Dobrý den, souhlasím s předchozími příspěvky. Cizí nová slova, ke kterým si člověk musí vzít slovník. Divíte se - denně si uvědomuji jaký ve propastný rozdíl mezi tím, jak celý den mluvím na děti - jak jim musím vše vysvětlovat hezky česky (vždyť jsme Češi! a svůj rodný jazyk bychom měli používat!)Když mě nechápou, musím použít jiná vhodná srozumitelná slova, aby pochopili např.postup činnosti. Pokud mi nerozumí - samy se zeptají: co je to ... a dožadují se vysvětlení slova... a zase hledám ty nejjednodušší slova, kterým budou rozumět... A to jsem u předškolních dětí.Za svou učitelskou éru (26let) jsem zažila několikeré přejmenování pojmů, za které nás OŠI peskovalo. Pamatujete: úkol-cíl, obsah-námět,... a opět nová slova. Proč? Abychom ukázali, že ovládáme cizí slova? Zvýší se tak naše úroveň v očích veřejnosti? Nezvýšíme si svou prestiž tím, že svěřené dítě bude v MŠ spokojené, bude tam chodit rádo, že bude mít tvořivou učitelku, které místo nějakého papírování zbyde čas hledat nové nápady v časopisech a knihovnách, výstavách apod., připravit pro děti pomůcky pro zajímavou činnost (někdy je to velký problém při nedostatku FINANCÍ!!-no hlavně, že každý nový vyšší úředník si vybaví novou kancelář i s kobercem rok starým... a na postižené a vážně nemocné děti se musí sbírat peníze na ulici?!?). I já jsem pro zjednodušení a pro srozumitelnost. U nás je hitem inteligenční myšlenková mapa. Již názvy jednotlivých inteligencí jsou na zlomení jazyka. Máte pisatelky pravdu, že rodič nemůže mít ani páru o tom, "co s dětmi vyvádíme".. Někdy mám pocit, že čím víc v dokumentu bude více cizích slov, čím více popíšeme papíru, tím lépe. Dávám za pravdu prvnímu příspěvku, že jsme měli i dřívějších dobách výborné školství - J.A.Komenský učitel národů - že by se na něj v poslední době zapomnělo - že by těď bylo v kurzu "odstřelování" učitelů, když se někomu nebudeme líbit? VŠ to nezmění! "Červený diplom" ještě z nikoho učitele neudělal - to musí být v něm. Mám pocit, že naše současná společnost je přeborníkem v tom, jak všechno dobré a lety prověřené zrušit a to nejem ve školství... Snad mi dáte někdo za pravdu, že Češi a Američané mají každý svůj původ, své dějiny a leta se společnosti vyvíjeli samostatně na jiných základech, tudíž máme jinou mentalitu, jsme rozdílní, ale NÉ hloupí! Tak proč se "opičit"? Co kdyby se učili oni od nás-to si tak nevěříme? Trochu hrdosti by nám neškodilo.Proto si myslím, že nemůžeme vše přebírat od nich. Neupírám dětem jejich práva(někteří z nich mají velmi těžký život),ale mám pocit, že mají větší práva než my učitelé. Čím to asi je? Pohledem veřejnosti na nás. Zapálená tvořivá učitelka, která nekouká na čas ani prostředky - ano i na peníze, které utratí za knihy, časopisy, materiál apod.-na které není a také ani na výši platu - bude ohroženým živočichem v našem státě Možná, kdyby se méně papírovalo bylo by čtvrtky a barevné papíry. Co myslíte...
|