Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Konkretizované očekávané výstupy - KOV
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=699&t=20965
Stránka 7 z 8

Autor:  Olga Zapletalová [ sob 02. úno 2013 16:28:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV

1. "KOV" je přílohou našich TVP. Konkretizované výstupy jsou součástí našich jednotlivých třídních tématických plánů.
2. "KOV" je přínosem pro všechny učitelky, ať již začínající nebo pár let před důchodem. Já osobně učím téměř 35 let a "KOV" je mi oporou. :)

Autor:  Martina Dvořáková [ sob 02. úno 2013 21:40:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV

ot. č. 1 využívám velmi často, pokaždé když plánuji program, cíle z RVP a ŠVP pro mě dostaly konkrétní podobu. (Aspoň vím co mám dělat) jsem začínající učitelka v MŠ, praxi s dětmi mám,ale v oblasti sociálních služeb. A když jsem četla RVP napadlo mě jediné, proč dělat něco jednoduše, když to jde složitě - hlavně obyčejným věcem dejme odborné výrazy přejaté z jiných jazyků.
ot č. 2 mohlo by být v součástí
Myslím že revize ŠVP je potřeba, je obecné a volné jako současný trend v edukaci, chybí mi tam konkrétní věci, tabulky a přehlednost.(původní metodiky neznám - jak říkají mé starší kolegyně - byly výborné)

Autor:  Návštěvník [ pon 04. úno 2013 21:03:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV

Ot. č. 1 - V naší MŠ je využíváme, píšeme podle nich týdenní (i jiné dlouhodobější) plány. Zkrátka jsou přílohou k jednotlivým TVP.
Ot. č. 2 - Já jsem začínající učitelka a osobně si myslím, že jsou KOV zbytečné. Bohatě mi ke psaní plánů stačí RVP PV - jasné, přehledné. Osobně si myslím, že je to zbytečný "štos" papírů navíc, jsou podle mě zbytečně moc rozepsané.
RVP PV jasně udává cíle i výstupy, tak proč ještě tohle navíc?

Autor:  Lenka Urbanová [ stř 06. úno 2013 17:40:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV

V debatě o Smyslu RVP PV se objevil zajímavý příspěvek, který se věnuje také konkretizovaným očekávaným výstupům. Cituji i zde:
Libuše Parmová píše:
... RVP PV definuje jako jeden z hlavních principů akceptovat přirozená vývojová specifika předškolního dítěte, umožňovat rozvoj a vzdělávání v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb a vytvářet základy klíčových kompetencí dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání. Přičemž kompetencepředstavují soubory činnostně zaměřených a prakticky využitelných výstupů. Jejich osvojování však vyžaduje dlouhodobý a složitý proces, který je zahájen právě v předškolním vzdělávání, na nějž má ve stejném duchu navazovat vzdělávání základní, střední a předpokládá se, že se budou postupně dotvářet v průběhu celého života. Z uvedeného je zřejmé, že tyto činnostní výstupy nejsou jednoduše měřitelné kategorie. Nelze proto ani počítat s tím, že když si vytvoříme rastr velmi podrobných, konkretizovaných očekávaných výstupů, které si „odfajfkujeme“ jako splněné, budeme mít konečně po problému, budeme mít argumenty pro ty, kteří chtějí jednoduchá řešení. KOV trochu připomínají „Desatero předškoláka“, další materiál zveřejněný na stránkách MŠMT, který má prý pomoci pochopit rodičům RVP PV. Myslím si, že jít touto cestou, znamená popřít celou filosofii osobnostně orientovaného přístupu ke vzdělávání dětí předškolního věku v RVP PV. KOV jako povinnou součást RVP PV, považuji za návrat k dřívějšímu analytickému pojetí předškolního vzdělávání podle Programu výchovné práce pro jesle a MŠ, kde byl obsah vzdělávání členěn do výchovných složek, odpovídajících předmětové skladbě v ZŠ, aby byly děti na přechod dobře připravené. Stejně tak, pokládat KOV za metodiku (zejména pro začínající učitelky), dle mého názoru nelze, protože sice vymezují co, ale neříkají nám jak, nedávají žádnou metodickou podporu. Domnívám se, že RVP PV je dobrý výchozí dokument pro předškolní vzdělávání, ale určitě si zaslouží celkové zpřesnění, zjednodušení a zpřehlednění, nikoli rozšiřování. Za naprosto nezbytné ale považuji, aby se nad jeho revizí sešli nejen předškolní pedagogové, ale rovněž učitelé prvního stupně ZŠ, aby byly oba dokumenty propojené, navazovaly na sebe a bylo jasné, za co nese odpovědnost MŠ a kde začíná odpovědnost ZŠ. Aby nehledali jedni chybu na druhých, ale dospěli k vzájemnému pochopení, a tím prospěli dětem a kvalitě vzdělávání. ...

Souzníte s příspěvkem?

Autor:  Bohunka Trelová [ stř 06. úno 2013 22:19:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV

Ne, Leni, nesouzním s příspěvkem :!: Ani náhodou. Ale také se mi nelíbí, že si některé MŠ přidávají práci a KOVy zapracovávají do ŠVP :? . To mne celkem zaskočilo. Já bych si představovala, teď budu hodně konkrétní :mrgreen: , že mám KOVy po ruce, snad někde na stole, a když si nebudu vědět rady (ať už při plánování nebo v konkrétní situaci během dne), mrknu do nich a ujistím se, že jsem zvolila správně. Záměrně jsem vše takto zjednodušila, nemám ráda šroubované výrazy :mrgreen: :D :D

Autor:  Návštěvník [ stř 06. úno 2013 23:06:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV

Já se domnívám, že KOV nám tak připomínají "Program výchovné práce" proto, že při jejich zpracovávání se do "programu..." musely členky pracovní skupiny prostě dívat.
Jinak... měla jsem tu možnost učit na ZŠ i v MŠ a jako zásadní problém vnímám to, že po osobnostně orientovaném, integrativním přístupu dnes již mnohých MŠ přichází ostrý střih - nástup na základní školu - kde se naopak ve většině případů jede "postaru" a to jak v přístupu k dětem (žádné "Respektovat..." nečekejte), tak ve formách a metodách výuky. Pak samozřejmě základkoví učitelé mají pocit, že děti nic z MŠ neumí, nejsou zvyklé na to či ono, protože dříve děti chodívaly z MŠ "vycvičené" dle výchovných složek a vpodstatě předpřipravené na frontální způsob výuky. Ale to že se s dětmi v MŠ nic nedělá, je prostě omyl a nedorozumění. (Já osobně jsem byla často v šoku, jak zanedbané děti do školky chodí, a teď nemyslím materiální stránku, ale to, že se s nimi doma nestříhá, nekreslí, obyčejně nepovídá - a když to hodně zjednoduším, kdybychom si s nimi jako učitelky "jen" sedly k legu, naučily děti hrát si, povídaly si s nimi, vyslechly je, uděláme často moc. A já myslím, že děláme víc než to.)
Třetí pohled je pohled matky prvňáčka: současná škola není schopna zajistit většině dětí vzdělání podle jejich potřeb. Můj syn se nudí, potřeboval by náročnější podněty, ale je trestán za to, že má slabikář už přečtený. Jiné děti nestíhají. Ale jede se podle "kolonek", podle jakýchsi jednotných metodik, co by kdy děti měly umět. Realita je zcela jiná, vždy byla a bude - zapátrejte ve své paměti, co si ze školy pamatujete, co jste se učili a co bylo skutečně smysluplné a potřebné pro váš život. A k tomu se máme v MŠ vracet?

Autor:  Klára V. [ ned 10. úno 2013 17:24:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV

1. Využila jsem tím, že jsem si pročetla. Je možné, že využijeme při tvoření nových dokumentů, (ŠVP, TVP). Já osobně jsem do této doby často nahlížela do Metodiky pro podporu individualizace vzdělávání. Zde je vše podrobně vypsáno - očekávaný výstup, jak dítě může postupovat ve vývoji a čeho konkrétně si všímat, tím mám možnost následně zaznamenávat postup dítěte i do diagn. listů. KOV je pro mě vlastně to stejné, mimo to, že je zde pouze souhrn výsledných očekávaných výstupů.
2. Využiji pro rychlejší orientaci, bude to pro mě takový dokument po ruce ;)

Autor:  Návštěvník [ čtv 14. úno 2013 8:24:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV

Souhlasím s tím, že KOVY by měly být metodickým materiálem a zcela jistě potřebnýmv naší každodenní práci

Autor:  Marcela Němcová [ pát 22. úno 2013 14:10:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV

1. Konkretizované očekávané výstupy jsme využili při poslední aktualizaci ŠVP.
2. Paní učitelky je považují za velmi užitečné pomocníky při plánování činností s dětmi. KOV usnadňují učitelkám orientaci v jednotlivých oblastech RVP pro předšk. vzdělávání. Jsou pro ně srozumitelné. Využívají je při sestavování týdenních plánů práce.

Autor:  Lenka Urbanová [ sob 23. úno 2013 9:55:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV

Děkujeme všem za množství odpovědí! Pečlivě vaše příspěvky čteme a s tématy pracujeme! Velmi si vážíme vaší ochoty odpovídat!

Právě zpracováváme další souhrn všech témat v diskuzi. Jakmile bude hotový, předložíme vám jej k vyjádření a požádáme vás o upřesnění a další komentáře.

Byli bychom rádi, kdyby se nad tématy rozvinula debata. Prosíme, pokud v některém příspěvku najdete něco, k čemu byste se rádi vyjádřili, co byste rádi okomentovali, udělejte to.
V případě reakce na konkrétní příspěvek doporučujeme kliknout u onoho příspěvku na tlačítko "Citace". Dostanete se do editačního okna nového příspěvku, jak jste zvyklí, ale v okně bude připraven obsah příspěvku, na který chcete navázat. Ostatním pak bude jasné, co komentujete.
Další možností, jak se vyjádřit, jsou také hvězdičky pod příspěvkem, ty však mohou přidělovat jen přihlášení uživatelé.

Děkujeme!

Stránka 7 z 8 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/