Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Bodová škála
PříspěvekNapsal: pon 07. led 2013 23:15:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. zář 2011 20:59:01
Příspěvky: 50
Informace byla smazána.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Bodová škála
PříspěvekNapsal: pon 07. led 2013 23:38:10 
Pánové Zemek a Soukal se dopustili nepřesností. Jak správně uvedla A. Kapustová, na uvedené tabulce pracoval tým odborníků, dodám, že velmi široký.
V něm jsem participoval na druhé fázi jejího vývoje, a to jako řadový člen, nikoli jako autor či spoluautor. J. Soukal v týmu nikdy nebyl.
Pan Zemek možná zaměnil tuto záležitost za mé dřívější práce, v nichž jsem navrhoval objektivní kritéra hodnocení slohových prací včetně kvantifikovaného zohlednění pravopisných chyb.
Jiří Kostečka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Bodová škála
PříspěvekNapsal: úte 08. led 2013 14:17:29 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Drobný vstup moderátora: Oba pánové své příspěvky odstranili. Nevadí, za upřesnění od pana Kostečky mockrát děkujeme!

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Metodické materiály v praktické výuce
PříspěvekNapsal: čtv 10. led 2013 12:18:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 05. pro 2012 10:24:16
Příspěvky: 16
Petr Chaluš píše:
Celkově jde o to, že i maturita ukazuje žákům jaké dovednosti potřebují pro život. Důležitá je dovednost vyjadřovat se jasně a smysluplně písemnou formou, vyjadřovat nové myšlenky čtivým způsobem. K tvorbě jakéhokoli textu by měli žáci přistupovat s motivací vyjádřit se co nejlépe a ne se neustále hlídat, držet se zpátky kvůli strachu z chyby.



Máte pravdu, že hlavním cílem maturitní písemné práce je to, že maturant prokáže, že umí napsat soudržný, myšlenkově ucelený text, který je přijatelný pro adresáta, že dokáže vyjádřit své myšlenky adekvátní, přijatelnou a srozumitelnou formou. S tím ale souvisí i to, jakým způsobem pracuje s jednotlivými jazykovými prostředky, jak je dokáže volit a zda respektuje jazykovou normu a kodifikaci. Když bude žák po maturitě psát motivační dopis nebo životopis, tak rozhodně pro něho nebude dobrou vizitkou, když se personalistovi dostane do rukou text s pravopisnými chybami.
Píšete, že strach z chyby může ovlivnit výsledný text. Žák může ale při psaní používat Pravidla českého pravopisu, takže pokud si není nějakým jevem zcela jist, může se ujistit nahlédnutím do této příručky. Kromě toho pokud bude jeho text opravdu skvělý, pak získá patřičná ocenění v kritériích jako je výsledná soudržnost textu (3B), formální prostředky textové návaznosti - syntax a koheze textu (3A), orientace v komunikační situaci, naplnění tématu – prostě v kritériích, která jsou svým charakterem holistická a svým zaměřením směřují ke komplexnímu pohledu na text.
Hodnocení pravopisu a morfologie je pouze jedním ze šesti kritérií hodnocení. Současná podoba bodové škály navazuje na předchozí bodové škály i zkušenosti s hodnocením a z hodnocení, hodnocení písemné práce je tedy také věcí vývoje. Zatímco v původní bodové škále (MAG a maturita 2011) byla popsána pouze jednotlivá kritéria a pravopis byl vymezen prostřednictvím chyb, které brání/nebrání nebo narušují/nenarušují porozumění textu, tak v další upravené škále (maturita 2012) byla popsána i jednotlivá podkritéria (1A, 1B, 2A, 2B, 3A, 3B) a počítalo se také s rozlišením na chyby, které brání nebo nebrání porozumění. Škála byla popsána detailněji a měla poskytnout lepší oporu hodnotiteli. Na základě zkušeností z hodnocení a na základě diskuse s hodnotiteli jsme dospěli k tomu, že bude lépe počty chyb orientačně vymezit, abychom se mohli více přiblížit srovnatelnosti jednotlivých hodnocení. Kromě orientačního vymezení počtu chyb se v popisu škály pro pravopis a morfologii pracuje také s tím, jaký je charakter jednotlivých chyb, zda mají vliv na čtenářský komfort adresáta, či nikoliv – zde navazujeme právě na rozlišení chyb podle toho, zda brání nebo nebrání porozumění textu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Bodová škála
PříspěvekNapsal: pát 08. úno 2013 11:34:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 16:09:37
Příspěvky: 45
Dobrý den, vyvěsil jsem na www.eduin.cz text o tom, co bychom mohli užitečného dělat s předloženou hodnoticí škálou. Čte to tam více návštěvníků, tak proto jsem nedal text sem.
Pokud Vás text zaujme, můžete se podívat i na podrobné výklady k použití škály na mém blogu Ireneus zde na rvp.cz http://ireneus.blogy.rvp.cz/2013/02/08/podrobna-vysvetleni-k-textu-jak-pracovat-se-skalou-z-cermatu-pri-hodnoceni-maturitnich-pisemek-z-cestiny/
Dotazy a připomínky samozřejmě vítám. Cílem je přece dobrat se v profesní diskusi obecně přijatelných hodnot a postupů...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: