Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Bezpečí a zdraví v RVP ZV
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=697&t=20759
Stránka 6 z 9

Autor:  Martin Rusek [ pát 09. lis 2012 9:46:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Bezpečí a zdraví v RVP ZV

Trochu obšírněji jsem se dovolil vyjádřit na svém blogu.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pát 09. lis 2012 10:46:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Bezpečí a zdraví v RVP ZV

Docela mě překvapuje optimismus některých diskutujích v tom, že právě nové "hlášky" v RVP ZV budou mít zásadní vliv na sexuální chování dospívající mládeže. Myslím, že v řadě nových formulací zvítězila pouze pštrosí politika a vítězství jedné "zájmové" skupiny.

Autor:  Návštěvník [ pát 09. lis 2012 10:47:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Bezpečí a zdraví v RVP ZV

Maria Fridrichová píše:
Připojuji se k příspěvkům, které oceňují navrhovaný text. Totiž že výchova ke zdraví zahrnuje i výchovu k mezilidským vztahům. Považuji za velmi nedostatečné pojetí, že sexuální výchova má být ochrana proti trojímu nebezpečí: předčasné otěhotnění, přenos STI, sexuální zneužívání (veřejné slyšení v senátu, senátor Marcel Chládek).

Zdrženlivost v dospívání patří k odborným poznatkům, které v původní verzi chyběly, a proto jsem toho názoru, že je potřeba explicitně tento prvek zařadit jako součást cílového zaměření.

Namísto fráze „sexuologové říkají“ uvedu citaci doc. MUDr. Jaroslava Zvěřiny (ze 4. konference Sekce infekčních nemocí v gynekologii a porodnictví, Praha 12. 11. 2011): rizikové sexuální chování je 1) předčasné zahájení sexuálního života, 2) promiskuita, 3) anonymní sex, 4) prostituce atd. Bezpečnější sex je 1) odpovědné chování, 2) omezení styků promiskuitních, anonymních, 3) oddálení prvního pohlavního styku, sexuálno abstinence, věrný vztah, atd. (kondom, včasná a účinná léčba).

V textu vidím také zohlednění vývojového hlediska. Žáci prožívají etapu, kdy je jejich vývojovým úkolem uchopení vlastní identity (Erikson, stadium identity), které odpovídá období dospívání, nikoliv jen věku základní školy. Proto je výchova ke zdrženlivosti v dospívání naprosto adekvátní. Má dojít k „rozvinutí sexuality na její zralou úroveň“, (Strasburger, Adolescentní medicína), zahrnutí do celkového dozrávání osobnosti. Stadium intimity nastupuje až po splnění tohoto vývojového úkolu, předčasný sexuální start naopak může zmařit naplnění vývojového úkolu stadia identity. Omlouvám se, že to nedovedu napsat stručněji, tato fakta mne vedou k tomu, abych ocenila, že se na poměrně malém prostoru (5 stran textu) to podstatné dá nalézt. Vidím to také v sousloví „zralá integrace sexuality“.


Nic proti obsahu příspěvku, ale k čemu se diskutující vztahuje? Jakou významnou REÁLNOU změnu chválí?
V původním RVP ZV byla vymezena oblast člověk a zdraví tak, aby se žáci měli možnost dozvědět něco o jednání podporujícím zdravý vývoj a zdravý vývoj ohrožujícím. To, jak to učitel naplní, zůstávalo na něm, jeho odpovědnosti, respektu a komunikačních dovednostech. K ruce se mu nabízelo vyučovat téma integrovaně s průřezovým tématem osobnostní a sociální výchovy, když tam požadujeme a chceme ohled na žáky, zdravé budování jejich postojů a podobně.
Mám představu, že učitel obvykle nemanipuloval a nemanipuluje, učitel v dobré víře vyučuje. Pochybuji, že bez ohledu na práva dětí a bez diskuse se zákonnými zástupci: to zase prostředí českého vzdělávání za ty desítky let dost detailně znám!
Celá snaha v této revizi je téma zdravého vývoje dítěte a diskuse s ním rozmělnit, zmást a omezit učitele. Je za ním bohužel nedůvěra v jejich profesionalitu. Tento jev a toto naladění se v naší společnosti bohužel prohlubuje a proniklo nyní i sem, do základního vzdělávání, se snahou částečně ideologicky zabarvit jeho závazný obsah!

Autor:  Návštěvník [ pát 09. lis 2012 11:55:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Bezpečí a zdraví v RVP ZV

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Docela mě překvapuje optimismus některých diskutujích v tom, že právě nové "hlášky" v RVP ZV budou mít zásadní vliv na sexuální chování dospívající mládeže. Myslím, že v řadě nových formulací zvítězila pouze pštrosí politika a vítězství jedné "zájmové" skupiny.


Chápu situaci tak, že navrhovaná revize RVP si může, bude-li schválena, vynutit úpravu některých ŠVP, zvláště těch, které doposud nebraly v úvahu sexuální zdrženlivost jako účinnou prevenci všech již dříve uvedených rizik. Krásně to shrnuje p. Floryk: " ... ke zdravému sexuálnímu životu dospělého člověka přece patří touha a vášeň právě tak jako kultivovaná schopnost a umění odepřít si ji (momentální ukojení) - častokrát právě s ohledem na vztah, s ohledem na druhého (milovaného) člověka."

Mnohé ŠVP neakcentují vedení dětí ke vztahům v tom smyslu, jak o tom psali jiní diskutující (např. Pavel Kutina: "Ale když se po pár letech vztah začne drolit a dítěti jsou 3, 5, 7 let, tak to kondom opravdu nespraví. Ani sexuální výchova. Na to je lék jedině trpělivost, nesobeckost a vytrvalost. A ty je potřeba vytvářet od dětství.")

Sexuální chování dětí a mládeže se nezmění z večera na ráno. Bude-li schválena navrhovaná podoba RVP, bude položen základ pro pozitivní změnu v budoucnu. Neschválením navrhované podoby RVP bude naděje na změnu nepatrná.

Všemi deseti hlasuji pro nevrhované úpravy RVP.

Autor:  Petra Michalová [ pát 09. lis 2012 12:59:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úprava RVP v předmětu Výchova ke zdraví

Citace:
Hlasuji pro to, aby navrhovaný text očekávaného výstupu v kapitole 5.8.1 Výchova ke zdraví zůstal doslova tak, jak předkládá návrh: „Respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a pozitivními životními cíli;“ … to je velmi jasné jako podklad pro odpovědné chování! A dále: „chápe význam zdrženlivosti v dospívání a odpovědného sexuálního chování.“ Text je výsledkem opravdu zodpovědného precizování textu, kterého jsem se zúčastnil – na diskusním semináři pedagogické veřejnosti k navrhovaným změnám RVP (23.4.2012 na NIDV Praha). Termín zdrženlivost úzce koresponduje s prevencí rizikového sexuálního chování (syndromem rizikového chování v dospívání). Předčasný sexuální start spadá do syndromu SRCH D. Zdrženlivost v dospívání také žádá program Zdraví 21, který by měl, podle mého názoru, být v RVP reflektován. Jako učitel mohu říci, že věcných argumentů pro zdrženlivost v dospívání umím žákům předložit dostatek, a to k jejich prospěchu.

PhDr. Jan Kováč
zástupce ředitele
http://www.primaskola.cz



Nebudu rozmělňovat diskusi, zcela se přidávám k mínění pana Kováče a dalších, kteří podporují toto revidované znění RVP. Předpokládám, že mnoho učitelů vždy chápalo sexuální výchovu jako oblast, která úzce souvisí s osobnostním, morálním a sociálním zráním člověka, takže je velmi přínosné, když se toto všeobecné mínění promítne i do rámcového dokumentu.

Autor:  Zdenka Rybova [ pát 09. lis 2012 13:59:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Bezpečí a zdraví v RVP ZV

Příspěvek pana ředitele Prima školy je výborný, děkuji za jeho zveřejnění.

Podporuji takový postoj a navržené změny v RVP velice vítám. Nakolik ovlivní či neovlivní tamtoho nebo jiného pedagoga nebo obsah výuky samozřejmě nevíme, ale těší mne, že se "sexuální téma" dostane do správného kontextu právě díky jasnému rámci, v němž má být zasazeno. Tak to má být. Děkuji všem odborníkům, kteří se na změnách podíleli!

Autor:  Gaudent [ pát 09. lis 2012 14:03:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Bezpečí a zdraví v RVP ZV

Také souhlasím s navrhovanou revizí RVP. Jsem přesvědčen, že změny výchově ke zdraví mohou pomoci.

Autor:  Kateřina Ucháčová [ pát 09. lis 2012 14:27:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úprava RVP v předmětu Výchova ke zdraví

Podporuji a připojuji se k navrhované revizí RVP.
Zároveň velice oceňuji příspěvek pana ředitele Kováče.

Autor:  Kateřina Korčáková [ pát 09. lis 2012 14:51:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Bezpečí a zdraví v RVP ZV

Souhlasím s navrhovanou revizí RVP.

Autor:  Arjana Shameti [ pát 09. lis 2012 16:03:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Bezpečí a zdraví v RVP ZV

Oceňuji výsledek práce všech zasvěcených tohoto tématu. Několikrát jsem text pročítala a musím ohodnotit citlivost vnímání autorů-revizorů.
Konkrétně: opakované slovo "respekt", "solidarita"
5.5.2 ...jak pomoci...- důraz na potřebnou duchapřítomnost a znalost žáků.
5.5.1 ...obhájí a odůvodní své názory... - důraz na sebedůvěru a zodpovědnost za své konání.
Termín "základy výchovy ke zralé integraci sexuality" je nejen promyšlen , ale autory doslova prožit.Z obsahu je jasné, že sexualita je součástí zrání fyzického, rozumového,citového,psychického, sociálního a duchovního.
Děkuji za vaši opravdu soustředěnou a zodpovědnou práci.
Jednoznačně doporučuji schválit tuto revizi a všem autorům posílám gratulace.

Arjana Shameti

Stránka 6 z 9 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/