K diskuzi – Cizí jazyk 1. stupeň: Celkově jsem po prostudování změn dospěl k závěru, že úroveň jazyka jde v návrhu ještě níže, než je nastavena nyní. Vzhledem k tomu, že nepatříme mezi národ s jazykově příliš vzdělanými obyvateli, doporučoval bych úroveň minimálně nesnižovat, ba trochu pozvednout. Je jisté, že to nelze zajistit jen úpravou RVP ZV, nicméně do diskuze přispívám: K očekávaným výstupům vzdělávacího oboru cizí jazyk na 1. stupni: Vítám snahu o úpravu názvosloví, které bude více odpovídat čtyřem složkám jazyka (poslech, mluvení, čteni, psaní). Zatímco u 2. období jsou již složky rozčleněny, u 1. období zůstala terminologie „stará“. Navrhuji u 1. období také ona 4 pojmenování (poslech s porozuměním, mluvení, čtení s porozuměním a psaní) s tím, že očekávané výstupy budou pochopitelně na nižší úrovni než u 2. období. V prvních letech výuky jazyka je jistě nejdůležitější poslech a správné vyslovování, ale např. ve 3. ročníku, kdy již žáci znají abecedu, se k poslechu a mluvení automaticky přiřazuje čtení a psaní. Podle mého názoru je proto lepší, myslet na očekávané výstupy už i v 1. období z pohledu všech čtyř složek jazyka a nezapomínat na jejich rozvíjení a začlenění do každé vyučovací hodiny. Dovolím si navrhnout očekávané výstupy i s terminologií složek jazyka, které budou akcentovat právě to, v čem u nás ještě i mnozí dospělí mluvčí nejčastěji chybují (výslovnost, slovní zásoba, fráze): Očekávané výstupy – 1. období Poslech s porozuměním žák: rozumí jednoduchým pokynům rozumí jednoduchým otázkám pochopí téma jednoduchého rozhovoru přiřadí mluvenou podobu jazyka jeho psané podobě Mluvení žák: pozdraví a rozloučí se reaguje správně na jednoduché pokyny odpoví na jednoduché otázky zopakuje a vyslovuje foneticky správně slova a slovní spojení, se kterými se ve výuce setkal pojmenuje některé osoby, zvířata, věci a činnosti každodenního života Čtení s porozuměním žák: přečte foneticky správně slova a slovní spojení, se kterými se ve výuce setkal pochopí téma jednoduchého krátkého textu Psaní žák: přiřadí písemnou formu slova a slovního spojení slyšenému jazyku napíše slova a slovní spojení, se kterými se ve výuce setkal opíše jednoduchý text
Očekáané výstupy – 2. období Poslech s porozuměním žák: rozumí jednoduchým pokynům a otázkám rozumí slovům a jednoduchým větám, které se týkají známých témat pochopí téma jednoduššího rozhovoru přiřadí mluvenou podobu jazyka jeho psané podobě rozumí jednoduchému poslechu, který se týká známého tématu
Mluvení žák: pozdraví a rozloučí se, omluví, požádá o jednoduchou informaci reaguje správně na pokyny, se kterými se ve výuce setkal zopakuje a vyslovuje foneticky správně slova a slovní spojení, se kterými se ve výuce setkal pojmenuje osoby, zvířata, věci, jejich vlastnosti, činnosti a další slovní zásobu, se kterou se ve výuce setkal umí odpovědět a zeptat se na jednoduché otázky týkající se jeho osoby, rodiny, volného času a dalších témat, se kterými se ve výuce setkal se zapojí do jednoduché konverzace
Čtení s porozuměním žák: přečte foneticky správně slova, slovní spojení a věty, se kterými se ve výuce setkal pochopí téma jednoduchého krátkého textu rozumí slovům a jednoduchým větám v krátkých textech, které se vztahují k tématům, se kterými se ve výuce setkal porozumí neznámému výrazu z kontextu v jednoduché větě nebo krátkém jednoduchém textu
Psaní žák: přiřadí písemnou formu slova a slovního spojení slyšenému jazyku napíše správně slova a slovní spojení, se kterými se ve výuce setkal opíše správně jednoduchý text s použitím jednoduchých vět a slovních spojení napíše krátký text o sobě, rodině, činnostech a událostech z oblasti svých zájmů a každodenního života Cizí jazyk - 1. stupeň: Učivo: V učivu bych ponechal • pravidla komunikace v běžných každodenních situacích – pozdrav, poděkování, představování • jednoduchá sdělení – adresa, blahopřání, pozdrav, dopis, omluva, žádost
Často jsem měl možnost zažít, že právě v těchto projevech mají ne-rodilí mluvčí jazykový problém nebo dochází k nedorozuměním.
|
|