Nejsem učitel, ale psycholog. A tak bych si dovolil pár poznámek "zvenku".
- RVP obsahuje příliš mnoho témat. To je velmi zahlcující a vede to ke zmatkům. Ideální by byl krátký dokument, který by pouze definoval základní znalosti, které si má žák v daném roce odnést a způsob ověření. A také kde se dané dovednosti prakticky využijí. Škola není rodič a tak nemá cenu tlačit různé výchovy na úkor základních znalostí a schopností.
- Přílišná adorace různých metod a vědeckých objevů. Je potřeba být přiměřeně kritický, ano KRITICKÝ. Věda vytváří hypotézy a pak je vyvrací ve prospěch jiných hypotéz. Proto je důležité nové metody přijímat s jistou opatrností a nezahazovat bezhlavě starší metody. A to platí i o frontální výuce. Je to jeden (nikoliv však jediný) z učebních nástrojů, podobně jako kladivo. Je potřeba ji používat na správném místě. Pokud např. použijete kladivo na opravu brýlí, tak přeci nebudeme obviňovat kladivo z toho, že výsledek neodpovídá očekávaní. A stejné je to i s fronální výukou, někde se hodí a jinde ne. Stejně tak i kooperativní metody.
- PISA, TIMSS a podobné testy. Základní psychologická poučka praví, že výsledek v testu ukazuje především schopnost řešit test a poté možná i něco jiného. Test se NIKDY NESMÍ stát cílem. Základní školství v USA spadlo do pasti testování a na mnoho školách tam místo ucelené přípravy řeší postupy jak uspět v testech. Test je pouze indikátor stavu. Ale pokud se použije jako srovnávací metodika, bude tendence ho brát jako hlavní výstup. To je snesitelné u maturity, ale velmi velmi problematické např. v páté třídě. Už jen protože to vede ke snaze formálně projít. Ale tím zaniká to podstatné - rozvoj vlastních schopností a jejich integrace.
- změna hodnoty informace. To je velké téma. Ale hodnota pamatovaného NEKLESÁ. Pouze se mění skladba. Stále je potřeba znát (a tedy i pamatovat si) základy. Bez nich vám je Google nebo jiný kvalifikovaný systém nanic. Jak by vám odpověděl, když nedokážete zformulovat vhodnou otázku? V současné době není tak důležité si pamatovat detaily, ale je kladen spíše důraz na vazby a kontext. Ale stále je potřeba cvičit paměť. A u dětí vystavených informačnímu šumu ještě více. A je nezbytné trénovat i selektivitu, aby dokázaly vypustit to nedůležité.
- klesající kvalita vzdělání. Osobně vidím jako jeden z důvodů, zaměření na tituly, které přinesou (až magicky) pohodlí, úspěch,.. A ztrátu zájmu o obsah. Přijde mi, že výzvy a námaha už lákají mnohem méně než dřív a pokud není v učivu uveden praktický přínos, pak není zájem toto učivo obsáhnout. Což vede k potřebě uvádět a ve třídách pravidelně opakovat, přínos toho kterého předmětu a učiva. Za komunistů stačilo říct, "stát nařídil". Ale dnes je potřeba učivo "prodat" a tady by měl RVP nabízet jasnou odpověď a učitelům pomocnou ruku. -> Proč bych se měl učit počítat? Protože jinak se nedozvíš ... jestli si můžeš koupit jednu zmrzlinu nebo dvě. ...kolik dostaneš peněz za práci. ... a samozřejmě i lepší odpovědi
.