Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: RVP vs. původní osnovy
PříspěvekNapsal: čtv 25. říj 2012 16:44:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Pane kolego,
díky mockrát za podnětný příspěvek do diskuse! :)
Se zájmem jsem si ho přečetl a to proto, že jste použil klasický ale lichý argument. Dále v textu s Vámi ale souhlasím.

Don Tapscot (1998, 2008) nebo Diana Oblinger (2005) uvádí přesun od staré (naší) generace (X, Y) na net generaci, někdy taky Z a alfa. Žáci jsou jiní, doba je jiná, média, ze kterých v mimoškolním životě získáváme informace se změnila, změnila se hodnota pamatované informace, změnil se způsob zacházení s informacemi a tak i myšlení. Doporučuji např. přednášku dr. Brdičky The Position of Educational Technology in Today's World, konkrétně slide 24.
Na 300 organiací a firem zabývajících se vzděláváním vydává tzv. Horizon Report nikdo ovšem nehlásá přechod zpět k instruktivnímu přístupu.
Takže ano, mozek je fyziologicky stejný, jen my o něm teď víme víc a i to, že jsme to dřívě dělali špatně. Ano, v Korei či Hong Kongu jedou jako my tady za Herbarta, jenže ta, jsou děti ve školách podstatně déle, přijdou domů a tam an ně čeká soukromý učitel. Dril a dril a dril. Naštěstí jsou pořád druzí a otevření, projektoví Finové jim ukazují, že to jde jinak, lidsky a hlavně přirozeně.
Podívejme na Deweyho, Kilpatricka, Blooma - už více než 100 let prosazovali něco, k čemu se pyšní na vyčpělé výsledky naší tradiční školy stále stavíme s rozpaky. Ne rozvolnění, ale prozření, pane kolego.
Souhlasím s Vámi v tom, že to půjde pomalu, žádný program sám o sobě to nespasí. Musíme se ale vymanit z představ, že to staré kdysi přineslo ovoce, tak proč to měnit. Jsme a jsou na to už moc jinde.
Myslím ale, že spolu ale poměrně souhlasíme.
Hezký večer.
Mr


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: RVP vs. původní osnovy
PříspěvekNapsal: čtv 25. říj 2012 17:05:32 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
P.Krupka píše: Když se někdo naučí "učit se" třeba v dějepise, dokáže tuto svou kompetenci využít i v jiném oboru? Třeba ve fyzice? Když se někdo naučí řešit problémy v matematice, dokáže tuto svou kompetenci využít i v jiném oboru, třeba v biologii? Na to nikdo neumí odpovědět.

Možná se odpověď rýsuje tady http://dvorak-blog.eduin.cz/2012/10/23/ ... domitosti/


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: RVP vs. původní osnovy
PříspěvekNapsal: čtv 25. říj 2012 17:32:59 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
M.Rusek píše: ...výsledky testování PISA, TIMSS a PIRLS, ze kterých shodně a dlouhodobě vychází jasná zpráva o tom, které školské systémy fungují a které nepřipravují žáky z 21. století na život v něm.

Výsledky v PISA znamenají výsledky v PISA. Ale co víme o životě v 21. století? Jsou výsledky v PISA nejdůležitější a nejvěrohodnější zprávou o stavu vzdělávání?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 4
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: RVP vs. původní osnovy
PříspěvekNapsal: čtv 25. říj 2012 17:37:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Výsledky v PISA znamenají výsledky v PISA. Ale co víme o životě v 21. století? Jsou výsledky v PISA nejdůležitější a nejvěrohodnější zprávou o stavu vzdělávání?

Pane kolego, nevěřím, že budeme zrovna PISA posuzovat my dva. Sestavují je celé týmy plné mnohem erudovanějších lidí, než jsme my dva. Otázky vycházejí z dlouhodobývh analýz potřeb trhu i společnosti. Přestože nejsou nejvěrohodnější zprávou o stavu vzdělávání, pořád mají větší výpovědní hodnotu než to, co znáte ze školy a z doslechu, já z fakulty a ze školy dohromady. Několikatisícové vzorky pořízené sofistikovaným výběrem nás naštěstí předčí. :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3.6666666666666665
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: RVP vs. původní osnovy
PříspěvekNapsal: čtv 25. říj 2012 17:48:34 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Se divím, že není finská ekonomika zrovna tahounem Evropy. Nebo je?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 4.333333333333333
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: RVP vs. původní osnovy
PříspěvekNapsal: čtv 25. říj 2012 17:55:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Vzdělanost znamená výhradně ekonomický profit? Jak se tedy cítíte, když potkáte své "vzdělanější" žáky, kteří se upíchli kdesi v Partners nebo OVB a prodáváním smluv si vydělají už po 20. roce věku 2x více než Vy? :)

Takže ekonomika to není. Upřímně řečeno, nevidím důvod pro tento směr diskuse. Rozumím částečně Vaší skepsi, ta by měla být spíš mířena an připravované plošné testování u nás, nikoli na poměrně solidní PISA.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: RVP vs. původní osnovy
PříspěvekNapsal: čtv 25. říj 2012 18:02:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. čer 2009 12:14:03
Příspěvky: 80
Myslím, že pan Krupka zaslouží za svůj komentář 5 hvězdiček.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3.6666666666666665
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: RVP vs. původní osnovy
PříspěvekNapsal: čtv 25. říj 2012 18:26:44 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Martin Rusek píše:
Vzdělanost znamená výhradně ekonomický profit? ...
Takže ekonomika to není.


Já s ekonomikou nezačal, výše čtu, že "Otázky vycházejí z dlouhodobývh analýz potřeb trhu i společnosti". Tak jsem si to asi špatně vyložil.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: RVP vs. původní osnovy
PříspěvekNapsal: čtv 25. říj 2012 21:07:08 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Martin Rusek píše:
Doporučuji např. knihu Psychodidaktika (Škoda a Doulík, 2011), ve které je na základě současných poznatků jasně doloženo, proč klasická frontální, instruktivní výuka nefunguje.


Polemizuji s touto větou a s dalšími odobnými. Polemizuji s jednoznačnými kategorickými soudy, se závěry, které z předpokladů (v tomto případě z uvedené publikace) nevyplývají.

Publikace pouze říká, že nové poznatky napovídají, že je třeba se zamyslet nad metodami práce a že frontální výuka sama o sobě je málo. Ale vůbec neříká, že nefunguje (vždyť přece vím, že funguje, ano – někdy je méně účinná než jiná metoda, někdy ale více).

Přednášku dr. Brdičky znám. Horizn report znám. Skutečnost, že 300 firem nehlásá návrat k ransmisivnímu vyučování nic neznamená, protože určitě žádná z nich neříká, že se nesmí vyučovat frontálně – návrat k transmisivnímu vyučování je něco úplně jiného než říci, že frontální výuka je jedna z možných metod.

Vytvářet spoje a souvislosti můžeme až v okamžiku, kdy je co spojovat. Musíme si nějaké poznatky na začátku osvojit - a nelze ontogeneticky všechno znovu objevovat. A až vyčerpáme všechny spoje je třeba dodat další poznatky, aby bylo zase možné tvořit spoje. Jsem velký zastánce pestrých forem výuky, ale také frontální - má své místo a přece každý zažil přednášku, u které ani nedutal, jak ho pohltila.

Nikde jsem neřekl, že když to staré přinášelo ovoce, tak to nemáme měnit. Dokonce si myslím, že musíme staré měnit (proto jsem také byl u změn RVP). Ale nesmíme říci, že máme změnit vše. Buďme opatrní v soudech a pochybujme. Vyslovujme je s pokorou.

Můj argument o naší pozici v PISE v dobách minulých přece není vůbec lichý, já jsem jím dokázal, že frontální výuka fungovala (nic jsem neříkal o tom, že by to měla být nejúčinnější metoda a už vůbec si to nemyslím – viz celou řadu z mých příspěvků zde na portále), ale rozhodně si myslím, že pro některé žáky naopak může být frontální výuka jedna z mála vhodných a správně zařazovaná je vhodná pro všechny. Správně zařazovaná (!).

Rozhodně souhlasím s tím, že PISA je jen PISA. Něco nám to naznačuje, ale co, to přece nevíme. Nemůžeme vědět – je to jako s počasím. Výsledky vzdělávání ovlivňuje obrovské množství faktorů. Podoba kurikula je jistě jeden z nejvýznamnějších, ale např. podoba společnosti také. A drobný zásah, změna maturitní zkoušky, dominově ovlivní podobu celého středoškolského a posléze i základního vzdělávání. A změna financování regionálního školství také, ta ještě možná více.

Pochopitelně musíme měnit to, na co dosáhneme. Např. zaměřit se na každého jednotlivce je jistě žádoucí a správné – ale na to nepotřebuji žádnou studii o mozku, to nám prozradil sám život a proto také došlo ke kurikulární reformě.

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 4.666666666666667
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: RVP vs. původní osnovy
PříspěvekNapsal: čtv 25. říj 2012 21:28:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Aby se nám to ještě více nerozplizlo, odpovím jen na Váž začátek. předpokládám tedy, že jste majitelem zmiňované publikace a že jsme ji tedy oba četli.
Ano frontální (chápejme instruktivní) výuka fungovala, ale proto, že žáci byli zvyklí sedět s rukama za zády, báli se rákosky a poznámek. Dnes už víme, že větší efekt má učení v sociálním kontextu, konstrukce vlastního poznání žáků (ejhle psychodidaktiku), využívání vlastních mentálních map žáků atd atd. Nikde to ve frontální výuce nevidím.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3.6666666666666665
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 58 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron