Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: úte 15. led 2013 14:13:14 
Dobrý den,
k RVP PV po 33 letech praxe v MŠ Vám sdělím tuto zkušenost.
Děti i rodiče chtějí český srozumitelný vzdělávací program, ne anglický. Stačilo jen z výchov odstranit komunistická hesla jako "soudružka učitelka" .Vím, že to myslíte dobře, ale není to až tak u 3 letého dítěte samozřejmostí vámi očekávané kompetecce (už toto slovo děsí rodiče)splnit. Dítě zraje v předškolním věku k učení a Vy už požadujete rovnou učení.
Vůbec mě nepřekvapuje, že to v praxi moc nefunguje. Celý RVP PV je moc hezký, estetický dokument, ale chcete po dětech, aby zrály dřív. Přírodu neošidíte. Je vypracovaný od stolu. Praxe je jednodušší, dítě je na začátku svých potřeb (Maslow) a zráním se dostává do té špičky "pyramidy potřeb".
Chcete být na evropské úrovni, ale my jsme na ni byli i s výchovami (mohu potvrdit z konference eTwinningu ve Waršavě, kde jsem se setkala s 23 učitelka z EU, divli se co měníme, oni se chtěli učit od nás )
Před 89 rokem učitelky musely rozvíjet tak dítě a provázet ho vývojovým zráním tak, aby neopoměly žádnou složku. Rodiče tomu rozuměli, nepotřebovali slovník.Dnes se na spoustu prvků zapomíná. Nectí se rodina jako jistota dítěte.Ale je to problém celé české společnosti a vládní podpory rodiny.
Každé nadané dítě mělo možnost navštěvovat zájmový kroužek (dnes nahradily SVČ za peníze). Každé "slabší dítě" a těch je v MŠ většina než dozrají, mělo plnou podporu a péči. Jediné co bylo špatně, přeplněné třídy. Vím o čem mluvím a nejsem vůbec proti novinkám, naše MŠ dostala i národní cenu za projekt v eTwinningu, krásně česky jsme si vyměnili s MŠ Mošovce a polskou MŠ své postupy práce a věřte nevěřte ani v Evropě nechtějí výchovu, tak dobře zavedenou, předškolních dětí v ČR i když v socialismu, závratně měnit. Navíc je to i o kvalitě a vzdělání učitelek. Proč stále není požadováno VŠ vzdělání. Učitelky už nejsou partnery vzdělanějších rodičů ale "hlídačky" dětí. Ani se jim nedivím, že se tak na učitelky dívají. Celý nečeský RVP PV snížil prestiž učitelky MŠ ve společnosti a Vy se divíte, že nechtějí diskutovat??? O čem, vždyť jsme vám říkali už v roce 2003 ne a stejně jste neslyšeli a uděláte si to zase po svém, protože vás tato práce (vymýšlet RVP PV) živí. Vzali jste hlavní kompetence profesi učitelka MŠ ve společnosti. Tak vydělávejte takto dál. Zřejmě bude trvat národu českému zase nejmíň dvě generace, než si přizná, že USA s námi manipuluje tak jako SSSR. A na závěr sdělím, že je mi líto 33 let poctivé práce, podhodnocené(bez platového postupu-takže skončím v bídě a zapomění) v každé jiné vyspělé zemi si učitelů váží a ti také svým špičkovým vzděláním jsou pro společnost rovnými partnery. Ale to bude muset zase vše skončit střílením ve školách, aby si lidstvo uvědomilo jednoduchost vzdělávání. Důslednost.
Mgr. Bc. Eva Goldová, ředitelka MŠ Chomýž


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne úte 15. led 2013 18:45:23, celkově upraveno 1
úprava předmětu příspěvku


Nahoru
  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: úte 15. led 2013 17:33:15 
Máte pravdu, že vnímání rodiny jako hlavní jistoty dítěte je v naší společnosti nedostatečné. A rozumím i Vašim pocitům, které jste popsala. Taky mě štve, že se ve školství všechno točí kolem peněz a měřitelných výkonů. Ona totiž spokojenost a radost se špatně vypisuje do tabulek. Ale přece jen bych neházela flintu do žita. Pořád kolem sebe vidím dost učitelek, které učí podle zdravého rozumu a s láskou k dětem.
Zdeňka Hýžová


Nahoru
  
 
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: diskuse k RVP PV
PříspěvekNapsal: úte 15. led 2013 18:56:00 
Souhlasím s kolegyněmi. Předškolní vzdělávání probíhá stále stejně, jsou tam výtvarné, pracovní, tělesné a rozumové složky jako dříve, stanovujeme si cíle i výstupy jako předtím, než byl VYMYŠLEN RVP, ale akorát jsou zde překombinovány slova, jako je Režim dne, tedy dnes Organizace dne. Jaký je v tom rozdíl? RVP je jen o slovíčkaření. Popravdě, sama se v tom stále těžko vyznávám. A nikdo z nás neví, zda má ve škole podle RVP správně zpracovaný ŠVP. Nejvíce mne zneklidňuje, že dnešní rodiče si stále více začínají myslet, že mateřská škola má po dobu pobytu dítěte v MŠ (tj.3-4roky) naučit jejich děti VŠECHNO. Od toho tam přece jejich dítě chodí. Tak jak pro každého zajistit individuální vzdělávání? Ne MŠ, ale chůva. Chápu, že dnes na děti už rodiče nemají tolik času jako dříve, ale přece, co dítě pochytí a naučí se z domu, to si nejvíce odnáší do dalšího života i do dalšího vzdělávání. MŠ přece jen doplňuje rodinnou výchovu!!! Nebo to už dnes neplatí??? Bc.Lenka Veselá (MŠ Němčice).


Nahoru
  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: úte 15. led 2013 21:34:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 01. zář 2009 19:31:45
Příspěvky: 6
Souhlasím plně s paní ředitelkou Goldovou. Je to podobné, jako s RVP pro ZV. Po učitelkách MŠ se nyní chce, aby se z nich staly teoretikové a vyjadřovaly se k něčemu, co stvořili lidé pohybující se a tvořící tento RVP v akademickém skleníku. Obsah je pro učitelky těžko uchopitelný, musí si ho překládat do normální řeči,aby přesně pochopily,co měl "autor" na mysli a v potu tváře potom formulují takový obsah, který by byl uchopitelný i např. pro rodiče. Za to ale učitelky nejsou placené. Nebo si někdo myslí, že mají málo práce s tím, aby výstupy realizovaly ve své denní činnosti? Proto se v diskuzi nikdo moc nevyjadřuje. Máme pocit, že ať řekneme cokoli,"nahoře" na to nikdo nebere ohled. Formulovat takové dokumenty mají akademicky vzdělaní lidé, ale s určitým spojením s terénem v dnešní době, aby formulovali takové cíle, které jsou realizovatelné a nechme potom naše tvořivé učitelky v klidu pracovat, aby takto "akademicky a odborně" vytvořený rámec naplnily obsahem.Změna by přece měla být spíš v nových metodách a formách práce, v přístupu učitelů k dětem i k rodičům a učitelky by měly mít dostatek prostředků k tomu, aby se v DVPP vzdělávaly v tomto směru a ne, aby neustále vytvářely nějaké plány. Rámec by měl být obecný, platný pro všechny.
ředitelka ZŠ a MŠ Ivančice-Němčice


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: stř 16. led 2013 0:57:55 
Souhlasím se všemi předpřispěvovatelkami. Ti od zelených stolů slovíčkaří a očekávají od tvrdě zapřažených kantorů rozumy, aby časem opět vytvořili texty a rozeslali do škol k doplnění či opravě v ŠVP. Není to ovšem problém pouze mtškol, to samé v bleděmodrém je v zškolách. Jen víc a houšť a FINANCE žádné!!!


Nahoru
  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: stř 16. led 2013 18:33:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 16. led 2013 17:10:02
Příspěvky: 2
Dobrý den, souhlasím s předchozími příspěvky. Cizí nová slova, ke kterým si člověk musí vzít slovník. Divíte se - denně si uvědomuji jaký ve propastný rozdíl mezi tím, jak celý den mluvím na děti - jak jim musím vše vysvětlovat hezky česky (vždyť jsme Češi! a svůj rodný jazyk bychom měli používat!)Když mě nechápou, musím použít jiná vhodná srozumitelná slova, aby pochopili např.postup činnosti. Pokud mi nerozumí - samy se zeptají: co je to ... a dožadují se vysvětlení slova... a zase hledám ty nejjednodušší slova, kterým budou rozumět... A to jsem u předškolních dětí.Za svou učitelskou éru (26let) jsem zažila několikeré přejmenování pojmů, za které nás OŠI peskovalo. Pamatujete: úkol-cíl, obsah-námět,... a opět nová slova. Proč? Abychom ukázali, že ovládáme cizí slova? Zvýší se tak naše úroveň v očích veřejnosti? Nezvýšíme si svou prestiž tím, že svěřené dítě bude v MŠ spokojené, bude tam chodit rádo, že bude mít tvořivou učitelku, které místo nějakého papírování zbyde čas hledat nové nápady v časopisech a knihovnách, výstavách apod., připravit pro děti pomůcky pro zajímavou činnost (někdy je to velký problém při nedostatku FINANCÍ!!-no hlavně, že každý nový vyšší úředník si vybaví novou kancelář i s kobercem rok starým... a na postižené a vážně nemocné děti se musí sbírat peníze na ulici?!?). I já jsem pro zjednodušení a pro srozumitelnost. U nás je hitem inteligenční myšlenková mapa. Již názvy jednotlivých inteligencí jsou na zlomení jazyka. Máte pisatelky pravdu, že rodič nemůže mít ani páru o tom, "co s dětmi vyvádíme".. Někdy mám pocit, že čím víc v dokumentu bude více cizích slov, čím více popíšeme papíru, tím lépe. Dávám za pravdu prvnímu příspěvku, že jsme měli i dřívějších dobách výborné školství - J.A.Komenský učitel národů - že by se na něj v poslední době zapomnělo - že by těď bylo v kurzu "odstřelování" učitelů, když se někomu nebudeme líbit? VŠ to nezmění! "Červený diplom" ještě z nikoho učitele neudělal - to musí být v něm. Mám pocit, že naše současná společnost je přeborníkem v tom, jak všechno dobré a lety prověřené zrušit a to nejem ve školství... Snad mi dáte někdo za pravdu, že Češi a Američané mají každý svůj původ, své dějiny a leta se společnosti vyvíjeli samostatně na jiných základech, tudíž máme jinou mentalitu, jsme rozdílní, ale NÉ hloupí! Tak proč se "opičit"? Co kdyby se učili oni od nás-to si tak nevěříme? Trochu hrdosti by nám neškodilo.Proto si myslím, že nemůžeme vše přebírat od nich. Neupírám dětem jejich práva(někteří z nich mají velmi těžký život),ale mám pocit, že mají větší práva než my učitelé. Čím to asi je? Pohledem veřejnosti na nás. Zapálená tvořivá učitelka, která nekouká na čas ani prostředky - ano i na peníze, které utratí za knihy, časopisy, materiál apod.-na které není a také ani na výši platu - bude ohroženým živočichem v našem státě Možná, kdyby se méně papírovalo bylo by čtvrtky a barevné papíry. Co myslíte...


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 4
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: stř 16. led 2013 22:28:13 
Velice trefně jste vystihla vše, co je jednoznačně dané a všem jasné. Však není daleka doba, kdy se na základě myšlenek JAK společně s českým školství, s výsledky našeho školství pyšnila celá pedagogická veřejnost. Nemálo zemí si právě náš systém bralo jako VZOR. Kde je 4. místo ve vědomostech českých žáků v matematice? V současné době se utápíme na spodních příčkách žebříčků . . . V čem je chyba, v učiteli, v žácích, rodičích?


Nahoru
  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: sob 19. led 2013 13:48:58 
Dobrý den,
neměla jsem v úmyslu se do této diskuse zapojit, protože v tom nespatřuji velký smysl a silně pochybuji o tom, že se někdo bude příspěvky hlouběji zabývat. Nenapsala bych nic nového a mohu jen plně souhlasit se všemi názory předešlých kolegyň. V oblasti předškolní výchovy pracuji mnoho let a prakticky jsem letos již v důchodovém věku. Jen si lámu hlavu nad tím, jak je možné, že se u tzv. "zelených stolů" objevují stále stejná jména. Ať je před revolucí nebo po revoluci. Pracovala jsem v době, kdy se v naší mateřské škole zaváděly do praxe nové osnovy, vše bylo celkem přehledně zpracované. Samozřejmě doba se vyvíjí a nelze zůstat stát na jednom místě. Ale překopat vše, dát všemu nové pojmy, když jádro věci zůstává v podstatě stejné? Ptám se, proč? Dříve byly zpracované metodiky, prošly jsme během studií praxí, která nás na povolání dostatečně připravila a z těchto načerpaných zkušeností a vědomostí čerpáme dodnes.To začínajícím učitelkám opravdu převážně chybí. Myslím, že mi dají za pravdu všechny pani učitelky v mém věku. Ale člověk by měl být optimista a tak i já budu věřit ve zdravý lidský rozum.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku : 3.5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: sob 19. led 2013 19:06:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 25. čer 2010 11:08:10
Příspěvky: 44
Tady to vypadá na velmi skeptickou větev! Úplně nechápu, z čeho vycházejí názory, že RVP PV se opírá o americké zkušenosti. Jde spíše o vliv EU. Také úplně nesouhlasím s tím, že tvorbou RVP PV by se měli zabývat někdo „nahoře“ či akademici. To spojení s terénem se děje právě touto diskuzí.
Chápu tu nedůvěru, že nebudou brány tyto příspěvky v potaz. V minulosti bylo „vyslyšeno“ skutečně jen velmi málo požadavků týkajících se předškolního vzdělávání. Musíme věřit, že tentokrát tomu tak nebude.
No a nelze než souhlasit také s tím, že je školství obecně (ne jen mateřské školy) velmi podfinancováno. No a trefně se vyjádřila paní ředitelka Goldová, že kvalitu v mateřských školách (a také zvýšení prestiže) může především vysokoškolské vzdělání učitelek.
Třeba se podaří díky této diskuzi upozornit ty „nahoře“ také na problematická místa (vysoké počty dětí, péči o dítě v rodinách, kvalifikace učitelek…) předškolního vzdělávání obecně!


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: sob 19. led 2013 22:28:42 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 19. led 2013 7:14:40
Příspěvky: 1
Jsem učitelka s dlouholetou praxí Co je psáno nemusí být realizováno.Hlavně, že je zapsáno , ale splněno není. Dnes se vše točí jen kolem peněz a neustálého papírování, takže učitelky pak již nemají prožitek z tak krásného povolání, což je velká škoda.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: