Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Obsah RVP PV
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=699&t=20969
Stránka 1 z 3

Autor:  Zora Syslová [ pon 12. lis 2012 19:02:10 ]
Předmět příspěvku:  Obsah RVP PV

Školský zákon přinesl povinnost zpracovávat školní vzdělávací programy podle druhé verze RVP PV z roku 2004 (v 1. verzi RVP PV z roku 2001 nebyly klíčové kompetence). Je tomu tedy již 8 roků, co mateřské školy s RVP PV pracují.

Otázky se tedy týkají následujících okruhů:
  1. Jak často se k RVP PV „vracíte“?
  2. Které části RVP PV považujete za zdařilé, konkrétní a vyhovující?
  3. Které části RVP PV by potřebovaly lépe formulovat a proč?
  4. Domníváte se, že rozsah RVP PV a jednotlivé kapitoly v něm jsou dostačující?

Prosíme, uveďte vždy číslem, na kterou otázku odpovídáte. Děkujeme!

AKTUALIZACE 27.2.2013:
Děkujeme všem za množství odpovědí! Pečlivě vaše příspěvky čteme a s tématy pracujeme! Velmi si vážíme vaší ochoty odpovídat!

Právě zpracováváme další souhrn všech témat v diskuzi. Jakmile bude hotový, předložíme vám jej k vyjádření a požádáme vás o upřesnění a další komentáře.

Byli bychom rádi, kdyby se nad tématy rozvinula debata. Prosíme, pokud v některém příspěvku najdete něco, k čemu byste se rádi vyjádřili, co byste rádi okomentovali, udělejte to.
V případě reakce na konkrétní příspěvek doporučujeme kliknout u onoho příspěvku na tlačítko "Citace". Dostanete se do editačního okna nového příspěvku, jak jste zvyklí, ale v okně bude připraven obsah příspěvku, na který chcete navázat. Ostatním pak bude jasné, co komentujete.
Další možností, jak se vyjádřit, jsou také hvězdičky pod příspěvkem, ty však mohou přidělovat jen přihlášení uživatelé.
Děkujeme!

Autor:  PavlaKickova@seznam.cz [ čtv 29. lis 2012 6:36:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Obsah RVP PV

Otázka č. 1:
S RVP PV pracujeme vždy v přípravném týdnu nového školního roku, kdy hodnotíme, co se nám v tom minulém povedlo a na podkladě tohoto hodnocení případně upravujeme ŠVP.
Otázka č. 2:
Na zdařilé a méně zdařilé části RVP PV nerozdělujeme.
Otázka č. 3:
Přivítali bychom, kdyby v RVP PV bylo popsáno jak vypadá dítě, které přichází do MŠ z rodiny a jaký by měl být profil předškoláka opouštějícího předškolní vzdělávání.
Otázka č. 4:
K obsahu nemáme připomínky.

Autor:  Jana Blažková [ čtv 29. lis 2012 9:11:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Obsah RVP PV

Nemyslím si, že by bylo vhodné popsat, jak vypadá dítě, které přichází do MŠ- každé dítě ja naprosto jiné a nelze do dokumentu shrnout, jaké je. Mnohdy ani neodpovídají různé tabulky vývoje apod. Profil předškoláka už problém není.

Autor:  Mgr. Marcela Zajícová [ pát 14. pro 2012 14:21:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Obsah RVP PV

1.S RVP PV pracuji vždy na začátku roku a pak při plánování (zj. při práci s cíli).
4. Kapitoly jsou naprosto dostačující.

Autor:  ÚčaMŠ [ pát 04. led 2013 16:01:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Obsah RVP PV

1. Hlavně v období úprav ŠVP.
2. Dobře jsou popsány podmínky vzdělávání.
3. Upřesnit bych potřebovala Zásady pro zpracování ŠVP (kap. 10, hlavně část týkající se vzdělávacího obsahu. Co by mělo být obsahem Integrovaných bloků - opravdu to musí být konkrétní činnosti (jak leckdy chce inspekce), nebo to mají být očekávané výstupy, nebo dílčí cíle? A co kompetence jak ty tam mají být zapracovány? Když jsme je chtěli propojit s dílčími cíli, tak to šlo opravdu ztuha (museli jsme je různě "trhat"). Také bych přivítala více informací k evaluaci :geek:

Autor:  Zora Syslová [ čtv 10. led 2013 11:49:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Obsah RVP PV

Z Vašich příspěvků vyplývá, že RVP PV berete do ruky zejména, když upravujete svoje ŠVP. Což je pochopitelné a určitě dobré. Moc děkuji za konkrétní připomínku „úči MŠ“ o potřebě lépe zpracovat kapitolu 10 RVP PV. Plně s ní souhlasím.
Ještě se najde někdo, kdo pomůže odhalit „slabá“ místa RVP PV? A souhlasí ještě někdo s „účou MŠ“?

Autor:  Mgr. Marcela Zajícová [ pát 11. led 2013 11:44:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Obsah RVP PV

Souhlasím s "účou" a jak jsem psala ve vedlejším vláknu a paní Syslová zde formulace cílových kateforií je v RVP PV podle všeho problém. Určitě by bylo v hodné v revizi RVP PV cílům věnovat větší pozornost a hlavně jasně vymezit, jaké cílové kategorie mají být uvedeny v ŠVP, TVP (při zpracovávání integrovaných bloků), s jakými cílovými kategoriemi pracovat při evaluaci apod. (A případně cílové kategorie "zjednodušit ;) ). Určitě by tuto změnu a jasné vymezení v RVP PV uvítala nejedna učitelka.

Autor:  Návštěvník [ úte 15. led 2013 16:56:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Obsah RVP PV

1. Do RVP PV nahlížím při plánování před zahájením školního roku, při přípravě na kontrolní činnost a při přípravě programu pedagogických rad.

2. Neposuzuji.
3. Neposuzuji.
4. V běžné praxi nejméně nahlížím do klíčových kompetencí a dílčích vzdělávacích cílů. Pracuji s očekávanými výstupy.

Zdeňka Hýžová

Autor:  Irena Šopíková [ stř 16. led 2013 17:26:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Obsah RVP PV

1. K RVP PV se vracíme při plánování každého tématu. Máme ale všechny cíle, výstupy i kompetence zapracované do ŠVP PV, takže skrze něj. Nabídku činností máme okopírovanou, takže s ní pracujeme taky vždy. Rizika jen občas pročteme, ať na ně nezapomeneme. Podmínky vzdělávání využíváme asi 1x ročně při tvorbě evaluační zprávy. Ostatní části spíš jen když tvoříme nový ŠVP PV, tj. 1x za 3 roky.
2. Za zdařilé části považuji především zpracování podmínek. Přesně se podle nich dá zorientovat, jak mají být v MŠ nastavené. Úvodní části jako vymezení kurikula a cíle předšk. vzdělávání podle mého názoru jasně, stručně uvádějí do problematiky.
3. V části vzdělávacích oblastí vidím mezery hlavně v nepřehlednosti. Každá škola si musí sama rozhodovat skrze které cíle a výstupy bude dosahováno kompetencí a ne vždy je to jednoznačné. Evaluaci považuji za jednu z nejdůležitějších činností v mateřské škole a RVP PV se jí věnuje jen stručně. Pokud se ale použije manuál k autoevaluaci, tak je možné ji kvalitně provádět.
4. Odpověď souvisí s už zmíněnou evaluací. Ráda bych taky, kdyby byla k mání (možná jen ve formě doplňkového materiálu k RVP PV) nějaká moderní ucelená metodika podle požadavků RVP PV. Zorientovat se v nabídkách nakladatelství není úplně jednoduché a ne vždycky jsou materiály kvalitní.

Autor:  Kristýna Zemanová [ čtv 17. led 2013 14:29:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Obsah RVP PV

Jak často se k RVP PV „vracíte“?
Pracujeme s ním neustále: v přípravném týdnu při aktualizaci ŠVP, při stanovování IVP (především s dílčími vzdělávacími cíli) a každý měsíc stanovujeme očekávané výstupy.
Které části RVP PV považujete za zdařilé, konkrétní a vyhovující?
Stručné, nevyhovující zpracování evaluace, dobré zpracování vzdělávacích oblastí.
Které části RVP PV by potřebovaly lépe formulovat a proč?
Podlé mé kolegyně (Zuzana Uhlíková) by lepší rozpracování viděla v části dítě a společnost - obsah estetické výchovy :)

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/