Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: ECDL - východisko digitálního vzdělávání
PříspěvekNapsal: pát 29. srp 2014 10:56:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 29. srp 2014 10:45:42
Příspěvky: 1
Dost dobře nerozumím tomu, proč se tady pracně a určitě za drahé peníze, vymýšlí od začátku "vize, cíle, opatření,.." digitálního vzdělávání a proč se nevyužijí, alespoň jako východiska, mnohaleté a mezinárodní zkušenosti konceptu ECDL?
U současného konceptu lze nastavit "profil na míru" prakticky pro všechny zúčastněné, počínaje žáky ZŠ, přes všechny ostatní stupně školství, až po nezaměstnané, zaměstnance atd.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ECDL - východisko digitálního vzdělávání
PříspěvekNapsal: pát 29. srp 2014 14:46:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 15:06:14
Příspěvky: 49
Děkujeme za příspěvek, paní Loučková.
Nejsem si jist, zda jste s dokumentem seznámena. V něm stanovená vize a tři konkrétněji pojaté prioritní cíle jsou relativně ambiciózní a svojí podstatou přesahují koncept ECDL.
Konkrétně v oblasti digitální gramotnosti, kterou se ECDL zabývá, vychází Strategie z vymezení digitálních kompetencí v publikaci Evropské komise DIGCOMP: Rámec rozvoje digitálních kompetencí a porozumění digitálním kompetencím v Evropě (viz slovníček). Tento rámec je doporučením EK. Souhlasím, že by bylo, jak sama správně píšete, nevhodné pracně a určitě za drahé peníze, vymýšlet od začátku něco vlastního. Tento aktuální koncept tedy přebíráme dle doporučení z Evropy.

ECDL je možným a v některých případech i vhodným konceptem pro realizaci části Strategie. Aktuální verze Strategie je na úrovni vizí, priorit a opatření. Pro realizaci konkrétních opatření Strategie tento koncept být využit může.

Pěkný den
ON

_________________
--
Ondřej Neumajer
ondrej@neumajer.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ECDL - východisko digitálního vzdělávání
PříspěvekNapsal: sob 30. srp 2014 9:45:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 01. srp 2014 18:09:11
Příspěvky: 23
ECDL nemůže být východiskem (mimo jiné!) proto, že ověřuje schopnosti konzumenta, nikoli schopnosti tvůrce. V tomto ohledu je název výstižný - jde pouze o řidiče, nikoli konstruktéra příslušného vozidla. Naopak nejnovější ministerský digitálně vzdělávací brainstorm zdůrazňuje, že chce podporovat a pěstovat právě schopnosti, které potřebuje a uplatní konstruktér.

ECDL v některých aspektech působí dojmem zdařilé marketingové akce jedné konkrétní softwarové firmy, a přeji všem, kdo se zapojí do ministerské digitální kampaně, aby jejich dílo neskončilo s touto nálepkou.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ECDL - východisko digitálního vzdělávání
PříspěvekNapsal: ned 31. srp 2014 9:05:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:57:04
Příspěvky: 79
Na jednáních ke Strategii jsem několikrát zdůvodňoval, proč ECDL nestačí, odkazem na 2 zdroje. Prvním je projekt ACOT z roku 1994, který přišel se 4 fázovým modelem integrace technologií do výukového procesu u učitelů - nutnost, mistrovství, vcítění a inovace. Studentům vždy vysvětluji, že ECDL je ideálním nástrojem na prokázání mistrovství (viz http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10631/). Ty vyšší fáze jsou do značné míry didaktickou záležitostí a je třeba k nim dospět jinak (samozřejmě obtížněji).
Velmi hezky si bližší představu o tom, co je za tím, můžete udělat, podíváte-li se na shodou okolností též 4 fáze technologické transformace u Prenského - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15277/. To, k čemu chceme dospět, popisuje nejen jako změnu metod ale i cílů. Začíná to přijmutím skutečnosti, že existuje cosi jako kompetence pro 21. století, které je třeba ve výuce zohlednit. Právě proto tvrdím, že nás čeká nesnadný úkol. A to dokonce i v případě, že společnost nutnost změn přijme. Je třeba, abychom byli schopni užívání technologií ovlivňovat k našemu prospěchu a nenechat je s námi manipulovat (http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/akmonke.htm).

_________________
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
UK PedF, KITTV - Učitelský Spomocník


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ECDL - východisko digitálního vzdělávání
PříspěvekNapsal: ned 31. srp 2014 18:12:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 21. zář 2010 15:06:49
Příspěvky: 81
Ilona Loučková píše:
... proč se nevyužijí, alespoň jako východiska, mnohaleté a mezinárodní zkušenosti konceptu ECDL?


Bezesporu je ECDL hodna pozornosti. Věnovali jsme se jí i v rámci přípravy "státní maturity z ICT" a rozhodně jsme ji nezametali pod stůl.
Mohl bych mít k dispozici nějaký model využití ECDL na úrovni předškolního vzdělávání i v rámci 1.stupně ZŠ?
Děkuji.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ECDL - východisko digitálního vzdělávání
PříspěvekNapsal: čtv 04. zář 2014 9:40:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 21. zář 2010 15:06:49
Příspěvky: 81
Mgr. David Hawiger píše:
Ilona Loučková píše:
... proč se nevyužijí, alespoň jako východiska, mnohaleté a mezinárodní zkušenosti konceptu ECDL?


Mohl bych mít k dispozici nějaký model využití ECDL na úrovni předškolního vzdělávání i v rámci 1.stupně ZŠ?
Děkuji.


Odpovím si sám ;-). Díky podnětu pana Chábery mohl. V Chorvatsku a na Kypru mají něco jako "ECDL Kids". Není od věci si pročíst Sylabus, vzešlý z Chorvatska. Osobně nemám problém podpořit podobné aktivity na naší celostátní úrovni, jen se nesmíme spokojit s tím, co možná v Chorvatsku v roce 209 zdálo jako aktuální a potřebné.


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne čtv 04. zář 2014 18:50:17, celkově upraveno 1
úprava odkazu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ECDL - východisko digitálního vzdělávání
PříspěvekNapsal: čtv 04. zář 2014 18:18:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 01. srp 2014 18:09:11
Příspěvky: 23
Mgr. David Hawiger píše:
Není od věci si pročíst (...) Sylabus, vzešlý z Chorvatska.

Jsem sám, kdo je "zneklidněn", když ve zmíněném Sylabu nalezne odstavec 2.9.1. Windows Explorer, o kus dále odstavec 6.14. Mail Clients – Outlook express?
Ale to je ještě pohodička, ten pravý dusot nastává v kapitole 7. Presentations - hned druhý řádek v té kapitole je 7.2. Starting the Powerpoint.
Nemá náhodou nějaká firma ten termín "Presentation" patentovaný?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ECDL - východisko digitálního vzdělávání
PříspěvekNapsal: čtv 04. zář 2014 20:35:55 
K dosavadním příspěvkům si dovolím připojit svůj komentář.

Ondřej Neumajer píše:
Nejsem si jist, zda jste s dokumentem seznámena. V něm stanovená vize a tři konkrétněji pojaté prioritní cíle jsou relativně ambiciózní a svojí podstatou přesahují koncept ECDL.


Vaše snaha, za každou cenu koncept ECDL v dokumentu nezmínit, je trapná. Nejsem si jist, zda jste seznámen se stavem výuky informatických předmětů na ZŠ a SŠ v České republice. Na mnoha školách chybí kvalifikovaní pedagogové, informatické předměty učí např. zoufalá češtinářka, na kterou informatika v úvazku zbyla apod. Relativně ambiciózní cíle a vize jsou jistě potřebné, ale neškodí také držet se při zemi. Na naší střední technické škole máme s konceptem ECDL mnohaleté pozitivní zkušenosti. Dosažené výsledky našich žáků jsou pro nás jasně měřitelné a srovnatelné v čase. Koncept máme začleněn do ŠVP, které pokrývají úroveň programu ECDL Core a velkou část programu Advanced. Program ECDL by měl být ve strategii zmíněn a to zcela určitě jako příklad dobré praxe. Vůbec se nestydíme za to, že naše žáky učíme mistrovství.

E Kocourek píše:
ECDL nemůže být východiskem (mimo jiné!) proto, že ověřuje schopnosti konzumenta, nikoli schopnosti tvůrce.


Pane Kocourku...a to myslíte ty tvůrce, kteří stáhnou text z Internetu, zkopírují ho do libovolného textového procesoru a neví si rady s formátováním? Nebo myslíte ty tvůrce, kteří nechápou princip práce s tabulkovým procesorem? Je třeba si uvědomit jednu věc. Současné školství je ve stavu, kdy má většina žáků problém zvládnout efektivně pracovat se základními kancelářskými aplikacemi. Je zcela určitě v pořádku podporovat digitální vzdělávání "tvůrců", ale neměli bychom zapomínat na tu většinu...

E Kocourek píše:
ECDL v některých aspektech působí dojmem zdařilé marketingové akce jedné konkrétní softwarové firmy, a přeji všem, kdo se zapojí do ministerské digitální kampaně, aby jejich dílo neskončilo s touto nálepkou.


V některých aspektech na mne působíte dojmem naprosté neinformovanosti. Na následujícím odkazu si můžeme prohlédnout aktuální testovací platformy v ČR (ve světě bychom mohli najít příklady dalších testovacích platforem): http://ecdl.cz/produkty_prg_core.php

Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. píše:
Studentům vždy vysvětluji, že ECDL je ideálním nástrojem na prokázání mistrovství...


Promiňte, ale jestli také nebude problém v tom, že jim na Pedagogické fakultě pouze vysvětlujete, že ECDL je ideálním nástrojem na prokázání mistrovství... Nebylo by vhodné budoucí učitele tomuto mistrovství naučit?

Neberte si prosím mé ostré reakce osobně. Vaše reakce vůči kolegyni Loučkové mi nepřipadají dvakrát korektní. Nicméně ve SWOT analýze chybí autorovi ještě jedna slabá stránka. Tou slabou stránkou je naprosté ignorování konceptu ECDL, který pomáhá mnoha středním školám v realizaci digitálního vzdělávání. Ať už se to autorovi dokumentu líbí či nikoliv.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3.6666666666666665
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ECDL - východisko digitálního vzdělávání
PříspěvekNapsal: čtv 04. zář 2014 21:23:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 15:06:14
Příspěvky: 49
Děkuji pane Honsi za Váš názor.

Myslím, že příklad Vaší školy ukazuje, že ECDL je životaschopný koncept, který dovede cestu do českých škol najít.

Ve Strategii zvolený základní koncept Evropské komise "DIGCOMP: Rámec rozvoje digitálních kompetencí a porozumění digitálním kompetencím v Evropě" vznikl na základě komparace více konceptů a ECDL mezi nimi zaujímá důležité místo.

Tento koncept (DIGCOMP) určitě hodláme jako ústřední zachovat. Na základě podnětů z diskuze zvážíme, resp. přehodnotíme, zda ECDL na vhodném místě strategie nezmínit. Osobně souhlasím, že si to jistě zaslouží.

_________________
--
Ondřej Neumajer
ondrej@neumajer.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ECDL - východisko digitálního vzdělávání
PříspěvekNapsal: pát 05. zář 2014 3:34:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 01. srp 2014 18:09:11
Příspěvky: 23
Lukáš Hons píše:
V některých aspektech na mne působíte dojmem naprosté neinformovanosti.
Nebyla to neinformovanost, ale zapomnětlivost. Zapomněl jsem, že firmy mají svoje pohůnky, a že existují tací, kdo si z ověřování nesmyslných "schopností" udělali živnost.

Lukáš Hons píše:
...a to myslíte ty tvůrce, kteří stáhnou text z Internetu, zkopírují ho do libovolného textového procesoru a neví si rady s formátováním? Nebo myslíte ty tvůrce, kteří nechápou princip práce s tabulkovým procesorem? Je třeba si uvědomit jednu věc. Současné školství je ve stavu, kdy má většina žáků problém zvládnout efektivně pracovat se základními kancelářskými aplikacemi. Je zcela určitě v pořádku podporovat digitální vzdělávání "tvůrců", ale neměli bychom zapomínat na tu většinu...
Předpokládám, že smyslem Strategie není naučit žáky pracovat se základními kancelářskými aplikacemi.
Byly časy, kdy byli čeští programátoři na mezinárodním pracovním trhu považováni za špičku. Chtěl bych, aby české školy umožnily studentům pokračovat v této linii. Pokud se to podaří, mohu ty studenty ujistit, že v práci po nich nikdo nebude chtít, aby si věděli rady s formátováním, a tabulkový procesor pro ně bude ta šílenost, do které musí směrovat výstup svých programů, protože jejich zákazníky ve škole nenaučili, že s daty se dá pracovat i jinak.

Lukáš Hons píše:
... ale neškodí také držet se při zemi.
A pro případ, že by někdo nevěděl jak na to, najdou se mistři, kteří ochotně poradí.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3, 4  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: