Dovoluji se pouze na závěr (snad to i z 22.9. bude ještě vzato v úvahu) připomenout s tradičním stanoviskem komerčních firem, živících se servisem pro vzdělávací instituce, vzdělávané i vzdělávající se.
Nemáme nic proti podpoře OER, jinými slovy proti veřejně financovanému vytváření tzv. "zdrojů" pro vzdělávání, pokud je alespoň stejně ekonomicky efektivní, jako jejich vznik a poskytování komerční cestou.
Velmi se nám ale nelíbí, když je vznik OER podporován z peněz daňových poplatníků bez ohledu na poměr nákladů k výslednému efektu a koneckonců i bez toho, aby byl výsledný efekt vůbec seriózně zjišťován. (Současná situace, kdy vznik DUM byl cestou EU-PES podpořen částkou podstatně vyšší, než byly za stejnou dobu veškeré výdaje státu na pořízení komerčních učebnic a dalších vzdělávacích zdrojů, aniž by DUMy vedly k prokazatelnému zlepšení vzdělávání - a aniž se donátor o jejich průkazný efekt vůbec zajímá - je podle nás ukázkou toho, jak se s veřejnými prostředky nakládat nemá.)
Proto stále znovu a důrazně žádáme, aby u všeho, co vzniká za veřejné peníze, byla průkazně sledována reálná využívanost (tj. ne počet stažení či prohlédnutí, natož jen počty kusů, které jsou k dispozici) a vyhodnocován reálný efekt na zlepšení vzdělávání. (Nástroje pro sledování využívanosti existují, komerční subjekty je u svých produktů provozují, protože pro svůj úspěch na trhu se bez těchto informací neobejdou.) A aby zjištěné parametry byly poctivě srovnávány s efektem veřejných prostředků vydávaných na komerčně vytvářené produkty a služby, které si školy za tyto veřejné prostředky opatřují v konkurenčním prostředí soutěžících výrobců. A aby rozhodování o vynakládání veřejných prostředků ze zjištěných skutečností poctivě vycházelo.
Úplně na závěr velmi děkuji za zařazení i první kroky k realizaci mnou tak vehementně
prosazovaných konkrétních opatření k zajištění reálně použitelné konektivity všech škol a připojuji se k hlasům, že v koncepci na dvouciferný počet let by nemělo být konstantní "xx Mb/s". Podle mne by to spíše měla být kvalitativní definice minimální propustnosti, která se v každém případě musí počítat ne na školu, ale na žáka (kterých může být v dané škole stejně 10 jako 1000), a číselně upřesňovat na jasněji vymezená kratší období, vždy pro nově instalovaná nebo rekonstruovaná připojení.