Návštěvník píše:
Absolventka bakalářského studijního programu „speciální pedagogika pro vychovatele“ na Technické univerzitě v Liberci získala podle zák. č. 563/2004 Sb. odbornou kvalifikaci učitelky MŠ. V zákoně není specifikováno jaké zaměření speciální pedagogiky je třeba k získání kvalifikace učitelky MŠ vystudovat, znamená to, že pokud vystuduje v bakalářském studijním programu speciální pedagogiku jakéhokoliv zaměření, získá odbornou kvalifikaci učitelky MŠ.
Absolventka získala odbornou kvalifikaci jako
1) učitelka běžné MŠ podle § 6odst. 1 písm. d)
2)učitelka MŠ pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami podle § 6 odst. 2 písm. a)
3) vychovatelky v běžných školských zařízeních podle §16 odst. 1 písm. a)
4) vychovatelka pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami podle § 16 odst. 2 písm. a)
V případě dalších dotazů nás můžete kdykoliv kontaktovat.
S pozdravem
Mgr. Marie Fridrichová
oddělení správních činností a péče
o pedagogické pracovníky MŠMT
1) učitelka běžné MŠ podle § 6odst. 1 písm. d)- když jsem si našla znění zákona:"vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů mateřské školy"
Pokud správně chápu zákon, neplňujete kvalifikační předpoklady pro výkon učitelky v běžné MŠ, jen ve speciální. Jsem v obdobné situaci, proto mne velmi překvapilo stanovisko paní Fridrichové z MŠMT.
Ono si to totiž chce ten zákon přečíst celý...Paní Fridrichová má totiž pravdu, speciální pedagog JE PLNĚ KVALIFIKOVANÝ pro práci v MŠ.
Opět sem zkopíruji trapně zákon, ale kompletní:
§ 6
Učitel mateřské školy
(1) Učitel mateřské školy získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů mateřské školy,
b) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní školy nebo vychovatelství nebo pedagogiku volného času nebo studijního oboru pedagogika a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů mateřské školy,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy 1) v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů mateřské školy,
d) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů mateřské školy,
e) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání 1) v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů mateřské školy,
f) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů a vykonáním jednotlivé zkoušky 8), která svým obsahem a formou odpovídá zkoušce profilové části maturitní zkoušky z předmětu zaměřeného na pedagogiku předškolního věku, nebo
g) vzděláním podle odstavce 2 písm. a) nebo b).
(2) Učitel mateřské školy, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě nebo škole zřízené pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku,b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na speciální pedagogiku, nebo
c) vzděláním stanoveným pro učitele mateřské školy podle odstavce 1 a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.