Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: ned 20. led 2013 20:02:50 
Dobrý den,zdravím všechny diskutující a zároveň se připojuji. O smyslu RVP PV nemůžeme pochybovat. Je zpracován srozumitelně a předkládá nám jasný "obraz" předškolního vzdělávání. Poskytuje pedagogům vymezení pedagogického procesu s dostatečnou možností pedagogické tvořivosti.
Dokument RVP PV je podle mého názoru obsahově vyhovující a dostatečný, snad jen kapitola autoevaluace mateřské školy by mohla být více rozvedena. Dále oceňuji konkretizované očekávané výstupy, které jsou metodickou oporou i pro zkušenou učitelku nejen pro začínající. Na předškolní pedagogy jsou v dnešní době kladeny stále vyšší nároky ohledně profesionality, RVP PV je vedoucím dokumentem. Na závěr mi však dovolte malé postesknutí, abychom mohli všichni pracovat dle podmínek dané RVP PV, uvítala bych nižší počty dětí ve třídách. Přeji všem zúčastněným mnoho úspěchů nejen v práci.
Blanka Meinlschmidtová


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: ned 20. led 2013 20:30:12 
Dobrý večer,
RVP PV podle mě smysl má. Když porovnám učitelství před zavedením RVP, RVP opravdu umožnilo určitou volnost při zpracování témat. Souhlasím však s ostatními p. učitelkami, snížení počtu dětí na třídách by umožnilo snáz dosahovat u dětí očekávané a konkretizované výstupy.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: ned 20. led 2013 20:38:50 
Dobrý večer,

mně osobně se více líbily předchozí dokumenty, podle kterých se pracovalo. Bylo jasně dáno, co se má s dětmi dělat, jaké činnosti se mají provádět, program jsme si mohli uzpůsobit podle svého, něčím doplnit, ale takové základní gró, podle kterého se máme držet, bylo stanoveno. V dnešní době to mají začínající učitelky mnohem složitější, než když jsme začínaly my.
P. uč. Květa


Nahoru
  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: diskuse k RVP PV
PříspěvekNapsal: ned 20. led 2013 20:41:45 
Návštěvník píše:
Souhlasím s kolegyněmi. Předškolní vzdělávání probíhá stále stejně, jsou tam výtvarné, pracovní, tělesné a rozumové složky jako dříve, stanovujeme si cíle i výstupy jako předtím, než byl VYMYŠLEN RVP, ale akorát jsou zde překombinovány slova, jako je Režim dne, tedy dnes Organizace dne. Jaký je v tom rozdíl? RVP je jen o slovíčkaření. Popravdě, sama se v tom stále těžko vyznávám. A nikdo z nás neví, zda má ve škole podle RVP správně zpracovaný ŠVP. Nejvíce mne zneklidňuje, že dnešní rodiče si stále více začínají myslet, že mateřská škola má po dobu pobytu dítěte v MŠ (tj.3-4roky) naučit jejich děti VŠECHNO. Od toho tam přece jejich dítě chodí. Tak jak pro každého zajistit individuální vzdělávání? Ne MŠ, ale chůva. Chápu, že dnes na děti už rodiče nemají tolik času jako dříve, ale přece, co dítě pochytí a naučí se z domu, to si nejvíce odnáší do dalšího života i do dalšího vzdělávání. MŠ přece jen doplňuje rodinnou výchovu!!! Nebo to už dnes neplatí??? Bc.Lenka Veselá (MŠ Němčice).


Přesně tak, MŠ je DOPLNĚNÍM rodinné výchovy!


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: ned 20. led 2013 21:59:06 
Nahlížím do Vašeho tématu - týká se v širším pojetí nejen MŠ.
Napadá mě, že v žádných plánech není zmínka o něčem důležitém - vlastně by to mohla být hlavní součást a cíl veškeré činnosti - být šťastný, mít radost, být užitečný. Kdo může mít radost z nekonečných úvah nad formou a obsahem RVP, ze slovíčkaření, z kontrolování, zda je vše napsáno tipťop dle předpisu, kdo může mít radost z neustálého hledání nedostatků - samozřejmě za účelem buzerace, kdo může mít radost z něčeho, z čeho radost mít nelze?
Přitom radovat se ze života není tak těžké - a kupodivu to jde i bez /a navzdory/ ŠVP - protože ani pro život a ani pro kvalitu výuky žádné ŠVP důležité není.
Školství bylo na slušné úrovni /kupodivu i bez RVP/ do té doby, než se stalo součástí tržní ekonomiky.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: úte 22. led 2013 17:08:17 
Paní kolegyně Goldová to popsala velmi hezky za nás. Děkuji
Bc.Olga Esterková, MŠ Dolni Bojanovice


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: diskuze k RVP PV
PříspěvekNapsal: pon 28. led 2013 12:24:00 
Dobrý den, mám praxi skoro 20let, a můžu s čistým svědomím říci, že se mi nejlépe pracovalo podle původních plánů (kdo chce, můžeme jim říkat "komunistické"), ale bohužel vše, co bylo před revolucí, bylo špatńé! Vynaložilo se mnohokrát hodně penergie a neméně peněz za přetváření, dotváření...a vznikl z toho RVP.Neustále se mění názvosloví, ikdyž podstata je stejná, ale vypadá to více "vědecky". Dřívější rozvržení bylo jasně vymezené, mělo daný cíl, úkoly i obsah, co má dané dítě daného věku zvládnout. Můj názor : " Stačí jemně pozměnit "staré" a bude z toho " nové" = SMYSLUPLNÉ. Mgr. P. Řezníčková


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: diskuze k RVP PV
PříspěvekNapsal: pon 28. led 2013 13:40:27 
Milá paní magistro, to by ale neměli ministerští úředníci náplň jejich "symsluplné" práce a tento protál by "neměl o čem psát!!!"


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: stř 06. úno 2013 9:47:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 27. lis 2012 13:56:20
Příspěvky: 1
Dobrý den,

můj názor není shodný s Vaším, ale i mnohými dalšími, které se již v této diskusi objevily, přesto si jej dovolím vyjádřit. Nový školský zákon (561/2004 Sb.) přinesl do našeho vzdělávacího systému dvě výrazné změny. Tou první je zavedení dvou úrovní vzdělávacích programů (kurikul), a to Rámcových vzdělávacích programů (RVP), kterými stát vymezil povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání jako závaznou normu pro tvorbu Školních vzdělávacích programů (ŠVP), které si školy vytvářejí samy, podle svých podmínek. Druhá, dle mého názoru ještě důležitější změna,vymezená touto normou se týká individualizace vzdělávání na všech úrovních, tedy odklon od jeho institucionalizovaného pojetí (míněno tím období, kdy se děti, žáci museli přizpůsobovat požadavkům instituce, nikoli naopak, jak je tomu v řadě vyspělých zemí dnes). Mateřské školy byly první, na kterých se začala tato reforma realizovat. Ale byly také jediné, kterým nebyla poskytnuta patřičná systémová podpora. A možná právě tento fakt ovlivnil současný stav, kdy jak samotní pedagogové, tak rodičovská veřejnost, ale i odborní partneři vyslovují pochybnosti, zda přinesla kurikulární změna (RVP PV) očekávané výsledky promítající se do kvality předškolního vzdělávání. Nejčastěji se považuje za nedostatek takzvaná nepřipravenost dětí na přechod do základní školy. Zde je možná jádro celého problému.

RVP PV definuje jako jeden z hlavních principů akceptovat přirozená vývojová specifika předškolního dítěte, umožňovat rozvoj a vzdělávání v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb a vytvářet základy klíčových kompetencí dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání. Přičemž kompetencepředstavují soubory činnostně zaměřených a prakticky využitelných výstupů. Jejich osvojování však vyžaduje dlouhodobý a složitý proces, který je zahájen právě v předškolním vzdělávání, na nějž má ve stejném duchu navazovat vzdělávání základní, střední a předpokládá se, že se budou postupně dotvářet v průběhu celého života. Z uvedeného je zřejmé, že tyto činnostní výstupy nejsou jednoduše měřitelné kategorie. Nelze proto ani počítat s tím, že když si vytvoříme rastr velmi podrobných, konkretizovaných očekávaných výstupů, které si „odfajfkujeme“ jako splněné, budeme mít konečně po problému, budeme mít argumenty pro ty, kteří chtějí jednoduchá řešení. KOV trochu připomínají „Desatero předškoláka“, další materiál zveřejněný na stránkách MŠMT, který má prý pomoci pochopit rodičům RVP PV. Myslím si, že jít touto cestou, znamená popřít celou filosofii osobnostně orientovaného přístupu ke vzdělávání dětí předškolního věku v RVP PV. KOV jako povinnou součást RVP PV, považuji za návrat k dřívějšímu analytickému pojetí předškolního vzdělávání podle Programu výchovné práce pro jesle a MŠ, kde byl obsah vzdělávání členěn do výchovných složek, odpovídajících předmětové skladbě v ZŠ, aby byly děti na přechod dobře připravené. Stejně tak, pokládat KOV za metodiku (zejména pro začínající učitelky), dle mého názoru nelze, protože sice vymezují co, ale neříkají nám jak, nedávají žádnou metodickou podporu. Domnívám se, že RVP PV je dobrý výchozí dokument pro předškolní vzdělávání, ale určitě si zaslouží celkové zpřesnění, zjednodušení a zpřehlednění, nikoli rozšiřování. Za naprosto nezbytné ale považuji, aby se nad jeho revizí sešli nejen předškolní pedagogové, ale rovněž učitelé prvního stupně ZŠ, aby byly oba dokumenty propojené, navazovaly na sebe a bylo jasné, za co nese odpovědnost MŠ a kde začíná odpovědnost ZŠ. Aby nehledali jedni chybu na druhých, ale dospěli k vzájemnému pochopení, a tím prospěli dětem a kvalitě vzdělávání.

Mgr. L. Parmová,
předškolní a speciální pedagog


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl RVP PV
PříspěvekNapsal: stř 13. úno 2013 21:25:23 
Tak také trošku přispěji do diskuze. Mě velmi těší, že se začíná hodně mluvit o předškolním vzdělávání jako o velmi důležitém řekla bych základním období v životě člověka. Zde můžeme dítě rozvíjet, ale taky ničit a to i nevědomky. Vidím velké rezervy v kvalitním vzdělávání p.učitelek, kvalitními ať už profesory či dalšími odborníky. Myslím tím nejenom vzdělání na školách, ale průběžně celý život. Jsem velice pro, ukázat při vzdělávání, jak pracovat s celou třídou, ve které mám děti rozdílného věku, mám tam děti s různými odchylkami. jak připravit prostředí, aby si děti uměly samy vybrat, zda obě p.uč.pracují stejně v jedné třídě, zda se domlouvají na postupech, zda p.učitelky pochopily co je vlastně individuální přístup, že to není když sedím vedle dítěte a dávám mu úkoly apod.
Také vidím velkou rezervu v komunikaci - jak s dětmi komunikujeme, zda používáme popisný jazyk, zda si uvědomujeme co může s dítětem udělat ve srandě myšlená ironická poznámka apod.
Zda opravdu vnímám dítě jako takové, umím vidět především to co se dítěti daří, zda na tomto stavím.
Většina z nás jsme nastaveni tak, že řešíme za děti problémy, všímáme si dětí, když něco provedou.
Všechny chceme, aby byla naše práce lépe ohodnocena a přitom mlčíme a bojíme se otevřeně diskutovat. Pokud budeme mlčet moc dopředu se nepohneme, budeme zase jen ty co si jenom hrají.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: