Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Tematický okruh Svět práce
PříspěvekNapsal: čtv 11. říj 2012 11:43:14 
Dobrý den,
V úpravě RVP ZV je zmíněno:
"Tematický okruh Svět práce je povinný pro všechny žáky v plném rozsahu a vzhledem k jeho zaměření na výběr budoucího povolání je vhodné jej řadit do nejvyšších ročníků 2. stupně."

V původním znění se psalo:
"Tematický okruh Svět práce je určen pro 8. a 9. ročník. Je povinný pro všechny žáky v plném rozsahu a lze jej zařadit již od 7. ročníku."

Lze tento tematický okruh celý odučit např. v 8. ročníku?
Děkuji, Mgr. Pavla Chalupová


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Tematický okruh Svět práce
PříspěvekNapsal: čtv 11. říj 2012 17:49:26 
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, byly v tématickém okruhu Svět práce ještě nějaké jiné změny? Je možné "po novu" vyučovat ve Světu práce laboratorní práce z přírodopisu a fyziky?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Tematický okruh Svět práce
PříspěvekNapsal: pon 05. lis 2012 16:59:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 31. srp 2012 11:42:19
Příspěvky: 2
návštěvník píše:
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, byly v tématickém okruhu Svět práce ještě nějaké jiné změny? Je možné "po novu" vyučovat ve Světu práce laboratorní práce z přírodopisu a fyziky?


Dobrý den.

V oblasti Vaší otázky v současnosti k žádné změně nedochází, tedy "ponovu = postaru".

Laboratorní práce z přírodopisu a fyziky bych chápal jako předmět mezioborový, vždy budete naplňovat některé očekávané výstupy z oblasti Člověk a svět práce tematický okruh Práce s laboratorní technikou, některé výstupy z přírodopisu a některé z fyziky. Obecně je Vaše snaha o mezioborový předmět chvályhodná!

Jsou však některá specifická úskalí, na která lze narazit.

Je nutné si ohlídat, abyste za 4 ročníky druhého stupně buď splnili všech 5 očekávaných výstupu tematického okruhu Práce s laboratorní technikou anebo odučili jiný volitelný tematický okruh oblasti Člověk a svět práce. (Plus povinný okruh Svět práce, ten musíte učit vždy a bez ohledu na výběr z dalších okruhů)

Také v přírodopisu i fyzice musíte za 4 ročníky žákům umožnit zvládnout všechny očekávané výstupy těchto oborů. Zde se dá očekávat, že nikoliv o všechny budete usilovat v rámci laboratorních prací, zbývající patrně plánujete zvládnout v běžných předmětech přírodopis a fyzika.

Předmětu laboratorní práce z přírodopisu a fyziky přidělíte nějakou časovou dotaci. Např. 2 vyučovací hodiny týdně. Přírodopis i fyzika jsou součástí jedné vzdělávací oblasti, Člověk a příroda, proto nemusíte rozvažovat o poměru času věnovanému přírodopisu a fyzice. Musíte ovšem pomyslně rozdělit dotaci mezi oblasti Člověk a svět práce a Člověk a příroda. Možná to vypadá složitě, ale jediné, k čemu rozdělení můžete opravdu potřebovat, je být schopen prokázat splnění minimální časové dotace opět za 4 ročníky, která je 3 hodiny za oblast Člověk a svět práce a 21 hodin za oblast Člověk a příroda.

Konečně mohou nastat určité legislativní těžkosti, pokud se předmět vyučuje nepravidelně, např. jednou za 14 dní, případně se střídají učitelé přírodopisu a fyziky.

Každopádně pokud o zavedení takového předmětu vážně uvažujete, doporučil bych Vám osobní konzultaci. Rádi poradíme s ohledem na specifické podmínky na Vaší škole tak, aby případné zavedení předmětu bylo pro Vás co nejjednodušší, bez vad a ku prospěchu potřeb Vašich žáků a Vaší organizace výuky. Plně si uvědomujeme, že integrace oblastí či oborů a mezioborové předměty mohou být pro učitele problematika velmi složitá, neostýchejte se naši pomoc využít. Pro detailní konzultaci mě můžete kontaktovat emailem na adrese petr.pecha zavináč nuv.cz nebo pro nejrychlejší reakci o ni požádat prostřednictvím konzultačního centra portálu RVP na adrese http://rvp.cz/informace/mam-dotaz/konzultacni-centrum


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Tematický okruh Svět práce
PříspěvekNapsal: pon 05. lis 2012 17:26:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 31. srp 2012 11:42:19
Příspěvky: 2
Návštěvník píše:
Dobrý den,
V úpravě RVP ZV je zmíněno:
"Tematický okruh Svět práce je povinný pro všechny žáky v plném rozsahu a vzhledem k jeho zaměření na výběr budoucího povolání je vhodné jej řadit do nejvyšších ročníků 2. stupně."

V původním znění se psalo:
"Tematický okruh Svět práce je určen pro 8. a 9. ročník. Je povinný pro všechny žáky v plném rozsahu a lze jej zařadit již od 7. ročníku."

Lze tento tematický okruh celý odučit např. v 8. ročníku?
Děkuji, Mgr. Pavla Chalupová


Dobrý den.

Zmíněná změna není součástí této revize, platí již od roku 2007. Odpověď na Vaši otázku je ano, od roku 2007, a bude to platit i v nejbližší době nadále, je Vámi navržená varianta jednou z možných.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Tematický okruh Svět práce
PříspěvekNapsal: úte 06. lis 2012 15:01:30 
Dobrý den, jak jsem pochopil, tak se žádná změna v TO Člověk a svět práce nechystá. Pozice Svazu průmyslu je taková, že jedním ze zdrojů nezájmu žáků o technické vzdělávání a řemeslné obory je nepovinnost praktického vyučování na 2. stupni ZŠ. Proto zde opakuji náš minimální požadavek z dubnového předkola (?) revizí:
1.Čtvrtý odstavec v Charakteristice vzdělávací oblasti požadujeme upravit takto: „Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je rozdělen na 1. stupni na čtyři tematické okruhy Práce s drobným materiálem, Konstrukční činnosti, Pěstitelské práce, Příprava pokrmů, které jsou pro školu povinné. Na 2. stupni je rozdělen na osm tematických okruhů Práce s technickými materiály, Design a konstruování, Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti, Příprava pokrmů, Práce s laboratorní technikou, Využití digitálních technologií, Svět práce. Tematické okruhy na 2. stupni tvoří nabídku, z níž tematický okruh Svět práce je povinný, a z ostatních školy vybírají podle svých podmínek a pedagogických záměrů minimálně (dva další okruhy) jeden z tematických okruhů Práce s technickými materiály, Design a konstruování, Práce s laboratorní technikou, Využití digitálních technologií a současně minimálně jeden z tematických okruhů Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti, Příprava pokrmů. Vybrané tematické okruhy je nutné realizovat v plném rozsahu.“
2. Vzhledem k rozsahu a šíři nabídky tematických okruhů na 2. stupni ZŠ doporučujeme upravit Rámcový učební plán pro oblast Člověk a svět práce pro 2. stupeň ze 3 hodin na 4 hodiny, a to z disponibilní časové dotace.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Tematický okruh Svět práce
PříspěvekNapsal: ned 11. lis 2012 9:31:35 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3370
Oficiální veřejná diskuze nad současnou úpravou RVP ZV skončila k 10.11.2012.
Děkujeme všem zúčastněným za komentáře!
Diskuze neuzavíráme. Pokud budete mít potřebu pokračovat v debatách, můžete v tomto diskuzním prostoru, nebo i jinde na Metodickém portálu RVP.cz.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: