Vážené kolegyně, kolegové,
děkuji za tuto diskusi, škoda, že již končí. Bylo to jistě zajímavé, že jsme si mohli vyměnit své názory apod. Také se ukazuje to, že mnozí máme na jednu věc jiný pohled, neřekl bych špatný, ale nazíraný z jiného úhlu. Důležité je, že nám jde o rozvoj osobnosti a slohových a jiných dovedností našich žáků.
Na fakultě nám říkali, že je třeba skutečně posuzovat funkčnost textu; někdy můžeme v textu objevit chyby, nevhodně užitá slova, ale pokud TEXT SPLŇUJE TO, CO SPLNIT MĚL, je funkční. Víme-li, že vše v lidsém životě má charakter dialogu, je měřítkem funkčnosti, zda byl správně dekódován záměr odesílatele textu jeho adresátem a zda na něj bylo správně reagováno. Podobně bychom měli postupovat i u maturity, myslím. Z tohoto důvodu se nabízí otázka, zda např. právě esej nebo líčení, nebo dokonce i vypravování jsou vhodným prostředkem k analýze dovedností s ohledem na životní praxi, v níž je asi skutečně důležitější, aby člověk uměl vypsat formulář, napsat žádost o místo, motivační dopis, žádost. Tím však nechci říci, abychom zatracovali vypravování, úvahu... Maturant musí mít "nějakou úroveň".
A poslední poznámka - ačkoliv nám členové PLK dali funkční stylistiku, podle moderních lingvistů není zcela nejvhodnější přísně vymezovat 5 či 6 funkčních stylů. Někteří udávají, že jich je mnohem více (i několk desítek), jiní dokonce, že každý text je jedinečný a jeho funkčnost lze posoudit pouze v kontextu dané komunikační situace. Neboť sami víme, že funkční je právě to, co je pro danou komunikančí situaci adekvátní.
Svými poznámkami jsem nechtěl provokovat, pouze vyslovit názor, že objektivita hodnocení vždy bude (i přes veškerou snahu, aby tomu tak nebylo) poznamenána subjektivitou jednoho z komunikantů, tedy hodnotitele. A jsem přesvědčen, že hodnotitel SOU bude mít jiné očekávání a jiná měřítka funkčnosti než jeho kolega z gymnázia. Kdyby tomu tak nebylo, pak by jaksi dělení škol do různých typů postrádalo smyslu. A proto je myslím dobře, aby hodnocení probíhalo na škole, v níž práce vznikla.
Paní Kapustové děkuji za její slova i ujištění k připravovaným materiálům. Moc bych však prosil, abychom ukázku, jak ona očekávání mohou vypadat, obdrželi v průběhu února, abychom své žáky mohli - v rámci možností - připravit k PP.
A ještě jedna poznámka v materiálům vydaným CERMATem k PP - jsou zajímavé a snaží se podat studentům návod... Mrzí mne však, že v autentických ukázkách nejsou opraveny chyby... Zvl. v knize Český jazyk a literatura - písemná práce postrádám konkrétní vyznačení chyb všech kategorií. Knize by velmi pomohlo, kdyby bylo uvedeno, co je špatně a jak mohl být text koncipován, aby byla práce hodnotitelná či lepší. Publikace by tak byla jistě zajímavější i didakticky a pomohla by žákům i při domácí přípravě. Tak, snad je to námět pro další vydání, které by mimochodem mohlo mít i volně stažitelnou elektronickou verzi, nemyslím si, že stát by měl "vydělávat" na státní maturitě a maturantech.
Přeji vše dobré a těším se na případnou další diskusi, jelikož tato diskuse pomalu končí, můžete mně napsat svou reakci na
kaletka.f@seznam.cz.