1.+2. Ano, KOV jsme zařadily do ŠVP RV. Přesto by se dalo diskutovat, zda jsou skutečně konkretizované a zda mladým začínajícím učitelkám jsou takovým přínosem, jak se očekává. K tomu by se asi nejlépe vyjádřily začínající učitelky a ne my s praxí kolem 30ti let. Někdo by mohl říci, že se vyhýbáme novým nápadům atd. ,ale kdepeak, Nejde o to, zda jsme konzervativní a nemáme rády změny. Jde o to, že se stále vymýšlí vymyšlené. Nové názvosloví, nové KOV, nové manuály ŠVP a evaluací a přitom tu vše už bylo a nebylo to špatné, ba naopak, bylo to lepší. A jak už jsem dnes říkala kolegyním, se kterými jsme diskutovaly nad tímto tématem: „je lehké si zvyknout na lepší způsob práce, ale pokud nám způsob předkládané práce připadá horší, pracuje se hůře“ Kdysi dávno tady byly jakési konkretizované očekávané výstupy. Nazývaly se „metodické plány“, kde byly přesně rozpracované cíle, úkoly, obsahy i náměty pro začínající učitelky, pokud by si nevěděly rady, jaký konkrétní cíl, úkol atd.si mají pod určitým pojmem představit. Později se začalo spekulovat, že to učitelky brzdí v kreativitě. Ale to je lež. Je to tak, jak to bývalo vždy..učitelka, kterou práce baví, si bude hledat nové obsahy a nápady,aby dětem předávala stále něco nového a také, aby i ji práce bavila a byla pestrá. Na druhou stranu ta, kterou práce nebaví, té nepomohou žádné manuály ani KOV a nemá tam co dělat. Rozdíl mezi dřívějšími metodickými plány a dnešními KOV vidím hlavně v tom, že v met.plánech se postupovalo systematicky, neopomněla se žádná tehdy „výchovná složka“. Nyní zmizely metodiky, které by ukazovaly začínajícím učitelkám, jak postupovat např. při nácviku obyčejného hodu horním obloukem, kotoulu či poskočného kroku, nezapomenout, že kromě kresby, malby a jiných technik je zapotřebí skládat papír dle návodu i bez, stříhat, vytrhávat.....Toto jsou jen střípky. Kde má k takovým informacím začínající učitelka přijít? Jestli je má hledat v KOV, tak já je tam všechny nevidím.
|