Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Srozumitelnost RVP PV
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=699&t=20967
Stránka 4 z 4

Autor:  Lenka Urbanová [ sob 23. úno 2013 9:56:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Děkujeme všem za množství odpovědí! Pečlivě vaše příspěvky čteme a s tématy pracujeme! Velmi si vážíme vaší ochoty odpovídat!

Právě zpracováváme další souhrn všech témat v diskuzi. Jakmile bude hotový, předložíme vám jej k vyjádření a požádáme vás o upřesnění a další komentáře.

Byli bychom rádi, kdyby se nad tématy rozvinula debata. Prosíme, pokud v některém příspěvku najdete něco, k čemu byste se rádi vyjádřili, co byste rádi okomentovali, udělejte to.
V případě reakce na konkrétní příspěvek doporučujeme kliknout u onoho příspěvku na tlačítko "Citace". Dostanete se do editačního okna nového příspěvku, jak jste zvyklí, ale v okně bude připraven obsah příspěvku, na který chcete navázat. Ostatním pak bude jasné, co komentujete.
Další možností, jak se vyjádřit, jsou také hvězdičky pod příspěvkem, ty však mohou přidělovat jen přihlášení uživatelé.

Děkujeme!

Autor:  Hana Schenková [ pon 25. úno 2013 16:28:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Domnívám se, že měnit RVP PV by se měl až ve chvíli, kdy bude provedena odborná, nezávislá sonda a následná analýza dat, jak se ŠVP PV realizují v praxi MŠ. Proč se tímto nikdo nezabývá? Problém vidím v tom, že nemáme nastavena žádná konkrétní kritéria kvality - a to je pak těžké provádět sběr. Proto je tak obtížné zpracovat autoevaluaci. "Proces změny" individualizace PV dle mého názoru není jěště zdaleka dokončen, proto považují za nešťastné zavádět změny další.
Mám hrůzu z toho, že revize bude provedena na základě "dojmologie", přibudou další pojmy a povinnosti, pedagogický terén bude dál "lapat po vzduchu", protože bude chybět systémové proškolení terénu.
Jen spokojená učitelka vychovává spokojené děti. Proto já vidím kvalitativní posun ve výchově a vzdělávání předškolních dětí v systematické, profesní podpoře pedagogů PV z úrovně MŠMT.

Autor:  Eva [ stř 13. bře 2013 11:32:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Podle našeho pedagogického kolektivu nemá cenu něco měnit,když se ještě nepřišlo na to,zda stávající RVP PV vyhovuje - plošně.Nebo jsou někde nějaké výstupy nebo šetření? My jsme rádi,že jsme se tím prokousali,rozumíme tomu a víme ,jak máme s RVP PV pracovat.Názvosloví se nám dostalo pod kůži.Další změny pouze přispějí k papírování a nezkvalitní práci s dětmi - a o ní nám stále jde - o spokojené dítě,dobře připravené k dalšímu vzdělávání.Měla by se věnovat větší pozornost předškolnímu vzdělávání v České republice! A možná i k hledání podpůrných prostředků k její vyšší kvalitě!!!

Autor:  Vladimír Václavík [ pon 18. bře 2013 12:40:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Opět se tu vynořila otázka, zda je vůbec nutné revidovat stávající RVP PV. Zejména když nemáme přesvědčivé argumenty, že ten stávající je špatný.
Systém vzdělávacích programů byl vytvářen pro nové podmínky po pádu komunismu. Požadavek více úrovní se objevil v Bílé knize a později byl uzákoněn. Podle návrhu Strategie vzdělávací politiky do roku 2020 se na záměrech vymezených v Bílé knize nemá nic měnit. Pokud jde o konkrétní podobu vzdělávacích programů je třeba s inovacemi počítat, to je přirozený a žádoucí proces.
Je potřeba, aby se o možných úpravách RVP PV diskutovalo. Místo zde mají konkrétní návrhy na zlepšení tohoto dokumentu i názory těch, kdo mají určitou odpovědnost za jeho podobu.
Já se například přikláním k tomu, aby RVP byl méně rozsáhlý a aby byl srozumitelnější (právě srozumitelnosti RVP PV se týká tato část diskuse). Například systém vzdělávacích cílů mi připadá zbytečně složitý.
Nejsem si úplně jistý, zda některé kolegyně chápou správně roli RVP. Bílá kniha to uvedla už dávno: Úlohou státu je především definovat pravidla hry (stanovit cíle atd.), úlohou školy je vzdělávací cíle co nejlépe realizovat na základě své profesionální odpovědnosti. A to už se jedná o cíle, které si v rámci pravidel stanovených státem mateřská škola sama stanoví ve svém ŠVP. Není možné chtít, aby RVP PV byl i jakousi metodickou pomůckou - "programem výchovné práce", dokonce direktivního charakteru.
RVP PV má podněcovat iniciativu a tvořivost pracovníků MŠ. Otázka tedy zní: Splňuje stávající dokument tento požadavek?

Autor:  Marta Lierová [ čtv 04. dub 2013 22:01:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Dobrý den, mnohem víc srozumitelnější pro orientaci v dané problematice je mi slovenský RVP (i pro děti s hendikepem). PVhttp://www.statpedu.sk/files/document ... sced_0.pdf. Měla jsem ho společně se starým Programem pro mateřské školy a jesle "k ruce" při tvorbě ŠVP.
Osobnostní rozvoj chápu jako nabídku činností každému dítěti, která záleží na tvořivosti, fantazii učitelky. Zapojení všech dětí do některé z činností je vzhledem k vysokému počtu dětí - nebo velikosti tříd či počtu pedagogů ve třídě (1) - s vyvážeností vlastní hry dítěte velmi náročné.
Tak ať se nám daří, elán nezmizí a papírování ubývá.

Autor:  Marie T. [ úte 09. dub 2013 8:46:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Srozumitelnost RVP PV

Marta Lierová píše:
Dobrý den, mnohem víc srozumitelnější pro orientaci v dané problematice je mi slovenský RVP (i pro děti s hendikepem). PVhttp://www.statpedu.sk/files/document ... sced_0.pdf. Měla jsem ho společně se starým Programem pro mateřské školy a jesle "k ruce" při tvorbě ŠVP.
Osobnostní rozvoj chápu jako nabídku činností každému dítěti, která záleží na tvořivosti, fantazii učitelky. Zapojení všech dětí do některé z činností je vzhledem k vysokému počtu dětí - nebo velikosti tříd či počtu pedagogů ve třídě (1) - s vyvážeností vlastní hry dítěte velmi náročné.
Tak ať se nám daří, elán nezmizí a papírování ubývá.

Odkaz v příspěvku nefunguje, funkční link zde: http://www.statpedu.sk/files/documents/ ... sced_0.pdf

Stránka 4 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/