Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Vzdělávací oblast ICT
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=697&t=20843
Stránka 1 z 2

Autor:  Bořivoj Brdička [ sob 20. říj 2012 16:41:32 ]
Předmět příspěvku:  Vzdělávací oblast ICT

Nevím, zda jsem nečetl špatně. Schopnost práce s technologiemi tedy stále není klíčovou kompetencí. Vypadá to, že je samostatnou oblastí, která nemá návaznost. Může mi, prosím, někdo sdělit, zda se předpokládá průnik technologií do jiných předmětů? Všude, kromě školy, je to zcela samozřejmé! Podle mě se dnes už jedná zcela jistě o více, než jen o průřezové téma. Jedná se o integrovanou součást všech vzdělávacích oblastí. Možná by stačilo, kdyby se tam objevila věta, která toto konstatuje. Nebo tam snad je?

Autor:  Michala Tomková [ ned 21. říj 2012 15:55:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT

V cílovém zaměření této oblasti je uvedeno, že vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k, mimo jiné, schopnosti formulovat svůj požadavek a využívat při interakci s počítačem algoritmické myšlení. Z části o učivu a očekávaných výstupech na 2. stupni ZŠ, však není o algoritmizaci uvedeno ani slovo. Žáci, kteří vycházejí ze základní školy tak dokáží efektivně vyhledávat a kopírovat informace. Domnívám se, že takto krátký text je nedostatečný a absolutně nevystihuje vše, co by měl žák vycházející ze ZŠ umět. Ani zde nevidím žádné propojení s dalšími předměty (konkrétně v části 5.3 Informační a komunikační technologie). Domnívám se, že takto postavený obsah a charakteristika vzdělávací oblasti vede žáky pouze k tomu, aby si našli a stáhli z internetu to, co potřebují, dali to do textového či jiného editoru a odevzdali, tudíž si myslím, že je absolutně nedostačující a nevyhovující, nehledě na to, že opravdu nerespektuje pokroky v oblasti ICT, jak již uvedl kolega přede mnou. Ano je velmi obecný, proto si učitel může v podstatě učit to, co mu přijde vhodné, ale nejsem si jistá, zda takový žák získá znalosti, které budou v praxi a dalším studiu uplatnitelné.

Autor:  Janek Wagner [ ned 21. říj 2012 16:41:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT

Pokračování ignorování role informačních a komunikačních technologií je zásadním nedostatkem celé revize RVP.

Autor:  Jana Blažková [ ned 21. říj 2012 16:56:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT

Celá revize je zase jen hašení požáru místo prevence. Ve všech ohledech- nekoncepční, nárazová akce.

Autor:  David Hawiger [ ned 21. říj 2012 17:19:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT

V informaci MŠMT, která dala podnět k této diskusi je na závěr zvýrazněna věta V této diskuzi je proto potřeba vyjadřovat se pouze k vyznačeným změnám.
Takže to beru tak, že jakákoliv podoba digitální gramotnosti není "na pořadu diskusního dne", pokud ji autoři navrhovaných změn již nezahrnuli.

Můžu poprosit předkladatele materiálů nebo moderátory, aby sestavili sumář změn, které prokazatelně souvisí s digitálními kompetencemi?
Stane-li se tak, pak určitě bude možné efektivně diskutovat o této problematice. Snad se shodneme, že digitální kompetence jsou již nedílnou součástí všech oblastí a oborů kolem nás, takže ty vzdělávací by se od toho neměly odchylovat.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 21. říj 2012 17:45:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT

Tož IT nebylo součástí meziresortních jednání. Bylo tam asi víc generálů než ajťáků :o

Autor:  RNDr. Pavel PEŠAT Ph.D. [ ned 21. říj 2012 20:32:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT

1) Na jiném místě Úpravy obecných částí RVP ZV
viewtopic.php?p=71785#p71785
jsem už napsal: Po prostudování návrhu revize lze jen konstatovat, že návrh naprosto ignoruje změny v oblasti informačních a komunikačních technologií, nereflektuje technologický vývoj v oblasti ICT ani rostoucí důležitost ICT v informační společnosti. Redakční rada revize RVP prostě hodila ICT přes palubu. V příkrém rozporu s tím, že stávající RVP-ZV se z hlediska ICT a informatiky ukázal jako koncepčně i obsahově nevyhovující. Minimálně návrh revize RVP předložený k diskusi postrádá aktualizace zohledňující vývoj ve vzdělávací oblasti, žádoucí specifikace mezipředmětových vazeb ostatních předmětů na ICT, vymezení informatiky jako součásti vzdělávací oblasti (viz např. Bobřík informatiky), návaznosti na potenciál ICT v předprimárním vzdělávání a mnohé další. Z hlediska ICT a informatiky nelze návrh hodnotit jinak než jako naprosto nedostatečný a koncepčně chybný.
2) Úřední rozhodnutí týmu pro revizi RVP, že se bude diskutovat jen k navrženým změnám (tj. diskuse k NEnavrženým změnám není žádoucí) mi v kontextu ICT připomíná politické rozhodnutí jednoho státníka o tom, že kybernetika je buržoasní pavěda. Pokud si pamatuji, také se o tom dlouho nesmělo diskutovat.

Autor:  Filip Vaculík [ pon 22. říj 2012 4:42:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT

Zdravím vás.

Víme, že revize je nutná. Víme, že budou nutné další revize. Což takhle zapracovat na tom, abychom připravili podmínky pro takový průběh revizí, který dá šanci něco zlepšit.

Nezlobte se na mě za to přirovnání, ale současný způsob řešení revizí mi přijde jako stavět dům v odlehlém močále. Sem tam nám pošlete fotky jak stavba krásně pokračuje, sem tam nás pozvete na párty, ale už moc niko nezajímá, že ta plesnivějící chatrč je daleko vzdálená důstojné budově kterou by si třeba ICT jistě zasloužilo.

Zase budeme kličkovat mezi definicemi, abychom dál učili žáky jak nám velí naše nejlepší vědomí a svědomí. Což o to, hopkáme takhle už léta, to spíš mladí zajíci z toho budou mít bolehlav. Snad se tím prokoušou a neskončí jen u toho, že budou hrát s žáky Counter Strike.

(Jak snadné je kritizovat, viďte.)
Filip Vaculík

Autor:  Filip Vaculík [ pon 22. říj 2012 18:16:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT

Přihodím pár oblázků, ať voda nestojí.

Nejen výuka ICT, ale celý mechanismus vzdělávání se stále víc točí úplně jinak a tady se staví na koncepcích a organizaci z dob Marie Terezie.

Není to zase tolik let zpátky, kdy jsem se skoro celý jeden ročník věnoval s žáky hardware. Pěkně od podlahy, jednotlivé komponenty, klíčové parametry, srovnání, ukázky, rozebírání a skládání, čištění, na závěr pak výběr komponent z ceníků několika firem a sestavení vlastních PC, které těch několik majetnějších i realizovalo.
To vše na druhém stupni běžné základní školy.
Dnes hardware nevěnuji ani 10% z toho. S nákupem PC odkazuji žáky na repasované počítače za 2k Kč.

Dnes je to zkrátka jinak. Už v páté třídě si dovoluji ten luxus, že si žáci sami volí oblast ICT na kterou se zaměří: grafika, video, programování tvorba webových stránek, správa SW, audio, kancelářské aplikace. Oblasti jsou jen orientační, vůbec se jich nemusí držet.
Každý žák si volí učivo podle sebe, plynule se spojují do skupin se stejnými zájmy, spolupracují, někteří pracují na započatých věcech i mimo školu, někteří zase potřebují záchranné lano v podobě jednoduchých step-by-step návodů.

Těch pár frontálních minut, o které je okradu, věnuji otázkám výběru cílů, hledání zdrojů, třídění a řazení znalostí, překonávání překážek, komunikaci, sebemotivaci a prezentaci prací.

Jak mám vysvětlovat školní inspekci návaznost na RVP?

Což takhle to postavit jinak:
Vzdělanostní minima, aby se řešilo to co žáci na své úrovni aktuálně potřebují, a aby mohli ve vyšších ročnících navázat a dále se rozvíjet.
Směrování ke znalostem potřebných v praxi.
Motivační prvky (rychlá zpětná vazba, dostatek oprávněného kladného hodnocení, přehledy znalostí, prostor pro prezentaci prací i nad rámec výuky, motivace k činnostem užitečným pro druhé, ...).
Bloomova taxonomie v digitálním světě.
http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2230
Schopnosti konkrétních skupin žáků.
Vlohy a preference jednotlivých žáků.
A kolem toho samozřejmě nezbytný aparát rozvoje znalostí a dovedností učitelů + smysluplné vybavování škol potřebnou technikou.

Ale ouha. Už jen ta minima. Obávám se, že někteří žáci zažijí výuku "základy práce s kancelářským balíkem" 4x i 5x za život :(
A znalosti potřebné v praxi? Tedy pro páťáky za 14..18 let. Pro srovnání, před 18 lety tu frčelo T602 a MS-DOS, navíc to nevypadá, že by měl vývoj v úmyslu zpomalovat.

Filip Vaculík

PS: Příště už se možná strefím do tématu a napíšu něco k revizi RVP.
Au revoir

Autor:  Mgr. Petr Naske [ ned 28. říj 2012 11:31:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT

Upozorňuji na článek a aktivitu Jednoty školských informatiků
http://goo.gl/s5Wj5

Dne 25/10 jsme poslali klasickou poštou dotazy na MŠMT
  • Jaké jsou důvody, které vedly k vypuštění vzdělávací oblasti ICT z revize RVP ZV?
  • Pokračuje MŠMT v práci na standardech v oblasti ICT (případně byly odborné práce zastaveny)?
  • Plánuje MŠMT v dalších letech inovovat i nadále RVP ZV? Jaký bude harmonogram a jakým konkrétním způsobem to bude provedeno?

Petr Naske

Moje osobní poznámka:
Diskuse o oblasti ICT není jen o navyšování povinné hodinové dotace či o "nafukování" textu v RVP ZV, jak bývá někdy mylně interpretováno. Vnímám za důležité prolnutí ICT gramotnosti do většiny oblastí RVP ZV a metodické vedení škol v tom, jak efektivně a moderně učit principy fungování technologií a jejich využívání pro řešení problémů ve všech oblastech života a vzdělávání. RVP ZV určuje nyní v učebním plánu povinnou jednu hodinu ICT na prvním stupni ZŠ a povinnou jednu hodinu ICT na stupni druhém, není řečeno v jakém ročníku tato hodina má být realizována. Neexistují tvrdá data ze škol, kolik disponibilních hodin školy věnují už nyní na oblasti ICT. Žáci přicházející na střední školy mají většinou velmi rozdílné znalosti a dovednosti z oblasti ICT, neexistuje shoda o hloubce osvojení oborových výstupů na konci základního vzdělávání tak, aby přechod žáků ze základní školy na další stupeň vzdělávání reflektoval optimální profil absolventa základní školy.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/