Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Cíle RVP PV
PříspěvekNapsal: pát 14. pro 2012 14:34:50 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 25. říj 2009 17:24:17
Příspěvky: 318
Dobrý den, nevím, jestli můžu na tomto místě otevřít nové téma, pokud ne, předem se omlouvám.
Chtěla bych vložit příspěvek, týkající se cílů RVP PV. Nejde mi tak o "obsah" cílů, ten spatřuji naprosto v pořádku. Problém vidím ve "formálním" zpracování cílů v RVP PV.
V RVP PV mi přijdou velmi složité formulace cílů. RVP PV pracuje se čtyřmi cílovými kategoriemi, což v praxi vnáší nesrovnalosti do plánování a hodnocení vých. vzdělávacího procesu. ("Mám v ŠVP (TVP) pracovat s dílčími cíly nebo očekávanými výstupy nebo klíčovými kompetencemi?").
Problém vidím zj. v cílových kategoriích v oblastní rovině (dílčích cílech a dílčích (očekávaných) výstupech). Zjednodušeně řečeno: při plánování vycházím z dílčích cílů, při hodnocení z očekávaných výstupů (zda se mi naplněním dílčího cíle podařilo dosáhnout očekávaného výstupu a z dlouhodobého hlediska - zda se mi daří dosáhnout klíčových kompetencí).
Kladu si otázku, zda by při plánování i hodnocení nešlo vycházet z jedné cílové kategorie (v rámci jedné oblasti), čímž by se proces plánování a hodnocení zjednodušil. Dvě cílové kategorie v oblastní rovině mi přijdou zbytečně moc. Když si totiž v RVP PV pročítám dílčí vzdělávací cíle a očekávané výstupy v rámci jedné oblasti, nespatřuji v nich žádný zásadní rozdíl, proto si dokážu představit jakousi syntézu dílčích cílů a očekávaných výstupů.
Budu ráda za Vaše názory.

_________________
Mgr. Marcela Zajícová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 4.666666666666667
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cíle RVP PV
PříspěvekNapsal: pát 14. pro 2012 14:43:05 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Marcelo, díky!
Nová témata zakládat samozřejmě můžete! Když se vám pro vaše sdělení jiné téma nehodí. My kdyžtak přesuneme, uklidíme. Piště, kam se trefíte.

O komentář prosím ostatní. Jak se vám jeví "cíle" a "výstupy"?

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cíle RVP PV
PříspěvekNapsal: pon 07. led 2013 16:07:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. led 2013 15:26:11
Příspěvky: 3
S Mgr. M. Zajícovou souhlasím.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cíle RVP PV
PříspěvekNapsal: čtv 10. led 2013 11:52:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 25. čer 2010 11:08:10
Příspěvky: 44
Formulace cílů a jejich vzájemná provázanost je skutečně hodně problematická a určitě by si zasloužila v RVP PV více prostoru než jen schématické znázornění na s. 9. Velmi děkuji za tento příspěvek a upozornění na nepříliš jasnou formulaci ve vztazích mezi jednotlivými kategoriemi cílů.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cíle RVP PV
PříspěvekNapsal: pon 14. led 2013 12:21:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. led 2013 11:41:56
Příspěvky: 1
Plně s vámi souhlasím. "Nadhuštěnost" cílů v RVP PV vidím jako jeden ze základních problémů praxe ve vztahu k RVP PV, který souvisí s tím, že paní učitelky neumí s cíli z RVP PV pracovat a ve snaze zavděčit se vedení školy a ČŠI opisují ne jednu, ale hned několik cílových kategorií do svých ŠVP a dalších interních plánů. Takže namísto aby byly cíle naplňovány jsou nesmyslně dokola opisovány(tím nechci říci, že kdo cíle opisuje, je nenaplňuje, ale to, že opisování neznamená naplňování, což je, bohužel, občas zaměňováno). Otázkou je, kde je příčina tohoto stavu. Je to formulací v RVP PV? Profesní nejistotou učitelek MŠ? Nebo je příčinou nekvalitní DVPP pro učitelky MŠ? Nebo jsou příčinou nepochopené či nejasné požadavky na učitelky MŠ ze strany vedení školy či ČŠI? Či leží někde úplně jinde?
Uvědomit si propojenost klíčových kompetencí, rámcových a dílčích cílů i očekávaných výstupů určitě není na škodu, ale tuto oblast vidím spíše jako jeden z obsahů zájmu pracovního semináře, než jako pomůcku při plánování v MŠ.
Předškolní pedagog by měl umět na základě znalosti RVP PV a jeho cílových kategorií si samostatně stanovit konkrétní cíle či výstupy vztahující se k jednotlivým dětem, skupině i celé třídě. Otázkou však je, jestli je toto možné se naučit změnou v RVP PV...


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cíle RVP PV
PříspěvekNapsal: stř 16. led 2013 8:08:23 
Propojenost kompetencí, cílů a výstupu je v RVP PV podle mne jasná. Ale odmítám se na práci připravovat tak, že se budu pitvat ve všech 3 kategoriích. Pracuji s očekávanými výstupy a z nich mi zcela jasně vyplývá co a jak mám děti učit. Nezbyl by mi čas na promýšlení organizace činností, přípravu pomůcek - prostě na podstatu práce s dětmi. Viděla jsem "schválený projekt" učitelky studující VŠ, podle kterého měla v MŠ vykonávat praxi. Obsahoval vše a měl cca 30 stran. Jako ukázku toho, že pochopily propojenost kompetencí, cílů a výstupu bych to brala, ale využívat takové schéma v běžné praxi je zbytečné a otravné. Takže se přimlouvám za jednodušší RVP PV a podrobnější metodiky. Taky mi připadá úplně zcestné, že ČŠI si vyžádá ze škol ŠVP, na inspektorátu je zhodnotí a pak napíše, zda vyhovují či ne. To už by snad bylo lepší upravit dřívější "časově tématické plány".


Nahoru
  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cíle RVP PV
PříspěvekNapsal: pon 21. led 2013 17:45:01 
Naprosto souhlasím s Mgr. Zajícovou. Někdy méně a srozumitelně je více prospěšné.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cíle RVP PV
PříspěvekNapsal: úte 22. led 2013 17:03:58 
připojuji se ke kolegyni zajícové ;)


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cíle RVP PV
PříspěvekNapsal: úte 29. led 2013 0:45:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. lis 2009 21:19:01
Příspěvky: 40
Navazuji na úvodní příspěvek paní Zajícové - má plnou pravdu. Protože se chystá inovace rámcových vzdělávacích programů, chtěl bych položit tuto otázku: Má se lišit struktura RVP PV a RVP ZV? Dnes je odlišná. Ke škodě RVP PV je tento dokument komplikovanější právě v oblasti stanovení cílů. Proč cíle a ještě dál rámcové cíle? V RVP ZV je to jasných 9 cílů. Jednoduchá struktura a méně slov - to by mělo být krédo pro inovace. Pak mě také zajímá, proč není stejný počet kompetencí pro předškoláky a školáky. A proč ty formulace nejsou nějak pojmově sjednocené, vždyť jde o totéž.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cíle RVP PV
PříspěvekNapsal: úte 29. led 2013 14:10:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 29. led 2013 13:48:53
Příspěvky: 4
Základem všech pochybností, neporozumění či nedorozumění je absence proškolování pedagogů k RVP. Byl nám předložen a stále se s ním popasováváme. I tak se přimlouvám za razantní zjednodušení.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: