Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Úpravy obecných částí RVP ZV
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=697&t=20761
Stránka 6 z 8

Autor:  PaedDr. Jan Tupý [ pát 02. lis 2012 8:41:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Návštěvník píše:
Jana Petrů píše:
PaedDr. Jan Tupý píše:
3) Žák se měl stát ústřední postavou ve vzdělávání a předpokládalo se, že škola bude formulovat pravidla, za kterých bude žák rovnocenným partnerem ve vzdělávání, a tedy i v hodnocení svých postupů, výkonů atd., bude mu zřejmé, co, proč a jak se bude hodnotit, jaká má práva, kdy může do hodnocení vstupovat apod.
Promiňte, možná se zeptám hloupě, ale chcete tím říci, že dosud tomu tak není??? Pak to ale přece revize RVP nespasí. To se musí řešit úplně jinak (nevím jak :( ).


Z cílů vzdělávání se musí odvodit profesní standard učitele - tedy co dělá učitel, když učí "dobře", otimálně, když vede žáka k lepším výkonům (... omlouvám se za zkratku, toto však není konference, ale jen výkřiky...). Popíše se oproti tomu, co získává počáteční přípravou na VŠ, co získává praxí, co v praxi nezískává (tedy kdy by měl reflektovat svůj výkon, jak, jak často, s kým...) a jak postupně systém doplňovat (kvalitní, s ohledem na standard posuzované DVPP). Žáci totiž mají právo na profesně kvalitního a stále se zlepšujícího učitele.

K tomu musí učitele vedle vlastní profesní cti a "radosti z odvedené práce" motivovat stát kariérními stupni a funkčním zařazením s rostoucí pravomocí a odpovědností.

Když se systém navrhne ve variantách, vyzkouší ve školách, bylo by vhodné jej zavést v nejlépe vyhodnocené podobě plošně; nikoliv ale v roce 2015; to je nesmyslně rychle, vždyť ještě neznáme ani žádný návrh takového systému, natož jeho odborné posouzení a zkušenosti pedagogů z praxe s jeho funkčností. (neznáme ani bohužel lidi, kteří jej vytvářejí...)

Dobře popsaná kariéra vč. platových vyhlídek a právní jistoty mohou přivést do školství více zajímavých a zkušených lidí, kteří se nebudou bát dát prostor a "pravomoci" žákům, včetně více prostoru k vlastnímu hodnocení a hodnocení navzájem, kladení si otázek, hledání řešení s ostatními nebo ve vhodně vybrané literatuře. Při hodnocení učitel stanovuje kritéria (činnostní výstupy - obsah, úlohy - obtížnost, ten slavný několikaúrovňový "standard"), žák sám hodnotí svou práci, jak se mu pracovalo, co mu nejde, co se mu daří zcela v pohodě, s čím má určité potíže. Učitel jej provází, nestrká do škatule.


Škoda, že nevíme, kdo vstoupil do diskuse, myšlenky návštěvníka jsou určitě zajímavé.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pát 02. lis 2012 13:16:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

PaedDr. Jan Tupý píše:
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
DEalší zbytečností jsou cíle vzdělávání. Proč nejsou totožné se školským zákonem?

To bychom se měli ptát spíše zákonodárců, protože znění zákona vznikalo v roce 2004 až na základě konečné podoby RVP ZV. Je spíš otázka, zda přizpůsobovat program zákonu a jak. Určitě podnět pro revize.


Naivně jsem se domníval, že zákonodárci jsou v nějakém kontaktu s MŠMT: zákon snad sněmovně nepředkládali Marťani.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pát 02. lis 2012 13:17:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

PaedDr. Jan Tupý píše:
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Další zbytečností je profil absolventa. Viz bláboly ve vzoru Manuál s. 42: Absolvent přírodovědného bloku má vštípeny základy přírodních věd.


Profil absolventa je "předepsán" pro všechny RVP středního vzdělávání, i (v Manuálu pro ZV) je určen pro víceletá gymnázia.


Pro ŠVP ZŠ tedy profil absolventa předepsán není? Proč je tedy v Manuálu?

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pát 02. lis 2012 13:20:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

PaedDr. Jan Tupý píše:
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Nejkomičtější částí RVP ZV je kap. 10 Materiální ... aj. podmínky. Co si asi autoři představovali, že se stane, když napíší, co považují za zcela nezbyté??? Je tato část pro někoho závazná??? :lol:

Dobrý den,
sice se v dané kapitole prakticky nic neměnilo, ale pro připomenutí: Původně v RVP ZV část nezbytných podmínek nebyla. Byla doplněna až v poslední etapě tvorby RVP ZV před jeho schválením na základě požadavku MŠMT a tlaku řady ředitelů škol, kteří se zalekli, že by jejich škola byla "porovnávána" s optimálními podmínkami.


Podstatné je, kdo má ty podmínky vytvářet. Normální by bylo postupovat od vytvořených podmínek k realizaci. Jde o další zbytečnou část RVP ZV.

Autor:  Radek Sárközi [ pát 02. lis 2012 22:19:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Možná by stálo za úvahu i to, zda mají školy do ŠVP uvádět učivo. Je-li učivo pouze prostředkem, proč se nemůže učitel rozhodnout ze dne na den, jaký prostředek použije? Proč to má plánovat na roky dopředu a sepisovat? Důležité je přece to, zda dosáhne cíle - tedy zda žáky posune směrem k naplnění očekávaného výstupu. A opět - proč má ten očekávaný výstup přepisovat do ŠVP, když je už napsaný v RVP? Takto by se mělo uvažovat o každé položce v RVP či ŠVP - zda má nějaký smysl ji uvádět!

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ sob 03. lis 2012 12:36:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

V první radě je potřeba urychleně tuto pseudorevizi zarazit. Alespoň na rok. Pak nahnat všechny ministerské úředníky a odborníky někam do velkého sálu (nebo na Strahov) a konečně zjistit, na čem vlastně všichni tak "nezávisle" pracují. A nakonec vytvořit jeden tým pro komplexní revizi RVP ZV.

Autor:  Radek Sárközi [ sob 03. lis 2012 14:01:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Souhlasím s panem Sotolářem. Někdo by si mohl konečně uvědomit, že nafukováním RVP a zpřesňováním formulací v něm se školství nezlepší... Zlepší se, když budou mít učitelé pro svou práci dobré podmínky, budou se moci rozvíjet a společně se dohodnou na koncepci, jak nejlépe vzdělávat žáky na své škole!

Autor:  Anna Brychtová [ pon 05. lis 2012 12:37:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Nesouhlasím s panem Sotolářem. Není dobré uzavřít RVP na pět let.
RVP musí být stále připraven revidovat nové poznatky a výzkumy. Nejde teď o drastické změny, jen dílčí úpravy. Je také potřeba, aby RVP průběžně sledovaly nejen školy, ale i rodiče a mohli tak se školou lépe spolupracovat. Na to je potřeba se zaměřit.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pon 05. lis 2012 16:38:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

Anna Brychtová píše:
Nesouhlasím s panem Sotolářem. Není dobré uzavřít RVP na pět let.
RVP musí být stále připraven revidovat nové poznatky a výzkumy. Nejde teď o drastické změny, jen dílčí úpravy. Je také potřeba, aby RVP průběžně sledovaly nejen školy, ale i rodiče a mohli tak se školou lépe spolupracovat. Na to je potřeba se zaměřit.


Jenže teď vůbec nejde o "poznatky a výzkumy", ale plnění meziresortních požadavků. V tom nejdůležitějším si nerozumíme: právě ty dílčí úpravy mi vadí nejvíce, protože RVP potřebuje zásadní revizi (možná i drastickou) nejenom obecných částí, ale především výstupů. Zcela legitimní by byla diskuse i o obsahu vzdělávání, tedy o učivu.

Autor:  Návštěvník [ pon 05. lis 2012 18:48:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Úpravy obecných částí RVP ZV

"Revidovat nové poznatky a výzkumy"? Revidovat a snad měnit a RVP má měnit ty poznatky a výzkumy? A opravdu máme reálně očekávat, že rodiče budou sledovat RVP? Já jako rodič bych to tedy nedělal.

Stránka 6 z 8 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/