Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Srozumitelnost RVP PV
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=699&t=20967
Stránka 2 z 4

Autor:  Mgr. Marcela Zajícová [ pát 11. led 2013 12:10:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Paní Syslová, omlouvám se, že zase "vrtám" do cílových kategorií, ale měla jsem opět na mysli zejména je. V bývalém výchovném plánu byly "CÍLE" - tento termín je každému jasný. Dnes máme kompetence a výstupy. A tyto zásadní pojmy RVP PV podle mě nejsou "vžité". Možná i proto, že není v RVP jasné jejich vymezení jak jsem psala v jiných vláknech.

Možná může být problém s pojmem INTEGROVANÉ VZDĚLÁVÁNÍ. V RVP PV je používán zejména v souvislosti s "integrovaným způsobem výuky". Ovšem v 8. kapitole - Vzdělávání dětí se SVP a dětí mimořádně nadaných je pojme "integrované vzdělávání" použit i v souvislosti s integrací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Napadá mě, zda by v této souvislosti nebylo vhodnější použít jiný termín, například inkluzivní vzdělávání.

Autor:  Jana Dvořáková [ pát 11. led 2013 15:30:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Pracovala jsem 6 roků podle programu Zdravé MŠ a zdál se mi sice podrobnější, ale srozumitelnější, přehlednější (i když jsem se jím dlouho "prokousávala"). V současné době se snažím třetím rokem studovat a pracovat podle RVP PV a některá terminologie mi přijde zavádějící: např. "dílčí vzdělávací cíle" jsou pro mě termínem, který by měl již vyjadřovat konkrétnější podobu cílů (měly by být propracovanější) a ne pouze obecnou terminologii.
Zpočátku jsem též nechápala proč jsou integrované bloky v ŠVP i v TVP, postrádala jsem srozumitelné vysvětlení jednotlivých rámcových cílů.
V současné době se mi líbí konkretizované očekávané výstupy, které rozpracovávají a upřesňují očekávané výstupy, ale nevím, proč se některé původní očekávané výstupy přesunuly do konkretizovaných (např.chápat slovní vtip a humor,utvořit jednoduchý rým) bez logické návaznosti na očekávané výstupy.
Dále navrhuji uspořádání do tabulek (podobné jako má Zdravá MŠ), jelikož je přehlednější.

Autor:  Květa Kubíčková Kubíčková [ pon 14. led 2013 16:45:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

zcela souhlasím,že dílčí cíle by měly být pojaty výstižněji a konkrétněji. V RVP je plno pojmů. Při pohospitačních pohovorech mají s nimi učitelky docela problém. Podle mě bych vycházela z dané očekávané kompetence(ale zvážit jejich reálnost), na tu napasuji konkrétní cíle a následně výstupy. Teď se stává, že postup v praxi je opačný. Učitelka se soustředí na výstup a od něho odvodí kompetenci. Žádná to neřekne nahlas. Je to vypozorováno z hospitací. Pomalu se v tom ztrácíme. Apeluji na konkrétnost a oproštění od obecných pojmů. Dejme si taky ruku na srdce, zda je vůbec možné uhlídat tu spoustu očekávaných výstupů, nehledě na to, že děti nejsou počítače do kterých narvu informace , dovednosti a dále. Jako bychom zapomínali na jejich věk, potřebu opakování. spontánní hru a podobně.Často děláme megalomanské projekty a prosté věci nám unikají. Možná je to i důvod , proč máme stále více odkladů.Ve školách u zápisu zkoušejí děti ze znalostí písmen atd., hrůza.
Můj názor je RVP zjednodušit. Mám vnuka, který navštěvuje MŠ v Dunsfoldu. Podle našich kritérií a náročnosti by tam nemohlo do ZŠ nastoupit ani jedno dítě. A jsou snad hloupější? Ne. A ještě bych chtěla upozornit na byrokracii, kterou jsou učitelky zatíženy. Trochu jsem se rozepsala, ale tak to cítím. :(

Autor:  Eva Vlčková [ stř 16. led 2013 15:19:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

S RVP PV jsme měli zpočátku problém se srozumitelností jak obsahovou tak slovní. Domníváme se, že byl příliš nadsazen a zbytečně komplikovaně, teoreticky sepsán. V té době bylo nabídnuto minimálně praktických seminářů k RVP a následnému zpracování ŠVP, TVP a téměř nikdo nevěděl, jak na to. Změny, které RVP PV zamýšlí, ještě nejsou plně zakotveny ve všech školách . Teorie se prostě mnohde ještě nepropojila s praxí. Je třeba v prvé řadě změnit pohled učitele na výchovu a vzdělávání dítěte, změnit jeho myšlení k individualitě dítěte a rozvoji dle jeho možností, podporovat ho v tom, kde je dobré (nikoliv dle zvyku poukazovat na chyby),ale také snížit administrativu kolem. Dostat do srdce učitele(nejen na papír) nové přístupy. A to je dlouhodobý a podstatný proces!
Myslím, že i to je důvod nízké zapojenosti do diskuse-školy prostě mnohde ještě tápou v naplňování obsahu a už přišla revize RVP PV. Souhlasím se zjednodušením RVP PV.

Autor:  ??? [ stř 16. led 2013 16:26:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Dobrý den,ráda se do diskuze zapojím. A prosím-zjednodušit!!! Jako dokument to sice vypadá skvěle, cizími názvy se to vskutku hemží, takže to vyvolává pocit něčeho nového,co někdo s velkým úsilím vymýšlel. Ale velká chyba! To vše už zde bylo, pouze tomu obyčejný člověk(potažmo rodič nevzdělaný v oboru) snadno rozuměl.Současný provoz v mateřské škole je opravdu o tom, doučit děti základní věci, které doma bohužel nezískají(sebeobsluha,řeč...) A pak je to stejné jako dříve- pouze učitelky ve věku, kdy opravdu dětem poskytují výborné vzdělávání a výchovu mají strach z diskuzí na poradách, protože se bohužel ztrácejí v cizích slovech a nic neříkajících termínech. Po diskuzi, která ve školce proběhla s rodiči nad ŠVP bylo zcela jasné, že srozumitelné pro ně je VV- kresba tuší-správné držení násadky-dbát na čistotu práce. Teorie se málokdy snoubí s praxí!

Autor:  Návštěvník [ čtv 17. led 2013 17:33:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Vystudovala jsem v roce 1994 za použití starých metodik. Když se objevilo RVP byla to pro mne ze začátku "španělská vesnice". Byla jsem spíše samouk a hodně jsem diskutovala s kolegyněmi z jiných školek. Jezdily jsme na semináře, kde nám občas připadalo, že ani samy školitelky neví, o čem to je. Musela jsem se odnaučit staré výrazy pro výchovy a používat nové. Inspektorky to vyžadovaly. RVP je srozumitelné, ale v současné době některé věci nepoužitelné. Spousta dětí nemá základy z rodiny. Rodina už není tak důležitá. Většinou musíme základy děti naučit v mateřské škole, protože rodiče na to nemají čas. Je důležité se jim věnovat individuálně, ale kdy to chcete stíhat? Spousta papírování u každého dítěte, nehledě na kancelářskou práci.

Autor:  Šárka . [ čtv 17. led 2013 22:44:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Souhlasím s předchozími příspěvky. Starý PVP pro MŠ byl perfektně rozpracován, v něm jsem se orientovala bez problémů, všem pojmům jsem rozuměla. Mám pocit, že čím jsem starší, tím víc času trávím psaním příprav a stále víc mnou cloumá nejistota, zda to mám všechno dobře. Jsem pro zjednodušení RVP PV - pro užívání jednotných názvů ( jednou je v textu způsobilost, pak kompetence, pak výstup -s.16) , jsem pro zpřehlednění do tabulky, kde bude zřetelná návaznost - od obecného ke konkrétnímu ( klíčová kompetence - očekávaný výstup - konkretizovaný očekávaný výstup),abych si mohla pro své téma stanovit jen konkretizované očekávané výstupy a k nim si volit činnosti, metody a formy práce. To je přece nejdůležitější: promyslet organizaci činností tak, aby to děti zaujalo, aby si hrály ve skupinkách a já byla k dispozici všem svým 26 dětem.

Autor:  Lenka Urbanová [ sob 19. led 2013 16:30:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Do aktualit jsme přidali stanovisko Českého výboru Světové organizace pro předškolní výchovu (OMEP), které se vyjadřuje i ke srozumitelnosti RVP PV.
Citace z dokumentu:
Citace:
Doporučujeme zjednodušit a sjednotit terminologii, např. autoevaluace/vlastní hodnocení. Některé pojmy, např. prožitkové učení je třeba lépe vysvětlit. Celá kapitola „Specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce“ by zasloužila jednoznačnější výklad.

Autor:  Zora Syslová [ sob 19. led 2013 18:17:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Plně se ztotožňuji s příspěvkem paní Evy V, že úpravy RVP PV přišly aniž by se zjistilo, jak a jestli vůbec se v mateřských školách pracuje podle požadavků RVP PV. Také se domnívám, že v začátcích zavádění RVP PV bylo mateřským školám dáno málo podpory s pochopením podstaty osobnostního rozvoje dítěte. Chybí tady něco jako „didaktika školy mateřské“, která by osvětlila přístupy současného pojetí předškolního vzdělávání. O tom se psalo ve vedlejší větvi - obsah RVP PV. Stejně tak se vedle připomínkují cílové kategorie (kompetence, dílčí cíle, výstupy).
Velmi děkuji za zkušenosti a názory Květy. Ty by nám hodně pomohly. Hospitace jsou určitě skvělým prostředkem k odkrývání problémů učitelek (samozřejmě také jejich pozitivních stránek práce).
Je fajn, že se zapojujete!!! Vypadá to, že se bude muset hledat „jednodušší“ jazyk pro RVP PV a možná, že diskuze také přispěje k větší pozornosti věnované předškolnímu vzdělávání v České republice! A možná i k hledání podpůrných prostředků k její vyšší kvalitě!!!

Autor:  Návštěvník [ pon 21. led 2013 14:18:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Zora Syslová píše:
Plně se ztotožňuji s příspěvkem paní Evy V, že úpravy RVP PV přišly aniž by se zjistilo, jak a jestli vůbec se v mateřských školách pracuje podle požadavků RVP PV. Také se domnívám, že v začátcích zavádění RVP PV bylo mateřským školám dáno málo podpory s pochopením podstaty osobnostního rozvoje dítěte. Chybí tady něco jako „didaktika školy mateřské“, která by osvětlila přístupy současného pojetí předškolního vzdělávání. O tom se psalo ve vedlejší větvi - obsah RVP PV. Stejně tak se vedle připomínkují cílové kategorie (kompetence, dílčí cíle, výstupy).
Velmi děkuji za zkušenosti a názory Květy. Ty by nám hodně pomohly. Hospitace jsou určitě skvělým prostředkem k odkrývání problémů učitelek (samozřejmě také jejich pozitivních stránek práce).
Je fajn, že se zapojujete!!! Vypadá to, že se bude muset hledat „jednodušší“ jazyk pro RVP PV a možná, že diskuze také přispěje k větší pozornosti věnované předškolnímu vzdělávání v České republice! A možná i k hledání podpůrných prostředků k její vyšší kvalitě!!!


Dobrý den, pokud bude RVP PV nějak zásadně upraven, bylo by dobré, udělat plošné školení pro všechny učitelky, aby vše nové bylo využito v praxi.

Stránka 2 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/