Dobrý den,
jako otec 4 dětí (z toho dvě ještě školou povinné) velmi vítám, že se v RVP objevují body jako
- respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a pozitivními životními cíli (5.8.1, druhý stupeň)
- chápe význam zdrženlivosti v dospívání a odpovědného sexuálního chování (tamtéž)
- při respektování názorů zákonných zástupců žáků (str.21)
V části "Člověk - jeho zdraví a bezpečí" (a všude jinde, kde to logicky vyplyne) bych navrhoval doplnit duchovní rozměr člověka (např. ve větě "žáci poznávají především sebe na základě poznávání člověka jako živé bytosti, která má své biologické a fyziologické, psychické,
duchovní i sociální funkce a potřeby).
Fakt, že člověk má i duchovní rozměr, by se dětem neměl zatajovat. Jedná se o podstatnou složku lidské existence, zvláště v období, kdy "se děti hledají" ve vyšším věku.
Moc bych se přimlouval za doplnění slov "s ohledem na individuální hranici (nebo práh) intimity" všude, kde je to logické, např. za větu "Potřebné vědomosti a dovednosti získávají tím, že pozorují názorné pomůcky, sledují konkrétní situace, hrají určené role a řeší modelové situace." (např. na str. 2, ale i jinde).
Mezi očekávané výstupy 1. období části "Člověk - jeho zdraví a bezpečí" patří
chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; (u blízkých i neznámých lidí);
Asi chápu, co se tímto sleduje, ale pozor, abyste neučili děti odmítat komunikaci s rodiči o (ne)prospívání ve škole, pomoci s úklidem v domácnosti, apod.
Kapitola 5.8 na str. 20 se jmenuje "Člověk a zdraví", ačkoliv již dříve došlo ke změně na "Člověk - jeho zdraví a bezpečí".