Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Úpravy obecných částí RVP ZV
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=697&t=20761
Stránka 5 z 8

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ stř 31. říj 2012 22:04:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

DEalší zbytečností jsou cíle vzdělávání. Proč nejsou totožné se školským zákonem?

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ stř 31. říj 2012 22:13:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Další zbytečností je profil absolventa. Viz bláboly ve vzoru Manuál s. 42: Absolvent přírodovědného bloku má vštípeny základy přírodních věd.

Autor:  Radek Sárközi [ stř 31. říj 2012 23:30:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Také tabulka s přehledem začlenění průřezových témat do výuky v Charakteristice ŠVP se jeví jako nadbytečná, pokud totéž je v osnovách jednotlivých vyučovacích předmětů... Ale chápu, že se to pak snadněji kontroluje.

Autor:  Radek Sárközi [ stř 31. říj 2012 23:32:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Dále je problém, zda některé povinné části ŠVP nejsou jen "slohová cvičení", co by se mělo dělat, ale ve skutečnosti se nerealizují nebo škola dělá pravý opak...

Autor:  Návštěvník [ čtv 01. lis 2012 8:52:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Jana Petrů píše:
To bych ráda věděla, jak se známkou dají hodnotit kompetence a činnostní výstupy. U nás ve škole hodnotíme slovně, máme pro to vypracovanou detailní metodiku a kritéria, a pro převod slovního hodnocení na známky pro účely přijímacích řízení jsme museli vypracovat další, ještě složitější metodiku, aby se právě ty kompetence ze známky "neztratily". (To mě zároveň vede k otázce, která přímo nesouvisí s revizí, ale nikdo se jí nezabývá: když je slovní hodnocení podle zákona rovnocenné s klasifikací, proč musíme převádět na známky? Resp. školy, které přijímají na průměr, nebo jej bodově zvýhodňují, nás k tomu nutí.)


Hodnocení je něco jiného než to, co popisujete. Hodnocení je veškerá interakce učitel - žák nebo žák - žák, která vede k pojmenování a hodnocení výkonu s cílem výkon příště zlepšit. Je přeci jedno, zda se hodnocení sděluje známkou k daným kritériím (např. tento výstup ŠVP zládáš s dopomocí spolužáka/ "3"); je důležité, aby se hodnocení nepoužívalo jako nástroj na konci nějakého učení, ale stále, průběžně, "formativně".
Jinak se kultura, že "učitel vykládá, zadává úlohy, žák plní a učitel klasifikuje" na školách nezmění!

Autor:  Návštěvník [ čtv 01. lis 2012 9:07:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Jana Petrů píše:
PaedDr. Jan Tupý píše:
3) Žák se měl stát ústřední postavou ve vzdělávání a předpokládalo se, že škola bude formulovat pravidla, za kterých bude žák rovnocenným partnerem ve vzdělávání, a tedy i v hodnocení svých postupů, výkonů atd., bude mu zřejmé, co, proč a jak se bude hodnotit, jaká má práva, kdy může do hodnocení vstupovat apod.
Promiňte, možná se zeptám hloupě, ale chcete tím říci, že dosud tomu tak není??? Pak to ale přece revize RVP nespasí. To se musí řešit úplně jinak (nevím jak :( ).


Z cílů vzdělávání se musí odvodit profesní standard učitele - tedy co dělá učitel, když učí "dobře", otimálně, když vede žáka k lepším výkonům (... omlouvám se za zkratku, toto však není konference, ale jen výkřiky...). Popíše se oproti tomu, co získává počáteční přípravou na VŠ, co získává praxí, co v praxi nezískává (tedy kdy by měl reflektovat svůj výkon, jak, jak často, s kým...) a jak postupně systém doplňovat (kvalitní, s ohledem na standard posuzované DVPP). Žáci totiž mají právo na profesně kvalitního a stále se zlepšujícího učitele.

K tomu musí učitele vedle vlastní profesní cti a "radosti z odvedené práce" motivovat stát kariérními stupni a funkčním zařazením s rostoucí pravomocí a odpovědností.

Když se systém navrhne ve variantách, vyzkouší ve školách, bylo by vhodné jej zavést v nejlépe vyhodnocené podobě plošně; nikoliv ale v roce 2015; to je nesmyslně rychle, vždyť ještě neznáme ani žádný návrh takového systému, natož jeho odborné posouzení a zkušenosti pedagogů z praxe s jeho funkčností. (neznáme ani bohužel lidi, kteří jej vytvářejí...)

Dobře popsaná kariéra vč. platových vyhlídek a právní jistoty mohou přivést do školství více zajímavých a zkušených lidí, kteří se nebudou bát dát prostor a "pravomoci" žákům, včetně více prostoru k vlastnímu hodnocení a hodnocení navzájem, kladení si otázek, hledání řešení s ostatními nebo ve vhodně vybrané literatuře. Při hodnocení učitel stanovuje kritéria (činnostní výstupy - obsah, úlohy - obtížnost, ten slavný několikaúrovňový "standard"), žák sám hodnotí svou práci, jak se mu pracovalo, co mu nejde, co se mu daří zcela v pohodě, s čím má určité potíže. Učitel jej provází, nestrká do škatule.

Autor:  PaedDr. Jan Tupý [ pát 02. lis 2012 8:28:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Nejkomičtější částí RVP ZV je kap. 10 Materiální ... aj. podmínky. Co si asi autoři představovali, že se stane, když napíší, co považují za zcela nezbyté??? Je tato část pro někoho závazná??? :lol:

Dobrý den,
sice se v dané kapitole prakticky nic neměnilo, ale pro připomenutí: Původně v RVP ZV část nezbytných podmínek nebyla. Byla doplněna až v poslední etapě tvorby RVP ZV před jeho schválením na základě požadavku MŠMT a tlaku řady ředitelů škol, kteří se zalekli, že by jejich škola byla "porovnávána" s optimálními podmínkami.

Autor:  PaedDr. Jan Tupý [ pát 02. lis 2012 8:32:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
DEalší zbytečností jsou cíle vzdělávání. Proč nejsou totožné se školským zákonem?

To bychom se měli ptát spíše zákonodárců, protože znění zákona vznikalo v roce 2004 až na základě konečné podoby RVP ZV. Je spíš otázka, zda přizpůsobovat program zákonu a jak. Určitě podnět pro revize.

Autor:  PaedDr. Jan Tupý [ pát 02. lis 2012 8:33:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Další zbytečností je profil absolventa. Viz bláboly ve vzoru Manuál s. 42: Absolvent přírodovědného bloku má vštípeny základy přírodních věd.


Profil absolventa je "předepsán" pro všechny RVP středního vzdělávání, i (v Manuálu pro ZV) je určen pro víceletá gymnázia.

Autor:  PaedDr. Jan Tupý [ pát 02. lis 2012 8:39:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Jana Petrů píše:
PaedDr. Jan Tupý píše:
K části hodnocení:
Tato část se do RVP ZV vkládala především proto, že:
2) Ve školách se napříště měly hodnotit i činnosti, které se dříve nehodnotily, nebo ne na základě společně formulovaných kritérií (kompetence, činnostní výstupy).
To bych ráda věděla, jak se známkou dají hodnotit kompetence a činnostní výstupy. U nás ve škole hodnotíme slovně, máme pro to vypracovanou detailní metodiku a kritéria, a pro převod slovního hodnocení na známky pro účely přijímacích řízení jsme museli vypracovat další, ještě složitější metodiku, aby se právě ty kompetence ze známky "neztratily". (To mě zároveň vede k otázce, která přímo nesouvisí s revizí, ale nikdo se jí nezabývá: když je slovní hodnocení podle zákona rovnocenné s klasifikací, proč musíme převádět na známky? Resp. školy, které přijímají na průměr, nebo jej bodově zvýhodňují, nás k tomu nutí.)
PaedDr. Jan Tupý píše:
3) Žák se měl stát ústřední postavou ve vzdělávání a předpokládalo se, že škola bude formulovat pravidla, za kterých bude žák rovnocenným partnerem ve vzdělávání, a tedy i v hodnocení svých postupů, výkonů atd., bude mu zřejmé, co, proč a jak se bude hodnotit, jaká má práva, kdy může do hodnocení vstupovat apod.
Promiňte, možná se zeptám hloupě, ale chcete tím říci, že dosud tomu tak není??? Pak to ale přece revize RVP nespasí. To se musí řešit úplně jinak (nevím jak :( ).


K hodnocení:
Své body týkající se hodnocení jsem vkládal proto, abychom si připoměli, proč byla tato část struktury ŠVP původně do RVP ZV vkládána a proč je pro školu (učitele) důležitá. Dnes je to spíš otázka umístění dané oblasti (školní řád, ŠVP).

Stránka 5 z 8 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/