji v běžném životě. Kdybychom takto filtrovali všechny předměty, dokážete si představit, co by zbylo takové kadeřnici nebo účetní nebo ... (dosaďte si dle libosti)? Jde přece i o rozvoj určitých dovedností. Já například učím žáky na 2. stupni i písemně odmocňovat. A co byste řekla třeba platonským tělesům? Potřebujete je? Nebo goniometrické funkce?


Mrzí mne, že paušalizujete můj požadavek na vypuštění jedné jediné dovednosti, a to dovednosti písemného dělení na 1. stupni ZŠ. Co člověk uplatní v běžném životě je pouze jeden z filtrů, kterým by obsah učiva měl být revidován. Podívejte se na to takhle: Na obsah učiva je určitá hodinová dotace. Jako matematik víte, že když přidáte témata, bude muset buď přidat časovou dotaci nebo někde ubrat, jinak se tomu tématu nebudete moci dostatečně věnovat. Proto já říkám - ano - přidejme finanční gramotnost. Ale uberme někde jinde - jinak není možné vše "odučit", natož dát žákům prostor si probírané osvojit. To prostě znamená, že staré a neužitečné musí ustoupit novému a potřebnému.

Autor:  Jana Blažková [ čtv 01. lis 2012 9:30:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Ještě si, prosím, uvědomte, že např. na vesnicích žijí děti v rodinách s tak nízkými příjmy, že nemívají kapesné ani na druhém stupni a dokonce ani nechodí nakupovat, takže pro ně je veškerá finanční gramotnost něco neuchopitelného. "Mama nemá peníze" a tím hasne veškeré počítání, plánování atd. Naopak na druhé straně jsou děti, jejichž rodiče jim poskytnou naprosto vše i víc- ale ani ti nechodí do obchodů, nehospodaří se svěřenou částkou. Jistě je situace jiná ve městech, ale je třeba počítat i s takovými problémy.

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ čtv 01. lis 2012 9:51:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Děkuji za tuto připomínku z praxe. Tyto situace reflektujeme. Ale právě neuchopitelnost finanční gramotnosti pro některé žáky je argumentem, proč finanční vzdělávání do škol zavádět.

Rozdílná finanční situace žáků (resp. jejich rodin) určitě může hrát při finančním vzdělávání roli, proto je potřeba k této problematice přistupovat s veškerou pedagogickou profesionalitou.

Chtěla bych také podotknout, že očekávaný výstup "používá peníze v běžných situacích" je nyní součástí RVP ZV (Člověk a jeho svět - Lidé kolem nás - 2. období) a je tedy povinnou součástí výuky na ZŠ (nehledě na to, zda žáci mají kapesné nebo chodí nakupovat).

Jana Blažková píše:
Ještě si, prosím, uvědomte, že např. na vesnicích žijí děti v rodinách s tak nízkými příjmy, že nemívají kapesné ani na druhém stupni a dokonce ani nechodí nakupovat, takže pro ně je veškerá finanční gramotnost něco neuchopitelného. "Mama nemá peníze" a tím hasne veškeré počítání, plánování atd. Naopak na druhé straně jsou děti, jejichž rodiče jim poskytnou naprosto vše i víc- ale ani ti nechodí do obchodů, nehospodaří se svěřenou částkou. Jistě je situace jiná ve městech, ale je třeba počítat i s takovými problémy.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 01. lis 2012 9:58:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Žák používá peníze v běžných situacích je právě jeden z nesmyslných výstupů: jak se do těch běžných situací dostaneme? Budeme s dětmi chodit nakupovat? Budeme s nimi plánovat jejich kapesné? Můžeme vytvářet "modelové" situace. Ale ty budou vždy jen modelové.

Autor:  Jana Blažková [ čtv 01. lis 2012 10:05:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

I v rodinách, kdy děti nemají přístup do komory, která je zamčená, aby si v době, kdy jsou samy doma nesnědly večeři na dva dny? Obávám se, že v těchto případech půjde o průtokové informace, pokud nebudou mít v ruce konkrétní částky, konkrétní úkoly. Stále hovoříme o malých dětech, kde je názor a konkrétnost téměř nutností.

Stránka 5 z 6 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/